پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۶۵۵۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۷
سیب‌زمینی در خردادماه و بعد از آزادسازی صادرات تا قیمت هرکیلو ۱۰ هزار تومان پیش رفته و حال چشم امید به سیب زمینی همدان است تا با عرضه آن در بازار تعدیل قیمت‌ها را شاهد باشیم.

شعارسال: مردم جای جای کشور روزهای ابتدایی امسال را با گرانی برخی محصولات که تا قبل از آن چندان به موضوع گرانی وارد نشده بودند آغاز کردند به طوری که قیمت هر کیلو سیب زمینی و پیاز به عنوان دو کالای دارای جایگاه در سبد خانوار روز به روز افزایش می‌یافت و شرایط به نحوی پیش رفت که قیمت هر کیلو پیاز که در بالاترین حد امکان تا کیلویی ۴ هزار تومن معامله می‌شد تا قیمت هر کیلو ۱۵ تا ۱۸ هزار تومان هم به مشتری فروخته شد.

همین اتفاق سبب شد که به دنبال افزایش قیمت این دو محصول در بازارهای داخلی، دولت ممنوعیت صادرات آن را اعلام کند و رفته رفته قیمت‌ها فروکش کرد تا اینکه سوم خردادماه امسال به دنبال بازگشت ثبات نسبی به بازار این دو محصول و بر اساس نامه‌ای که وزیر صمت برای رئیس کل گمرک ایران ارسال کرده بود ممنوعیت صادرات پیاز و سیب زمینی لغو شد.

لغو ممنوعیت صادرات سیب زمینی و پیاز این مرتبه تنش را متوجه سیب زمینی کرد

لغو ممنوعیت صادرات سیب زمینی و پیاز این مرتبه تنش را متوجه سیب زمینی کرد تا اینکه در کمتر از یک ماه با افزایش ۵ برابری قیمت این محصول در بازار روبرو شده‌ایم به طوری که رفته رفته به قیمت آن افزوده می‌شود و در آخرین پرده از گرانی‌ها، این محصول در بازار همدان که از قضا قطب تولید سیب زمینی کشور نیز محسوب می‌شود تا کیلویی ۱۰ هزار تومان پیش رفته است.

به موضوع دلایل گرانی سیب زمینی در بازار که دقت می‌کنیم باز هم پای دلالان و واسطه‌ها به میان می‌آید چراکه محصولی که هم اکنون در بازارها عرضه می‌شود یا سیب زمینی‌های انبار شده از پاییز گذشته در سردخانه‌ها است یا سیب زمینی‌های استان‌های جنوبی که در هر دوی این موارد واسطه‌ها هستند که بازار را به دست گرفته و حکمرانی می‌کنند.

در این میان آنچه ضرورت مدیریت شرایط حاکم را دوچندان می‌کند اینکه سیب زمینی و درمجموع تره بار از جمله محصولاتی هستند که طبقه اقتصادی نمی‌شناسند و اقشار جامعه مصرف این محصول را در سبد روزانه خود دارند پس ناچار به تهیه آن با هر قیمتی که فروشنده به آنها عرضه کند، هستند.

دست داشتن واسطه‌ها در افزایش قیمت سیب زمینی

کارشناس کشاورزی استان همدان در همین خصوص با اشاره به دست داشتن واسطه‌ها در افزایش قیمت سیب زمینی اظهارداشت: بارها دیده شده زمانی که کشاورزان محصول سیب زمینی را کاشته و منتظر برداشت آن هستند واسطه‌ها محصولی که از قبل خریداری کرده و انبارکرده اند را راهی بازار می‌کنند و به قیمت‌های بالا می‌فروشند.

نسرین دانشمند با بیان اینکه دلالان سیب زمینی را در فصل برداشت با قیمت پایین از کشاورز خریداری و در زمان کاهش این محصول در بازار، آن را با قیمت بالا به مردم عرضه می‌کنند، گفت: همین امر سبب شده سیب زمینی با قیمتی بالا به مردمی که سیب زمینی یکی از اقلام اساسی تغذیه آنها به شمار می‌رود، عرضه شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای فروردین تا اواسط اردیبهشت کشاورزان خوزستان و جیرفت محصول سیب زمینی خود را برداشت می‌کنند و به دنبال آن کشاورزان گرگان تا اواسط خرداد ماه محصول خود را برداشت می‌کنند، گفت: طی این ماه‌ها میزان این محصول در منطقه همدان کاهش می‌یابد و همین علت اصلی سودجویی واسطه‌ها می‌شود.

تا زمانی که محصول همدان وارد بازار شود، قیمت‌ها در همین حدود باقی می‌ماند

وی با اشاره به وقوع سیل در ابتدای سال جاری در ۲۲ استان کشور اضافه کرد: این مساله در کنار صادرات، باعث شده عرضه نسبت به تقاضا کمتر باشد و تا زمانی که محصول همدان وارد بازار شود، قیمت‌ها در همین حدود باقی می‌ماند.

کارشناس کشاورزی استان همدان گفت: حدود یک ماه دیگر با ورود سیب‌زمینی مناطق مذکور به بازار، قیمت این محصول متعادل می‌شود.

دانشمند با بیان اینکه تا حدود یک ماه دیگر سیب زمینی همدان وارد بازار می‌شود و قیمت‌ها فروکش خواهد کرد، گفت: بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال فعال استان همدان را به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهان کشاورزی استان همدان نیز با بیان اینکه استان همدان دارای رتبه اول تولید سیب زمینی در کشور است، گفت: سالانه ۹۱۷ هزارتن سیب زمینی در همدان تولید می‌شود.

منصور رضوانی جلال با بیان اینکه سیب زمینی یکی از محصولات مهم و تولیدی استان همدان است، اظهارداشت: امسال هم مثل سالهای گذشته کشت خوب و در سطح تعهد در استان همدان انجام شده است.

پیش بینی برداشت ۹۲۰ هزار تن محصول سیب زمینی

وی اضافه کرد: امسال بیش از ۲۲ هزار هکتار از اراضی استان همدان زیر کشت سیب زمینی رفته و پیش بینی می‌شود ۹۲۰ هزار تن محصول از این اراضی برداشت شود.

رئیس سازمان جهان کشاورزی استان همدان با بیان اینکه ۴۰ درصد این تولیدات در فصل تابستان صورت می‌گیرد، اضافه کرد: ۲۰ تا ۲۵ روز دیگر محصولات استان همدان وارد بازار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در مورد محصول سیب زمینی از آنجایی که ابتدای امسال شاهد بارندگی و وقوع سیل در برخی مناطق کشور بودیم و با توجه به اینکه استان‌های تولید کننده محصول سیب زمینی از جمله خوزستان نیز با این مشکل روبرو شدند کشت محصول با تأخیر صورت گرفت، گفت: محصول این استان‌ها قبل از برداشت محصول استان همدان وارد بازار می‌شد که به علت بارندگی‌ها کشت دیرتر انجام شد و از طرفی تولید این استان‌ها کاهش یافت.

رضوانی جلال با بیان اینکه با ورود سیب زمینی استان همدان به بازارهای کشور این محصول شاهد افت قیمت خواهد بود، گفت: بزودی تعدیل قیمت سیب زمینی در بازار را شاهد خواهیم بود.

استان همدان در تولید سیب‌زمینی و هم از نظر کشت و هم زیرسطح کشت بی‌رقیب است

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این خصوص گفت: استان همدان در تولید سیب‌زمینی و هم از نظر کشت و هم زیرسطح کشت بی‌رقیب است.

امیر لاهوتیان بابیان اینکه دلیل افزایش قیمت سیب زمینی در بازار مشکلاتی است که سیل در استان‌های شمالی و جنوبی رخ داد، گفت: با عرضه سیب‌زمینی همدان در بازار قیمت متعادل خواهد شد چراکه خلأ آن موجب افزایش قیمت شده اما گرانی اجاره زمین و افزایش قیمت نهاده‌ها نیز در این اتفاق بی تأثیر نبوده است.

لاهوتیان به لغو ممنوعیت صادرات سیب زمینی اشاره کرد و گفت: مخالفتی با صادرات این محصول در صورت تنظیم بازار کشور نداریم به طوری ابتدا باید نیاز کشور تأمین شود و سپس مازاد آن صادر شود کمااینکه در همه دنیا هم همین روش حاکم است و ابتدا نیاز داخلی خود را تأمین کرده و سپس مازاد آن را به شکل‌های مختلف صادر می‌کنند.

در موضوع گرانی سیب زمینی که دقیق‌تر می‌شویم به این نکات دست می‌یابیم که بازار محصولات کشاورزی از سال گذشته به واسطه افزایش قیمت ارز و کاهش قدرت پول ملی با افزایش هزینه و قیمت تمام شده محصولات مواجه شد و این موضوع عاملی شد تا این دست محصولات در سبد مصرف‌کننده ایرانی با افزایش قیمت همراه باشد.

از طرفی در کنار این موضوع و در پی افزایش قیمت ارز، خرید محصولات کشاورزی از بازار ایران برای دیگر کشورها به خصوص کشورهای همسایه با صرفه اقتصادی قابل توجهی همراه شده که این موضوع در نهایت منجر به افزایش حجم صادرات محصولات کشاورزی است حال آنکه نیاز داخلی تأمین نشده و محصولات راهی بازار کشورهای دیگر می‌شود.

آنچه مسلم است در مدیریت این وضعیت باید ابتدا نیاز داخل تأمین و سپس مازاد آن به صادرات تبدیل شود تا شاهد این چنین مشکلاتی در بازار نباشیم که در این میان عدم مدیریت مقوله‌ای است که نمی‌توان آن را کتمان کرد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5تیر1398 ، کدخبر: 4651381: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین