پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۱۸۶۴۲
تاریخ انتشار : ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۰
«سرعت رشد تورم ماهانه رو به کاهش است؛ تورم در ماه گذشته که ۳.۴ درصد بود، اکنون به میزان هشت دهم‌درصد تقلیل یافته که نشان می‌دهد در مهار تورم موفق بوده‌ایم.»، این جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی مطرح است که نگاهی به قیمت طلا، سکه، ارز یا حتی خودرو نشان می‌دهد که این کالاها حداقل یک هفته اخیر را با روندی رو به کاهش سپری کرده‌اند.
شعار سال:«سرعت رشد تورم ماهانه رو به کاهش است؛ تورم در ماه گذشته که ۳.۴ درصد بود، اکنون به میزان هشت دهم‌درصد تقلیل یافته که نشان می‌دهد در مهار تورم موفق بوده‌ایم.»، این جمله رئیس سازمان برنامه و بودجه در حالی مطرح است که نگاهی به قیمت طلا، سکه، ارز یا حتی خودرو نشان می‌دهد که این کالاها حداقل یک هفته اخیر را با روندی رو به کاهش سپری کرده‌اند.
کاهش ویترینی قیمت ارز
روزنامه همدلی در گزارشی آورد: هر چند این روند در هفته‌های گذشته این‌طور نبوده و هر روز شاهد رشد قیمت‌ها در بازار آزاد از حدود یک‌سال پیش تاکنون بوده‌ایم. اما حالا حدود یک هفته‌ای می‌شود که در رسانه‌ها خبری مبنی بر گرانی‌های قابل‌توجه نیست و به‌نظر می‌رسد بازارها آرامتر از همیشه‌اند. این موضوع درباره نرخ طلا و سکه که همچون اژدهایی سرمایه‌های مردم را می‌بلعند بیشتر از همه جریان دارد؛ به‌طوری‌که در یک هفته اخیر، صرافی‌های مجاز بانک مرکزی قیمت دلار را نسبت به روزهای گذشته، ۵۰ تومان کاهش دادند؛ تا جایی‌که قیمت خرید این ارز در صرافی‌ها به ۱۲ هزار و ۶۵۰ تومان و قیمت فروش آن به ۱۲ هزار و ۷۵۰ تومان رسید.

قیمت طلا و سکه نیز از این قافله جانمانده و در این میان بیشتر از گذشته برای همه آن‌هایی که در این بازار سرمایه‌گذاری کرده‌اند، نگران کننده است، چرا که با وجود افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی، در بازار داخلی خبری از افزایش قیمت‌ها نیست و به دلایل مختلفی جلوی رشد قیمتی سکه یا طلا گرفته شده است. در کنار طلا یا ارز، قیمت خودرو نیز این‌روزها با کاهش روبه‌رو شده است. نگاهی به این روند نشان می‌دهد که در یک هفته اخیر قیمت خودرو بین دو تا سه میلیون تومان افت کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، در بازار خرید و فروش خودروی پراید ۱۱۱ با ثبات قیمت ۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مورد معامله قرار می‌گیرد. علاوه بر این پژو ۴۰۵ نیز با کاهش یک میلیون تومانی با قیمت ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو با کاهش دو میلیون تومانی با قیمت ۸۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج با کاهش سه میلیون تومانی با قیمت ۹۹ میلیون تومانی، پژو ۲۰۶ صندوق‌دار با کاهش دو میلیون تومانی با قیمت ۱۰۱ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمت ۱۶۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به‌فروش می‌رسد. نتیجه چنین اتفاقی باعث شده تا همه افرادی که مقصد مشخصی برای هل دادن سرمایه‌های خود ندارند و خودرو، سکه یا ارز را دنج‌ترین مکان برای سرمایه‌های خود بدانند با این سوال مواجه شوند که آیا این روند رو به کاهش موقتی است یا خیر؟

پرویز حسابی، عضو اتاق بازرگانی در این‌باره می‌گوید: «به دلیل اینکه تقاضا در فصل تابستان افت می‌کند و افرادی که در کشورهای خارجی تحصیل می‌کنند در تعطیلات هستند و به ایران بازگشته‌اند، بنابراین تقاضا کاهش یافته و این موضوع در روند قیمت‌ها تاثیرگذار بوده است.» علت تفاوت روند قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد با وجود اینکه نرخ ارز در بازار آزاد رو به کاهش رفته، این روند اما در سامانه نیما به گونه دیگری است. آن‌طور که در یکی از نمودارهای موجود در این زمینه می‌توان دید در سامانه قیمت‌ها با روندی رو به افزایش حرکت کرده تا جایی‌که به گفته تحلیل‌گران اقتصادی قیمت‌ها در این سامانه در حال رسیدن به بازار آزاد است.

مجید رضا حریری، نایب رئیس اتاق ایران و چین درباره علت اصلی این تفاوت که در میان روند قیمت ارز در سامانه نیما و بازار آزاد وجود دارد،می‌گوید: «آنچه که در بازار ارز اتفاق می‌افتد، بخشی به دست دولت و بخشی به دلیل اتفاقات بین‌المللی است، یعنی اگر به عنوان مثال قیمت دلار در بازار آزاد به ۱۵ هزار تومان برسد، در واقع به دلیل سیاست‌گذاری‌های بانک مرکزی در این زمینه بوده و به دلیل رسیدن به اهداف بانک مرکزی است که نرخ دلار افزایش یا کاهش می‌یابد.»او در ادامه افزود: «یکی از اهداف بانک مرکزی این است که اختلاف قیمت ارز در بازار آزاد با سامانه نیما از بین برود؛ چرا که در حال حاضر دلار از ۱۵ هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده، این در حالی است که نرخ ارز در سامانه نیما از ۷هزار تومان به ۱۲ هزار تومان رسیده است. بنابراین بانک مرکزی در تلاش است تا با نزدیک کردن این قیمت‌ها به یکدیگر، بازار متشکل ارزی را تشکیل دهد.»

حریری تاکید کرد: «البته بازار متشکل ارزی، یک صرافی بزرگ است تا بتواند در شرایط فراگیری درباره قیمت ارز در بازار آزاد و سامانه نیما، حرکت کند و بانک مرکزی را به اهدافش برساند.» به نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال اجرای سیاستی است که از سال‌های گذشته در اقتصاد مطرح شده، اما به دلایل مختلفی اجرا نشده است. یکسان‌سازی نرخ ارز همان سیاستی است که بارها در محافل اقتصادی سوژه بحث قرار گرفته است. آن‌طور که نایب رئیس اتاق ایران و چین در این زمینه به «همدلی» می‌گوید: «هر چه تفاوت نرخ ارز در بازار آزاد با نرخ ارزی که در سامانه نیما وارد می‌شود، فاصله کمتری داشته باشد، مبادلات تجاری به شکل مطلوب‌تری انجام خواهد شد؛ چرا که مطلوب‌ترین شکل ارز این است که تک نرخی باشد و هر چه که می‌توان باید این دو نرخ را به یکدیگر نزدیکتر کرد.»

به گفته حریری: «هر چه فاصله دلار نیمایی با آزاد کمتر باشد، به دلیل اینکه اختلاف قیمت ارز از بین می‌رود، صادرکننده‌ها راحت‌تر ارز خود را به این سامانه وارد می‌کنند و واردکننده‌ها نیز به شکل مطلوب‌تری از این ارزی که در سامانه نیما قرار گرفته استفاده می‌کنند.» این گفته حریری در حالی مطرح است که بر اساس گزارش‌ها، از آغاز سال جاری تاکنون، حدود ۷۵ درصد ارزهای صادراتی به چرخه اقتصادی بازنگشته است و به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن قیمت ارز سامانه نیما و بازار آزاد، این بحران حل می‌شود. دلایل توقف کاهش قیمت طلا و سکهبا وجود اینکه قیمت طلا در بازارهای جهانی رو به رشد بوده، این اتفاق در بازارهای داخلی به این صورت افتاده که تنها از افت قیمت طلا و سکه جلوگیری شده است.

یک کارشناس با بیان اینکه نوسانات بازار ارز و طلای جهانی از کاهش قیمت طلا و سکه جلوگیری کرده است، گفت: «میزان تقاضا در بازار کاهش یافته و خرید مردم به سمت طلاهای ریز که با قدرت خرید آنها همخوانی دارد سوق پیدا کرده است.» «محمد کشتی‌آرای» در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با وضعیت بازار طلا و سکه گفت: بررسی هفته گذشته نشان از آن دارد که قیمت طلا در بازار جهانی تا اواسط هفته روند با ثباتی را طی می‌کرد اما در پی تغییر و تحولات شرایط اقتصادی جهانی، انس طلا با رشد ۳۰ دلاری مواجه شد و این موضوع عامل توقف کاهش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی شد. این کارشناس بازار طلا و سکه تصریح کرد: «در روزهای چهارشنبه و ابتدای پنجشنبه هفته گذشته رفته رفته ارزش انس جهانی کاهش یافت و نسبت به ابتدای هفته با افزایش ۲۱ دلاری روبه‌رو شد.»

او افزود: «در میانه روز پنجشنبه (هفته گذشته) با انتشار اخباری در زمینه توقیف نفتکش ایرانی، ارزش دلار بار دیگر روند سعودی به خود گرفت که این موضوع تاثیر خود را بر ارزش طلا و انواع سکه در بازار ایران گذاشت و عاملی شد تا سکه تمام طی یک روز رشد ۶۰ هزار تومانی را تجربه کند.»کشتی آرای درباره قیمت انواع سکه و طلا در پایان هفته گفت: «هر قطعه سکه تمام طرح قدیم چهار میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، سکه تمام طرح جدید چهار میلیون و ۶۱۰ هزار تومان، نیم سکه دو میلیون و ۳۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۵۲۰ هزار تومان، سکه گرمی ۹۹۰ هزار تومان، هر مثقال طلای خام ۱۷ عیار یک میلیون ۸۸۵ هزار تومان و هر گرم طلای خام ۱۸ عیار ۴۳۵ هزار و ۲۰۰ تومان ارزش گذاری شده است.»این کارشناس بازار طلا و سکه در پاسخ به این سوال که آیا همچنان میزان عرضه بر تقاضا پیشی دارد؟ بیان کرد: «طی هفته‌های گذشته میزان تقاضا به شدت کاهش یافته و در هفته گذشته این موضوع نیز ادامه داشته است که با پیشی گرفتن عرضه طلا بر تقاضا حباب سکه با انتخاب مسیر کاهش به ۳۰۰ هزار تومان رسیده است.»

او تاکید کرد: «کاهش قدرت خرید مصرف کننده نهایی عاملی شده تا خرید مردم به سمت خرید طلاهای خرد و مصنوعات ریز که با قدرت خرید آنها همخوانی دارد سوق پیدا کند.» ارزش معاملات بورس کم شدحجم و ارزش معاملات بورس تهران در هفته اخیر، نسبت به هفته قبل به ترتیب ۲۷ و ۲۹ درصد کاهش یافته است اما شاخص کل توانسته پس از فراز و فرودهایی ۳۶۷ واحد رشد کند. به گزارش ایسنا، بورس تهران در هفته گذشته چهار روز کاری داشت و همین موضوع یکی از دلایلی بود که سبب شد ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با ۲۹ درصد افت مواجه شود. در هفته گذشته ارزش کل معاملات بورس تهران به رقم چهار میلیارد و ۴۰۸ میلیون تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات بورس در هفته قبل (هفته منتهی به پنجم تیر ماه) تا رقم شش میلیارد و ۲۰۵ میلیون تومان بالا رفته بود. همچنین حجم معاملات در این چهار روز با افت ۲۷ درصدی مواجه بود؛ به طوری که در هفته گذشته ۱۱ هزار و ۹۸۷ سهم معامله شد اما در این هفته به داد و ستد ۱۶ هزار و ۳۷۹ سهم بسنده شد. معامله‌گران روزهای گذشته با نوعی سردرگمی مواجه بودند؛ چرا که به گفته کارشناسان بازار، قیمت‌ها در بورس با توجه به عوامل بنیادی و مقدار تولید و فروش شرکت‌ها حرکت نمی‌کند و بیشتر تابع موضوعات کلان اقتصادی و هیجانات ناشی از این اخبار است.

این موضوع سبب شده به صورت غیر منتظره قیمت سهم‌ها با افت و رشد همراه شود و متعاقب آن شاخص‌های بازار با فراز و فرودهای غیر قابل انتظار مواجه شوند. در پنجم تیر ماه سال جاری شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران در تراز ۲۴۸ هزار و ۵۷۷ واحدی ایستاد اما با گذشت چهار روز کاری، این شاخص پس از فراز و فرودهایی توانست با ۳۶۷ واحد افزایش این کانال را حفظ و تراز ۴۴۸ هزار و ۹۴۴ واحدی را تجربه کند. اما شاخص آزاد شناور در این مدت با افت ۹۱۶ واحدی روبه‌رو شد و در تراز ۲۷۹ هزار و ۳۶۳ واحدی ایستاد. همچنین شاخص بازار اول با افت ۱۵۱۲و احدی، رقم ۱۸۴ هزار و ۲۲۳ را تجربه کرد.

شعار سال،بااندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:15تیر1398،کدخبر:83382752،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین