پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۲۱۱
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۳:۲۴
در پی بالا گرفتن جنگ قدرت در حزب کارگر انگلیس و زیر فشار قرار گرفتن جرِمی کوربین، رهبر آن توسط اکثریت نماینده‌های حزب در پارلمان، او به طور مشکوکی تهدید به مرگ شد.

شعار سال: ترزا می‌، دومین زن نخست وزیر تاریخ بریتانیا به عنوان پنجاه و چهارمین کسی که در این سمت قرار می‌گیرد روز گذشته پس از آخرین جلسه رسمی کابینه دیوید کامرون کارش را رسما در خانه شماره 10 داونینگ استریت آغاز کرد. او که به دنبال کنار کشیدن همه نامزدهای رهبری حزب حاکم محافظه‌کار بدون انتخابات به ریاست توری‌ها رسیده است از همین ابتدا به چشم یک مارگارت تاچر دیگر نگریسته می‌شود. این در حالی است که همانند تاچر، نخست‌وزیر زن انگلیس نه‌چندان محبوب در دهه 1980، می هم باید یک تصمیم حساس برای آینده اقتصاد بریتانیا بگیرد. او با بزرگ‌ترین چالش کشور در دهه‌های اخیر یعنی مذاکرات خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی روبه‌رو است. البته پیش از این چالش اروپایی او با چالش انتخاب یک کابینه جدید از حزب منشق شده محافظه‌کار روبه‌رو است. او عصر روز دوشنبه ساعتی پس از آنکه رهبری‌اش بر حزب محافظه‌کار قطعی شد همراه همسر بانکدارش فیلیپ می‌ در جمع خبرنگاران حضور یافته و وعده داده بود ضمن پیش بردن مذاکرات با اتحادیه اروپایی درباره برگزیت، در دوران حکومتش کشوری متحد و بهتری را بنا کند. وزیر کشور کنونی انگلیس همچنین از دیوید کامرون به خاطر لیاقتش در مقام ریاست حزب و نخست‌وزیری قدردانی کرد، چرا که در حقیقت او توسط جناح کامرون در داخل حزب برای این سمت حمایت شده است. کریس گریلینگ، رهبر مجلس عوام بریتانیا در سخنانی درباره ترزا می گفت: «او از نیاز به متحد کردن حزب آگاه است. چالش آسانی نیست اما این کاری است که اگر شما نخست وزیر باشید، انجام می‌دهید.» در آن سوی کانال مانش، سران اتحادیه اروپایی با تردید به وست مینیستر تحت حاکمیت یک شبه تاچر نگاه می‌کنند. تصور عمومی در پارلمان اروپا نیز این است که ترزا می ‌یک شارلاتان است که می‌خواهد بازی یک بام و دوهوایی انگلیسی با بروکسل به راه اندازد به طوری که بریتانیا به طور یکطرفه و بدون از دست دادن منافع اروپایی‌اش از اتحادیه خارج شود. آینده اقتصادی بریتانیا به این مولفه بستگی دارد که در مذاکرات پس از بریگزیت چه معاملات پشت پرده‌ای صورت بگیرد. در حالی که رنتسی نخست‌وزیر ایتالیا از جدایی نرم انگلیسی‌ها سخن گفته، مرکل شمشیر را برای همتای زنش از رو بسته و هشدار داده است که دسترسی آزاد به بازار اروپا تنها در عوض جابه‌جایی و حرکت آزاد شهروندان ممکن است. صدر اعظم آلمان در پیامش به می‌ گفته است: «وظیفه نخست وزیر جدید که کارش را بزودی آغاز خواهد کرد این است که به وضوح به این پرسش پاسخ دهد که بریتانیا می‌خواهد چه نوع مناسباتی با اتحادیه اروپایی داشته باشد. آلمان سالانه به تنهایی 800 هزار خودرو به بریتانیا صادر می‌کند و هر کشور عضو اتحادیه هدف و روابط مشابهی دارند، بنابراین ما می‌خواهیم مذاکرات را با هم پیش ببریم تا پیامدهای تغییر برای همه ما به حداقل برسد.»

تهدید رهبر اپوزیسیون به مرگ


در پی بالا گرفتن جنگ قدرت در حزب کارگر انگلیس و زیر فشار قرار گرفتن جرِمی کوربین، رهبر آن توسط اکثریت نماینده‌های حزب در پارلمان، او به طور مشکوکی تهدید به مرگ شد. این در حالی است که یکی از نماینده‌های ارشد این حزب حدود 3 هفته پیش در آستانه همه‌پرسی بریگزیت در خیابان کشته شده بود. کوربین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت: «به عنوان کسی که این هفته و پیش از آن تهدید به مرگ شده است، از تمام اعضای حزب کارگر و حامیان آن می‌خواهم آرامش خود را حفظ کنند و با یکدیگر با احترام و عزت رفتار کنند، حتی در مواردی که اختلاف نظر وجود دارد». این در حالی است که آنجلا ایگل، نماینده فمینیست کارگرها در پارلمان نیز که خود رقیب او برای ریاست حزب محسوب می‌شود، عملکرد کوربین را زیر سوال برده و از او خواسته تا هر چه سریع‌تر از رهبری حزب کارگر کناره‌گیری کند. همچنین دیروز اوون اسمیث، یکی از وزرای کابینه سایه (اپوزیسیون) برای رهبری حزب نامزد شد. اسمیث نیز مخالف سرسخت کوربین است. با اینکه بیشتر نمایندگان حزب کارگر در پارلمان انگلیس خواستار کناره‌گیری کوربین هستند و وی را تحت فشار قرار می‌دهند با این حال، کوربین گفته است برای کناره‌گیری از رهبری حزب، تحت فشار نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار 24 تیر 95 ، کد مطلب: 1129639: www.tasnimnews.com



اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین