پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۰۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
دستفروشی یکی از معضلاتی است که کلانشهرها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و همواره موجب اعتراض اصناف است ولی عده ای دیگر که توان خرید از فروشگاه ها را ندارند مشتری دائمی دستفروش ها هستند.حال کافی است سری به بازار بزرگ تربیت بزنی؛ ساعتی که اوج حضوردستفروشان در این بازار است اما بساط دستفروشان پهن نیست و هر کدام در کوچه پس کوچه‌ها بساط خود را بر دوش دارند و دنبال فرصتی می‌گردند تا پهن کنند اما به محض دیدن اکیپ‌های سد معبر، خود را از چشم آنها دور می‌کنند.

شعار سالچند روز پیش بود که بازاریان دست از کار کشیدند و تمام کرکره‌های مغازه‌داران در بازار بزرگ تربیت به نشانه اعتراض، برای حضوردستفروشان در این بازار پایین آمد و از سویی تمام دستفروشان نیز برای اعتراض به عدم حضورشان در این بازار، مقابل فرمانداری کلانشهرتبریز تجمع کردند.

حال کافی است سری به بازار بزرگ تربیت بزنی؛ ساعتی که اوج حضوردستفروشان در این بازار است اما بساط دستفروشان پهن نیست و هر کدام در کوچه پس کوچه‌ها بساط خود را بر دوش دارند و دنبال فرصتی می‌گردند تا پهن کنند اما به محض دیدن اکیپ‌های سد معبر، خود را از چشم آنها دور می‌کنند.

چیزی به جز پرسه اکیپ‌های سد معبر و نیروی انتظامی در بازار بزرگ تبریز و نارضایتی اصناف ودورهمی دستفروشان به چشم نمی‌خورد امروز سری به بازار بزرگ تربیت زده تا از نزدیک صحبت‌های هر دو طرف را بشنود؛ مغازه‌داران از حضور دوباره دستفروشان نگران هستند ودستفروشان نیز از شرمنده شدن پیش خانواده خود گله مندند.

یکی از مغازه داران بازار بزرگ تربیت می‌گوید: مدت‌ها بود نامه‌هایی برای اعتراض حضوردستفروشان به سازمان‌های مربوطه داده بودیم اما متأسفانه کسی رسیدگی نمی‌کرد تا اینکه مجبور شدیم اعتراض خود را به مدیران شهری انتقال دهیم.

فروش اجناس بی‌کیفیت توسط دستفروشان

وی بیان می‌کند:دستفروشان برای عابران مزاحمت ایجاد می‌کنند و اکثر آنها برای خود مغازه داشته و نیازمند نیستند. این در حالی است که مغازه‌های خودشان را اجاره می‌دهند و تمام مغازه‌های آنها را می‌توانم نشان شما دهم. تمامی اصنافی که در پاساژهای مختلفی مغازه دارند اجناس بی کیفیتی که نمی‌توانند در مغازه‌ها به فروش برسانند بساط خود را در اینجا پهن می‌کنند تا این اجناس را به فروش برسانند اما دارایی، مالیات و عوارض شهرداری را ما پرداخت می‌کنیم.

مغازه‌دار بازار تربیت، حضوردستفروشانرا عاملی برای نازیبا بودن چهره شهر دانسته و اضافه می‌کند: حضوردستفروشان در این بازار به خصوص در روزهای شلوغ، در رفت و آمد عابران مشکل ایجاد می‌کند این طور بگویم که از جر و بحث‌هایشان گرفته تا پرتاب اجناس به همدیگر خسته شده‌ایم و به نوعی مزاحم شهروندان هستند.

مدت‌ها بود نامه‌هایی برای اعتراض حضوردستفروشان به سازمان‌های مربوطه داده بودیم اما متأسفانه کسی رسیدگی نمی‌کرد تا اینکه مجبور شدیم تا اعتراض خود را به مدیران شهری انتقال دهیم.وی ادامه می‌دهد: جمع‌آوری دستفروشان مقطعی است و بار دیگر در این بازار بساط خود را پهن خواهند کرد چون اکثردستفروشان با مأموران شهرداری آشنایی دارند و حتماً فرصتی برای فروش به دستفروشان می‌دهند؛ شهرداری به این مشکل رسیدگی نمی‌کند و این اقدام نیز به صورت مقطعی است و دوباره بساط خود را پهن خواهند کرد؛ افرادی را مسئول جمع‌آوری دستفروشان کرده‌اند که خود در تأمین اجناس با آنان همکاری می‌کنند.

دستفروشانبه سختی راضی می‌شوند با من صحبت کنند اما دوستانش امیر حسین را صدا می‌زنند که بیا خودت حرف بزن ما حوصله نداریم بیا و از مشکلات دستفروشی بگو تا اینکه امیرحسین با چند بادکنک در دست راضی شد تا با من صحبت کند.

یک متر جا برای بساطدستفروشیمتری چند

بادکنک‌ها را سفت و سخت چسبیده و نگاهی هم به اطراف می‌کند و می‌گوید: ۱۸ سال دارم و پنج سالی می‌شود که دستفروش هستم؛ می‌دانید نمی‌گذارند کسب روزی کنیم؛ مگر خود مغازه داران هم کسب روزی نمی‌کنند؟ اگر آنها خانواده داشته باشند ما هم خانواده داریم من فقط این شغل را دارم و اکنون پیش خانواده خودم شرمنده شده‌ام، اصلاً به نظر شما برای من که جایگاه مشخصی برای امرار و معاش ندارم و حداقل هفته‌ای یک بار وسایلم را سد معبر شهرداری جمع می‌کند و با خود می‌برد یک متری جا برای بساط چند درمیآئید، ما از این همه بازار یک متر برای کسب حلال می‌خواهیم، بگویند چند پولش را می‌دهیم. اینها را گفت و سریع از کنارم رفت حتی اجازه نداد تا عکسی از خودش بگیرم.

شغلی به جزدستفروشیندارم

ابراهیمی یکی دیگر ازدستفروشانی است که سن و سالی از وی گذشته با صدای بلندی می‌گوید: من نه بازنشسته هستم و نه حقوق و درآمدی می‌گیرم؛ وقتی اجناس خودم را با قیمتی پایین‌تر ازمفازه‌هامی‌فروشم به چه کسی مزاحمتی ایجاد می‌کنم.

وی ادامه می‌دهد: اعتراض اصناف بازار به دلیل مزاحمت‌هایی است که برخی ازدستفروشان جوان ایجاد کرده‌اند وگرنه من که کاری نمی‌کنم؛ من شغل دیگری ندارم و در طول یک روز به سختی می‌توانم ۲۰ هزار تومان درآمد داشته باشم.

طرح کف بازاری در سطح منطقه‌ای انجام خواهد گرفت و مناطقی در نظر گرفته خواهد شد که نقاط مسکونی در آنجا وجود نداشته باشد؛ در حال حاضر نیز ۹۵ درصددستفروشانجمع‌آوری شده‌اند.

طرح کف بازاری و ادامه فعالیتدستفروشانزیر نظر شهرداری

معاون خدمات شهری منطقه ۸ تبریز با اشاره بر اینکه طرح کف بازاری مورد تأیید قرار گرفته و طی روزهای آتی با نصب بنر در سطح شهر اطلاع رسانی خواهد شد بیان می‌کند: بر اساس طرح کف بازاری،دستفروشانیکه امرار معاش می‌کنند می‌توانند در ساعات و مناطق مختلفی زیر نظر شهرداری به فعالیت خود ادامه دهند.

یدالله ابراهیمی ادامه می‌دهد: طرح کف بازاری در سطح منطقه‌ای انجام خواهد گرفت و مناطقی در نظر گرفته خواهد شد که نقاط مسکونی در آنجا وجود نداشته باشد؛ در حال حاضر نیز ۹۵ درصددستفروشانجمع‌آوری شده‌اند.

شهرداران مناطق باید بازارچه‌های محلی ایجاد کنند تا به این طریق نیز افرادی که درآمد کمتری دارند بتوانند از این بازارچه‌ها خریداری کنند.

ایجاد بازارچه‌های محلی در مناطق ۱۰گانهشهرداری

فرماندارکلانشهرتبریز با تأکید بر اینکه جمع‌آوریدستفروشانمقطعی نیست بیان می‌کند: طبق ماده ۵۵ قانون وظایف شهرداری، این سازمانمؤظفاست در قبال سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها اقدام و ساماندهی کند. قرار بر این شده است که در مناطق ۱۰گانهشهرداری، بازارچه‌های محلی ایجاد و این افراد را توانمند ساخته و ساماندهی کنند.

عدم حضوردستفروشاندر هسته مرکزی شهر

بهروز مهدوی با تأکید بر عدم حضوردستفروشاندر هسته مرکزی شهر ادامه می‌دهد: اصناف بازار بزرگ تبریز معتقدند که حضوردستفروشانمانع فعالیت آنان می‌شود بنابراین برنامه سازمان شهرداری، ایجاد بازارچه‌هایی برایدستفروشانبا ساعات کاری مشخص بوده و هدف این است که در هسته مرکزی شهر به دلیل محل عبور و مرور گردشگران، به غیر از بازارگجیلکه از قدیمالایامبوده،دستفروشیحضور نداشته باشد.

وی در پایان اضافه می‌کند: شهرداران مناطق باید بازارچه‌های محلی ایجاد کنند تا به این طریق نیز افرادی که درآمد کمتری دارند بتوانند از این بازارچه‌ها خریداری کنند.

دستفروشیشغلی کاذب و پدیده‌ای رایج در کلان‌شهرهاست؛ عمده‌ترین دلیل روی آوردن افراد به این شغل، مشکلات ناشی از اقتصاد و بیکاری می‌باشد؛ هنگامی که برخی از افراد زیر فشار اقتصادی کمر خم می‌کنند برای تأمین مایحتاج خود و کسب روزی، چاره‌ای به جز بساط اجناس در سطح شهر و سد معبر ندارند و حال اصناف بازار بزرگ تبریز ودستفروشانروی خوشی به همدیگر نشان نمی‌دهند و تا زمانی که یک اقدام مؤثر و کارساز برای رفع این معضل همیشگی انجام نگیرد اوضاع به همین منوال پیش خواهد رفت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار12تیر 98، کد خبر: 4656484 ، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین