پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۲۱۵۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۲
تجربه سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف در روزهای تجربه نشده در اقتصاد ایران یعنی روزگاری که قرار است سهم نفت از بودجه سالانه کشور کاهش یابد، متفاوت است. درحالی که به‌طور سنتی و معمول در روزهای تحریم‌های نفتی، بازده سرمایه‌گذاری یا سودآوری حضور در بازارهای غیررسمی(غیرمتشکل) بیشتر از بازارهای رسمی است، سوداگران و دلالان نفتی برندگان چنین فضاها و روندهایی هستند.

شعار سال: اما حالا بررسی «ایران» نشان می‌دهد که در سه ماهه گذشته بازارهای رسمی نظیر بورس نسبت به بازار طلا و ارز از بازدهی بیشتری نسبت به بازارهای غیررسمی برخوردار بوده و این روند ادامه خواهد داشت. این روند نشان می‌دهد که بورس از مسیر و مجاری غیررسمی و اختلال‌زا در اقتصاد به سمت بازارهای رسمی، شفاف، قابل نظارت و ردگیری هدایت شده است.

روند بازار

در سال‌ها و فصل‌های گذشته همواره طلا و ارز، میان پربازده‌ترین بازارها خودنمایی می‌کردند و به‌ دلیل نوسان قیمتی بالا با اختلافی زیاد از بازارهای رقیب پیش بودند. اما در نخستین فصل سال‌جاری ترکیب بازارها در جدول بازدهی به طور کامل تغییر کرده است به طوری که بازارهای ارز و طلا در انتهای این جدول قرار گرفته‌اند.

بررسی شاخص بازارهای پنجگانه شامل سهام، ارز، طلا(سکه)، مسکن و پول (سپرده‌های بانکی) در سه ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که بورس تهران با اختلاف زیاد تمام بازارهای رقیب را جاگذاشته است. پس از آن بازار مسکن قرار دارد که به‌دلیل رشد قیمت و ثبات نسبی سایر بازارها رتبه دوم را به‌ نام خود ثبت کرده است.

همچنین درحالی که بازار پول و سپرده‌های بانکی در دوره‌های قبل به‌طور معمول در انتهای جدول بازدهی‌ها قرار داشت، در بهار 98 عنوان سومین بازار پربازده را کسب کرده است. دراین مدت بازار ارز چهارمین بازار و سکه طلا کم بازده‌ترین بازار بوده است.

درمجموع در بهار امسال و به‌ صورت عمده به‌ دلیل تحولاتی که در بازارهای ارز و طلا رخ داده، جدول بازدهی بازارها نیز تحت تأثیر قرار گرفته است.

بورس همه را جا گذاشت

در بهار امسال بازار سهام بالاترین بازدهی میان بازارهای پنجگانه را نصیب سهامداران خود کرد. در روز پایانی اسفند سال قبل شاخص کل بورس عدد 178 هزار و 659 واحد را نشان می‌داد که با رشد 56 هزار و 220 واحدی، در پایان خرداد امسال به 234هزار و 879 واحد رسید. براین اساس در سه ماهه نخست امسال بازدهی این بازار به 31.4 درصد رسید.همچنین در یک سال منتهی به خرداد امسال نیز بازدهی بورس تهران به 115.7 درصد می‌رسد. در این مدت شاخص کل از 108 هزار و 872 واحد به 234 هزار و 879 واحد رسیده که نشان دهنده رشد 126 هزار و 7 واحدی این شاخص است.

سبقت فرابورس از بورس

فرابورس نیز در بهار امسال بازدهی 31.8 درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده و از 2 هزار و 258 واحد در پایان اسفند گذشته به 2 هزار و 978 واحد در پایان خرداد رسیده است. این درحالی است که بازدهی یک‌ساله فرابورس (منتهی به خرداد 98) 12.6درصد بوده است. در پایان خرداد سال گذشته شاخص فرابورس 2 هزار و 644 واحد بوده که نسبت به پایان خرداد امسال 334 واحد افزایش یافته است.

مسکن، رتبه دوم پربازده‌ها

بازار مسکن که بخصوص در یک سال اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده توانسته است در ثبات نسبی سایر بازارها جایگاه دوم بازدهی را از آن خود کند. با وجودی که نهادهای ذیربط مانند وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی هنوز آمار بازار مسکن در خرداد ماه را منتشر نکرده‌اند، اما براساس آماری که رئیس اتحادیه مشاوران املاک در اختیار «ایران» قرار داده است، در خرداد ماه متوسط قیمت مسکن با تغییر چندانی مواجه نشده است.

در صورتی که متوسط قیمتی اردیبهشت ماه را ملاک محاسبه قرار دهیم، بازدهی این بازار در این دوره به 15 درصد می‌رسد. در حالی که متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی پایتخت در پایان اسفند گذشته 11میلیون و 93 هزار تومان اعلام شده این رقم در پایان اردیبهشت به 12 میلیون و 670 هزار تومان رسیده است. بازدهی یک‌ساله منتهی به پایان اردیبهشت امسال نیز حاکی از بازدهی 94 درصدی این بازار است به طوری که قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی با رشد 6 میلیون و 160 هزار تومانی از 6میلیون و 510 هزار تومان به 12 میلیون و 670 هزار تومان رسیده است.

بازده 5 درصدی بازار پول

در سال‌های اخیر رشد شاخص‌های قیمت سایر بازارها و ثابت ماندن نرخ سود بانکی باعث شده بود این بازار برای سرمایه‌گذاران چندان جذاب نباشد، اما تغییرات و تحولات اخیر این بازارکم ریسک را به سومین بازار پربازده بهار امسال تبدیل کرده است.

گرچه براساس آخرین مصوبه شورای پول و اعتبار حداکثر نرخ سود سپرده‌های بانکی 15 درصد تعیین شده ولی هم‌اکنون بسیاری از سپرده‌های بلندمدت بانکی با نرخ سود 20درصدی در بانک‌ها سرمایه‌گذاری شده است. ضمن اینکه بازده صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت نیز که از طریق سپرده‌های بانکی تغذیه می‌شود در سه ماهه اخیر بازدهی 5.95 درصدی نشان می‌دهد. براساس آمارهای رسمی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، بازدهی صندوق‌های با درآمد ثابت در یک سال اخیر نیز به طور متوسط به 40.03 درصد می‌رسد. بدین ترتیب در سه ماهه نخست امسال بازدهی بازار رسمی پول برای سرمایه‌گذاران 5 درصد و به‌ صورت ماهانه معادل 1.66 درصد بوده است که البته با توجه به اینکه فاقد ریسک و از مالیات معاف است، برای گروهی از سرمایه‌گذاران که خواهان کسب بازدهی ثابت هستند، همیشه مناسب بوده است.

بازار ارز، یکی به آخر شد

بازار ارز بویژه در سال گذشته به‌ دلیل نوسان بالای قیمتی جزو پربازده‌ترین بازارها بود، اما از مهر ماه سال گذشته با تغییر سیاست‌های بانک مرکزی روند این بازار نیز تغییر کرد به‌ گونه‌ای که ارز با نرخ‌های بالای خود فاصله گرفت و نوسان آن محدود شد. در سال‌جاری نیز با وجود اخبار سیاسی که همواره مهم‌ترین دلیل جهش نرخ ارز مطرح می‌شد، شاخص‌های قیمتی این بازار واکنش چندانی از خود نشان نداد.

درحالی که در آخرین روز کاری اسفند دلار امریکا 12 هزار و 894 تومان قیمت داشت این نرخ در پایان خرداد به 13هزار و 200 تومان رسید که با 306تومان رشد بازدهی 2.37 درصدی را نشان می‌دهد، اما در یک سال منتهی به پایان خرداد ماه بازدهی دلار به 76.2درصد می‌رسد. در این دوره دلار از 7 هزار و 491 تومان به 13 هزار و 200 تومان رسید که 5هزار و 709 تومان رشد داشته است. دراین دوره یورو به‌ عنوان دومین ارز پرطرفدار نیز 2 درصد بازدهی داشته و از 14 هزار و 801 تومان به 15 هزار و 100 تومان رسیده است. بازدهی یک‌ساله یورو هم 73.8 درصد بوده است. بازار غیررسمی ارز همواره به‌ دلیل مداخلات رسمی دولت و تأثیرپذیری از اخبار سیاسی از ریسک بالایی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است.

سکه آخر شد

در بسیاری از دوره‌ها، سکه طلا در صدر بازدهی بازارها قرار داشت و حتی ارز را نیز جا می‌گذاشت. ولی در بهار امسال ثبات نسبی قیمت‌ها در این بازار آن را در رده آخر جدول بازدهی قرار داده است. هر قطعه سکه تمام طرح جدید در پایان اسفند گذشته 4 میلیون و 675 هزار تومان بود که این نرخ در پایان خرداد با 30 هزار تومان رشد به 4میلیون و 705 هزار تومان رسید. بدین ترتیب بازدهی این بازار با 0.64 درصد حتی به یک درصد هم نمی‌رسد. این درحالی است که بازدهی یک سال منتهی به پایان خرداد سکه به 81.9درصد می‌رسد. دراین دوره سکه با رشد 2 میلیون و 119 هزار تومانی همراه شده است.

هر گرم طلای 18 عیار نیز در بهار امسال با رشد 6 هزار و 230 تومانی، 1.44 درصد بازدهی داشته است. در این دوره قیمت طلا از 429 هزار و 870 تومان به 436 هزار و 100 تومان رسیده است. بازدهی یک‌ساله طلای 18 عیار اما 97.3 درصد ثبت شده است.

4 نکته

در نخستین فصل سال‌جاری ترکیب بازارها به طور کامل تغییر کرده است به طوری که بازارهای ارز و طلا در انتهای سوددهی قرار گرفته‌اند.

در بهار امسال بازار سهام بالاترین بازدهی میان بازارهای پنجگانه را نصیب سهامداران خود کرد.

بازار مسکن که بخصوص در یک سال اخیر رشد قابل توجهی را تجربه کرده توانسته است در ثبات نسبی سایر بازارها جایگاه دوم بازدهی را از آن خود کند.

در سه ماهه نخست امسال بازدهی بازار رسمی پول برای سرمایه‌گذاران 5 درصد و به‌ صورت ماهانه معادل 1.66 درصد بوده است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری ایران آنلاین ، تاریخ انتشار 2 تیر 98، کد خبر: 480783، www.ion.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین