پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۱۵۰۱
تاریخ انتشار : ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
رئیس شورای حوزه علمیه تهران با تاکید بر ضرورت حمایت از توسعه کمی و کیفی حوزه های علمیه از تحصیل ۹ هزار طلبه در بیش از ۷۰ مدرسه علمیه استان تهران خبر داد.

شعارسال: علی اکبر رشاد، در نشست مشترک اعضای شورای شهر تهران با شورای حوزه علمیه این استان با بیان این که حوزه تهران از قدیمی ترین حوزه های علمیه شیعه است، گفت: به اعتبار اینکه ری را هم جزء تهران قلمداد کنیم، شاید بشود، گفت سابقه حوزه تهران احیانا بیش از حوزه نجف است. در طول تاریخ هم بزرگانی از علمای مجاهد، حکما، فقها، محدثین، عرفا و فیلسوفان از این خطه برخاسته اند.

وی با بیان این که حوزه تهران در دوره های متاخر جزء تاثیرگذارترین حوزه های شیعه در تحولات اجتماعی جهان اسلام خاصه ایران بود، اظهار داشت: در قضیه مشروطه، حکم فتوای تحریم تنباکو، ملی شدن صنعت نفت ایران و غیره علمای حوزه تهران محور بودند و اکثر علما و مراجع نجف نسبت به اتخاذ مواضع در موضوعات گوناگون با علمای تهران مشورت می کردند.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به سیاست های جاهلانه و ظالمانه رژیم پهلوی در قبال حوزه علمیه تهران، تصریح کرد: رژیم شاه بخوبی از قدرت و نفوذ حوزه تهران آگاهی داشت و بر این اساس همه سعی و توان خود را برای نابودی و تضعیف حوزه تهران به کار بست.

رشاد افزود: تصرف اراضی و ساختمان های حوزوی و ایجاد دانشگاه هایی موازی با مدارس علمیه از جمله اقدامات رژیم پهلوی بود و به ویژه در دوره پهلوی دوم با ادامه سیاست های خصمانه، عظمت و قدرت حوزه تهران به شدت تضعیف شد.

وی با اشاره به تشکیل شورای حوزه علمیه تهران از اوایل سال ۹۰، گفت: در این چند سالی که از تاسیس این شورا می گذرد، شاهد وقوع تحولات شگرفی در مدارس علمیه حوزه تهران بودیم و تعداد مدارس از ۷ مدرسه فعال به بیش از ۷۰ مدرسه فعال افزایش یافت و هم اکنون ۹ هزار طلبه در سطوح مختلف حوزه تهران مشغول به تحصیل هستند و حدود ۸۴۰ مدرس در سطوح مختلف تدریس می کنند.

رشاد ادامه داد: علاوه بر این مدارس فعال در حوزه تهران، هم اکنون ۲۴ کرسی درس خارج فقه و اصول در تهران دایر است. همچنین ۷ موسسه و مرکز رشته تخصصی نیز در چند سال اخیر تاسیس شده و فعالیت علمی و تخصصی خود را دنبال می کنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) با انتقاد از افزایش ناهنجاری های فرهنگی در تهران، گفت: معتقدیم در کنار دیگر کارهای فرهنگی برای ارتقای معنویت و حفظ ارزش های اسلامی، هیچ کار فرهنگی تاثیرگذارتر از حضور مستقیم و نفس به نفس یک طلبه در محیط جامعه و اجتماع نیست.

وی با دعوت از شورای شهر تهران برای مشارکت در توسعه کیفی حوزه علمیه تهران به ارائه پیشنهاداتی در این خصوص پرداخت و افزود: این شورا می تواند در ساخت حوزه های علمیه جدید، تجهیز مدارس فرسوده و بازسازی آن‌ها، و در اختیار گذاشتن اراضی با کاربری تجاری به مدارس علمیه به عنوان یک منبع درآمد؛ تا بدین طریق مدارس بتوانند ضمن تامین هزینه های جاری، به امورات مالی و رفاهی اساتید و طلاب نیز سامان بدهند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 15 تیر 1395، کدمطلب: 3706520 ،www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین