پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۰۷۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امروز تجربه دفاع مقدس و به خصوص بهداری رزمی ایران برای دنیا مثال زدنی است. در خط مقدم بهداری رزمی، جراحی‌های پیچیده‌ای انجام می‌شد که در پیشرفته‌ترین بیمارستان‌ها در آن زمان انجام نمی‌شد.
شعار سال : سعید نمکی روز سه شنبه در سومین جلسه هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت که در وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: دوران دفاع مقدس یکی از دوران طلایی نظام بود. در روزهای ابتدایی جنگ، رزمندگان حتی کلاشینکف و ژ ۳ هم نداشتند و عراقی‌ها لوله‌های تانک را وارد سنگر می‌کردند و بسیاری از رزمندگان شهید می‌شدند، اما امروز آن قدر پایگاه موشکی داریم که کسی جرأت نمی‌کند به این کشور چپ نگاه کند و این از افتخارات افرادی است که در این سنگر ماندند.

سرلشکر سید یحیی صفوی، رئیس هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز در این جلسه اظهار داشت: یکی از رسالت‌های ما این است که فرهنگ دفاع مقدس و ارزش‌های آن را به ۴۶ میلیون جمعیت زیر ۴۰ سال و ۵ میلیون دانشجو معرفی کنیم. وزارت بهداشت بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو دارد و به طور متوسط سالانه ۳۶ هزار نفر فارغ التحصیل می‌شوند. اگر این دانشجوها با دفاع مقدس آشنا شوند، می‌توان فرهنگ ناامیدی را از بین ببرد. زیرا پزشکان و پیراپزشکان ما با دست خالی و بدون امکانات، در دفاع مقدس فعالیت کردند در شرایطی که ابزار و تجهیزات پزشکی وجود نداشت.

وی بیان کرد: اولین خواهش ما از وزارت بهداشت، اجرایی کردن ۲ واحد درسی به صورت داوطلبانه به عنوان آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های دفاع مقدس است که درس نامه آن را هم تهیه کردیم. این ۲ واحد در وزارت علوم به صورت عمومی وجود داشت که در حال حاضر به شکل تخصصی است. خواهش دوم ما این است که در حد توان و مقدورات، وزارت بهداشت به اجرایی شدن مصوبات هیأت امنای مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت کمک کند.

سردار نصراله فتحیان، مشاور وزیر بهداشت در بهداری رزمی نیز در این جلسه گفت: سال گذشته موفق شدیم دومین یادواره شهدای داروساز کشور را برگزار کنیم. همچنین سال گذشته پروژه‌هایی مانند تدوین و انتشار کتاب ۱۰ جلدی خدمات بهداری نیروی زمینی ارتش آغاز و تمام شد. در سپاه پاسداران نیز تدوین کتاب تاریخ مدیریت بهداری سپاه در دفاع مقدس آغاز شده و ۶۰ درصد پیشرفت داشته است. سال گذشته ۳۸۵ جلسه با پیشکسوتان وزارت بهداشت، ستاد کل نیروهای مسلح و غیره داشتیم.
محققی، مدیر آموزش مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز در این جلسه اظهار داشت: به واسطه این مؤسسه فقط قطره‌ای از اقیانوس دفاع مقدس بازیابی شده و به عمل آمده است. می‌توان درس نامه‌های مبتنی بر شواهد علمی در همه حوزه‌ها تولید کرد و شاهد آن درس نامه‌ای است که صد در صد بر تجربه‌های حوزه سلامت در دفاع مقدس مبتنی است. امیدواریم در حوزه‌های دیگر نیز درس نامه‌هایی تولیدشده و در اختیار دانشجویان قرار بگیرد. زیرا نظام آموزشی با وجود همه دستاوردهایی که داشته، وابستگی زیادی به ترجمه و تولیدات دیگران دارد.

**غفلت‌هایی در معرفی خدمات پزشکان دفاع مقدس:

جلیل عرب خردمند، مسئول مرکز تحقیقات سلامت دفاعی مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت نیز گفت: این مؤسسه برای این موضوع آغاز به کار کرد که در زمینه سلامت در دفاع مقدس غفلت‌هایی وجود داشت. یکی از غفلت‌های دیگر، معرفی خدمات جامعه پزشکی در دفاع مقدس بود.
وی ادامه داد: تدوین دستاوردها و تجربه‌های دوران دفاع مقدس و تمهیدات و هماهنگی‌های لازم برای انتقال این دستاوردها به نسل آینده از جمله اهداف مهم این مؤسسه است. برای اینکه جوان امروز فرهنگ ایثار و شهادت را لمس کند، باید او را به بازی گرفت. امروز با شعار مرگ بر آمریکا، پنجمین تولیدکننده مغز متفکر برای آمریکا هستیم. آمریکایی‌ها هیچ وقت مغز ایرانی را پس نمی‌فرستند، اما در کشور از این جوانان و مغز متفکر استفاده نمی‌شود.
عرب خردمند افزود: در مرکز تحقیقات سلامت دفاعی مؤسسه، تمام کتاب‌ها، پایان نامه‌ها، مقالات و طرح‌های پژوهشی را تحت عنوان ماخذشناسی آماده کردیم که تا پایان سال منتشر می‌شود. همچنین بیمارستان صحرایی حضرت فاطمه زهرا در دوران دفاع مقدس را به صورت واقعیت مجازی شبیه سازی کردیم.



سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 25تیر1398 ، کدخبر: 83397523: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۵
0
0
تمام کارهایی که در دوران دفاع مقدس انجام شده بی مثال و جاودانه اس
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین