پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۴۲۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۸
در حالیکه برخی شهروندان در نقاطی از شیراز و بسیاری از ساکنان شهر جدید صدرا، تابستان دشواری را به دلیل بی آبی تجربه می‌کنند، شرکت آبفای شیراز مدعی است علت اصلی مشکل، مصرف زیاد آب است!

شعارسال: در حالیکه برخی شهروندان در نقاطی از شیراز و بسیاری از ساکنان شهر جدید صدرا، تابستان دشواری را به دلیل بی آبی تجربه می‌کنند، شرکت آبفای شیراز مدعی است علت اصلی مشکل، مصرف زیاد آب است!!.

در یکی دو هفته اخیر، بارها گلایه شهروندان از نبود و کمبود آب در شیراز و شهر جدید صدرا، از سوی رسانه‌های مختلف مطرح و دنبال شده اما طرح این گلایه‌ها، نه تنها منجر به رفع مشکل نشده بلکه در روزهای گذشته تشدید هم شده است.

اعتراض به نبود و کمبود آب در شهر جدید صدرا تا حدی بود که در روزهای اخیر منجر به حضور جمعی از شهروندان در محل نمایندگی اداره آبفا و طرح انتقادات و گلایه‌مندی ها شد.

شهروندان ساکن شهر جدید صدرا، شهری که با سرعت به سمت گرفتن سکوی دومین شهر پرجمعیت فارس گام بر می‌دارد، سال گذشته هم با مشکل کم آبی مواجه بودند اما این مشکل مقطعی بود؛ حال آنکه با افزایش بارندگی‌ها و رشد حدود ۱۸۱ درصدی بارش در زمستان سال گذشته و بهار امسال، امیدها برای رفع چنین مشکلی بسیار پررنگ شده بود.

امسال اما قطعی مکرر آب و در برخی موارد فشار بسیار کم، زودتر از سال گذشته در صدرا، مردم را آزار داده است؛ شهروندانی که سالهاست با مشکلات مدیریتی در حوزه زیرساخت‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، مشکلاتی که بعد از حدود سه دهه از ایجاد این شهر جدید، هنوز هم رفع نشده است.

برخی شهروندان شهر جدید صدرا که اضافه شدن بی آبی به فصل گرما آنان را به ستوه آورده است، مدعی شده‌اند که این قطعی و کم آبی، تقریباً از دو ماه پیش در صدرا شروع شده و اکنون به اوج خود رسیده و مدت زمان آن نیز که علاوه بر شب‌ها، به ساعات روز هم کشیده شده است.

یکی از شهروندان ساکن صدرا به ایسنا منطقه فارس گفت: قطعی آب در صدرا از دوماه پیش هر شب از ساعت ۱۱ آغاز می‌شد و تا هفت صبح ادامه داشت، اما با شروع فصل تابستان و تشدید گرمای هوا، قطعی به یک یا دو شبانه روز هم می‌رسد.

ستایش با بیان اینکه همسر و فرزندان خود را به خانه پدری در شیراز فرستاده است، گفت: اگر قرار است چند روز آب قطع باشد بهتر است از قبل اطلاع رسانی شود تا بتوانیم مقداری آب برای مصارف ضروری ذخیره کنیم.

همتی یکی دیگر از شهروندان ساکن صدرا گفت: از دوماه پیش فقط شب‌ها آب قطع بود، ما نیز به همین روال در طول روز آب ذخیره می‌کردیم تا شب‌ها با مشکل مواجه نشویم.

وی که دارای دو فرزند ۳ و ۶ ساله است، افزود: با امروز دو روز می‌شود که آب قطع است و ما برای مصارف بهداشتی و ضروری مشکل داریم.

خانم رسولی نیز در گلایه از قطعی آب گفت: اگر از قبل اطلاع رسانی شده بود که قرار است دو روز آب قطع باشد، امکان برنامه ریزی وجود داشت!!

این خانم خانه دار، تاکید دارد که اکثر واحدهای مسکونی ویلایی، علاوه بر آپارتمان‌ها، دارای مخازن ذخیره آب است، گفت: متأسفانه وقتی که زمان قطعی آب طولانی باشد، آب ذخیره شده در مخزن کفایت نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، برخی از شهروندان ساکن صدرا نیز با گلایه شدید از آنچه بی اعتنایی مدیران به مشکلات مردم عنوان می‌کردند، مدعی شدند که بخشی از کمبود و نبود آب در این شهر به دلیل تأمین آب باغشهرهای حاشیه آنست.

این افراد مدعی هستند که بسیاری از باغشهرها برای آبیاری درختان و پر کردن استخرهایشان هم از آب شرب استفاده کرده و بعضاً برای تأمین فشار کافی آب، پمپ قوی را سر راه شبکه شخصی قرار داده اند . اگرچه این ادعا از سوی هیچ دستگاه و مسئولی تأیید نشده است.

مدیر روابط عمومی شرکت آبفای شیراز اما در پاسخ به ایسنا، گفت: فشار کم و قطعی آب در شهر جدید صدرا و برخی نقاط شهر شیراز دلیلی جز افزایش گرمای هوا و مصرف آب ندارد، بخش مهمی از این موضوع هم به دلیل وارد مدار شدن سیستم‌های خنک کننده، خصوصاً کولرهای آبی است.

بهرام زاهدی گفت: گرمای هوا با میزان مصرف آب رابطه مستقیم دارد، علاوه بر استفاده طولانی مدت از کولرهای آبی، استحمام روزانه، شست و شوی بیشتر لباس‌ها، مصرف بیشتر آب شرب و … از دلایل مهم کمبود آب می‌تواند باشد.

زاهدی با بیان اینکه، میزان مصرف هر کولر آبی ۳۰۰ لیتر در شبانه روز است، گفت: ۲۶ درصد از کل مصرف آب در تابستان مربوط به کولرهای آبی است.

او با بیان اینکه آبفای شیراز ۷۱۰ هزار مشترک دارد، گفت: در این ایام ظرفیت مصرف به تولید آب بیشتر شده حال آنکه این دو شاخص باید حداقل در شرایط برابری قرار داشته باشد تا با کمبود یا قطعی آب مواجه نباشیم.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: اطلاع رسانی در مورد قطعی آب فقط برای زمان وقوع شکستگی خط، ترکیدگی لوله و اجرای طرح‌های توسعه و تعمیرات است، وقتی مصرف زیاد باعث بروز مشکل باشد، اطلاع رسانی معنا ندارد زیرا ما اطلاعی از میزان دقیق مصرف هر منطقه نداریم.

بهره برداری از دو حلقه چاه در صدرا

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز در عین حال از حفر و تجهیز ۲ چاه جدید در غرب شهر صدرا خبر داد و اعلام کرد که طی ۱۰ روز آینده با وارد مدار شدن این چاه‌ها، بخشی از مشکلات کم یا بی آبی این شهر برطرف می‌شود.

زاهدی همچنین افزود: امسال با اتمام طرح خط ۲ انتقال آب سد دروزن به طور کلی مشکل تأمین آب شرب صدرا رفع خواهد شد.

او در خصوص تأثیر بارش‌ها بر تأمین آب شرب، گفت: برخی افراد با تصور اینکه امسال در شیراز بارش‌های خوبی اتفاق افتاده و مشکل کم آبی وجود ندارد، بیش از حد آب مصرف می‌کنند.

زاهدی با بیان اینکه ۷۸ درصد منابع آبی شهر شیراز و صدرا از چاه‌ها و ۲۲ درصد از سد درودزن تأمین می‌شود، تاکید کرد: با توجه به وابستگی بیشتر آب شرب شیراز به چاه‌ها و آب زیرزمینی، بارش‌های اخیر و سیلاب شیراز، تأثیر چندانی بر آن نداشته است.

او شایعه بروز مشکل در خط لوله سد درودزن به شیراز را شایعه و کذب دانست و گفت: تنها یک خط انتقال آب از سد درودزن به شیراز وجود دارد که با تمام توان در حال آب رسانی است.

زاهدی توصیه کرد: بهتر است مشترکین علاوه بر مخزن بر روی پشت بام، یک مخزن و پمپ آب روی زمین داشته باشند، تا وقتی آب وارد شبکه می‌شود بتوانند به میزان کافی ذخیره کنند، وظیفه ما تأمین آب تا پشت کنتور مشترکان است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: برای جبران کم آبی قطعی آب در صدرا در برخی ساعات و نقاطی از این شهر جدید، از تانکرهای آبرسان استفاده می‌شود.

مشاهدات و بررسی میدانی خبرنگار ایسنا حاکیست که تا زمان انتشار این گزارش، هیچ تانکری برای تأمین آب شرب مورد نیاز مردم به صدرا نیامده است.

 طی روزهای گذشته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ضمن بازدید از پروژه خط دوم انتقال آب سد درودزن به شیراز، اعلام کرده بود که این پروژه به زودی آماده بهره برداری خواهد شد.

محمودرضا رضایی کوچی پیشرفت فیزیکی طرح را ۹۰ درصد اعلام و اضافه کرده بود که کار با سرعت در حال انجام است تا به زودی شاهد بهره برداری از این خط آبرسانی باشیم.

مسئولان اعتقاد دارند که بهره برداری از خط دوم آبرسانی شیراز از سد درودزن، بخش اعظمی از مشکل آب این شهرستان مرتفع خواهد شد، اما این پروژه بیش از یک دهه پیش آغاز شده و علی رغم وعده‌های گذشته مسئولان، هنوز هم آماده بهره برداری نشده است.


سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار13 تیر 98، کد خبر: 98041306924،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امراله مهماندوست
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۸
0
0
همانطوری که مطلعید اینجانب از علاقه مندان شعال سال هستم اما خیلی ها فقیر از لحاظ مالی آمدند به شهر جدید صدرا شدند حاجی غنی خیلی ها ناتوان از لحاظ مالی آمدند به شهر جدید صدرا شدند حاجی توانا نام این شهر جدید را به جای این صدرا با هر معنی که داشته باشد بایستی می گذاشتند شهر جدید کارکنان شرکت عمران شهر جدید صدرا و بنگاه داران مربوطه چمع این افراد برای صد نسل بعد از خودشان ثروتی عظیم مانند تعداد زیادی باغ شهری و ... فراهم کردند خوش به حال فرزندانشان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین