پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۲۳۳
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۴
«الیزابت دوم» ملکۀ بریتانیا و چندین کشور دیگر از جمله کانادا، استرالیا و نیوزیلند و همچنین رئیس «اتحادیه کشور‌های همسود»، در سن ۹۶ سالگی و بعد از ۷۰ سال سلطنت، درگذشت. ملکه بریتانیا که در بهار سال گذشته، همسرش «شاهزاده فیلیپ» را از دست داده بود، در اواخر عمر خود با مشکلات جسمانی و حرکتی دست و پنجه نرم می‌کرد. الیزابت پس از مرگ «جرج ششم» پادشاه بریتانیا، در سال ۱۹۵۲ میلادی و در سن ۲۵ سالگی، جانشین پدرش شد و کمی بعد تاجگذاری کرد. بلافاصله پس از درگذشت ملکه بریتانیا، شاهزاده چارلز ۷۳ ساله - پسر ارشد الیزابت دوم - به سلطنت رسید و بعد از ده روز و اتمام مراسم خاکسپاری، رسما پادشاه انگلستان و کشور‌های همسو خواهد شد.
شعار سال: طبق اعلام کاخ باکینگهام الیزابت دوم ملکه انگلیس در ۹۶ سالگی و بعد از ۷۰ سال سلطنت (پیرترین مقام سلطنتی جهان که عنوان طولانی‌ترین دوران سلطنت بریتانیا را هم به خود اختصاص داده)، دیشب در کاخ تابستانی خود در اسکاتلند از دنیا فت. کاخ سلطنتی انگلیس در بیانیه‌ای با تایید مرگ ملکه اعلام کرد الیزابت دوم «در آرامش در کاخ بالمورال» درگذشته است (کاخ تابستانی ملکه در اسکاتلند). طبق اعلام رسانه‌های انگلیس، عزای عمومی در این کشور شروع شده و احتمالا ۱۰ روز به طول خواهد انجامید.
برخی از منابع اعلام داشته اند که پس از اعلام درگذشت ملکه در کاخ تابستانی بلمور، جسدش به «ادینبورگ» منتقل شده و سپس برای مراسم تشییع به کلیسای جامع «سنت گیلز» برده خواهد شد و از آنجا به لندن منتقل می‌گردد.

ده روز بین مرگ ملکه و تشییع جنازه او فاصله وجود خواهد داشت. در این مدت جسد او در کاخ باکینگهام باقی مانده تا خانواده بتوانند با او وداع کنند. سپس جسد ملکه را به سالن وست مینستر منتقل نموده تا مردم برای ادای احترام به او جمع شوند. در روز دهم، جسد ملکه برای تشییع جنازه به ابی وست مینستر منتقل خواهد شد. مراسم تشییع جنازه با حضور مقامات دولتی از سراسر جهان و با هماهنگی نیرو‌های مسلح و دولت برگزار خواهد شد.
 
مرگ ملکه انگلیس بعد از ۷۰ سال سلطنت در اسکاتلند و جانشینی چارلز سوم + حاشیه‌ها
بنا بر سلسله مراتب قانونی انتقال قدرت در انگلیس، شاهزاده چارلز فرزند ارشد الیزابت دوم در سن ۷۳ سالگی (چارلز سوم)، پادشاه انگلیس شد و پسر اول او ویلیام ولیعهد این کشور شده است. اولین بیانیه پادشاه جدید بریتانیا (پادشاه چارلز سوم) بدین صورت بوده است که، نامبرده اعلام داشته:

درگذشت مادرم عزیزم ملکه الیزابت، بزرگترین لحظه غم انگیز من است. من می‌دانم که از دست دادن او عمیقاً در سراسر کشور، قلمرو‌ها و کشور‌های مشترک المنافع و افراد بی‌شماری در سراسر جهان احساس خواهد شد.
برای به سلطنت رسیدن رسمی چارلز سوم، جلسه شورای الحاق در کاخ سنت جیمز برگزار خواهد شد و تشریفات انتقال سلطنت آغاز می‌گردد.. پرنس چارلز یک روز پس از مرگ ملکه و پس از اینکه خواهران و برادرانش به طور تشریفاتی دست او را بوسیدند، پادشاه نامیده می‌شود. چارلز سپس از اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز بازدید خواهد کرد و اولین سخنرانی او به عنوان پادشاه در کاخ سنت جیمز انجام خواهد شد. تاجگذاری پادشاه چارلز سوم چند ماه پس از مراسم خاکسپاری برنامه‌ریزی می‌شود و عنوان شاهزاده ولز، ولی عهد اتحادیه پادشاهی به شاهزاده ویلیام منتقل می‌شود.
لازم به توضیح است که شاهزاده چارلز ولیعهد وقت بریتانیا در بهمن ۱۳۸۲ و در واکنش به زلزله بم، به تهران سفر کرد و با سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری وقت دیدار داشت.
 
مرگ ملکه انگلیس بعد از ۷۰ سال سلطنت در اسکاتلند و جانشینی چارلز سوم + حاشیه‌ها
 
مرگ ملکه انگلیس بعد از ۷۰ سال سلطنت در اسکاتلند و جانشینی چارلز سوم + حاشیه‌ها
 
مرگ ملکه انگلیس بعد از ۷۰ سال سلطنت در اسکاتلند و جانشینی چارلز سوم + حاشیه‌ها
 
از همان ساعات اولیه اعلام خبر وخامت حال الیزابت دوم، رسانه‌های انگلیسی به ارایه توضیح درباره اجرای عملیات «اسب تک‌شاخ» در اسکاتلند برای مراسم خاکسپاری او و عملیات مشابهی در پایتخت با عنوان «پُل لندن» پرداخته بودند. عملیات موسوم به «پُل لندن»، اسم رمزی برای انتقال خبر مرگ ملکه بشکل محرمانه به نخست‌وزیر بوده و به او می‌گویند: «پل لندن خراب شده است». در مرحله بعد، وزارت امور خارجه، این خبر را به سران کشور‌های مشترک‌المنافع اطلاع داده و در رسانه‌ها نیز، خبر به صورت امواج زلزله و به شکل مرحله به مرحله در اختیار عموم مردم قرار خواهد گرفت.

برای این کار، دبیر خصوصی ملکه، سر ادوارد یانگ، مسئول خواهد بود تا قبل از ارسال پیام درگذشت ملکه به ۱۵ کشور دیگری که ملکه در آن‌ها به صورت رسمی رییس دولت است و بقیه ۳۶ کشور مشترک المنافع اتحادیه پادشاهی بریتانیا، نخست وزیر بریتانیا را از این خبر مطلع کند؛ البته در شرایط فعلی احتمالا این خبر بدون طی شدن این تشریفات در یک لحظه در تمام دنیا منتشر شده و این پروتکل و سلسله مراتب انتقال خبر، فاقد کارایی است.

اگر مساله انتشار خبر از رسانه‌ها را در نظر نگیریم، به صورت نمایشی قرار است مردم با انتشار یک اعلامیه روی دروازه‌های کاخ باکینگهام از درگذشت ملکه مطلع شوند. علاوه بر این، همزمان با اعلام خبر درگذشت ملکه تمام کارکنان کاخ‌ها و ساختمان‌های سلطنتی، یک بازوبند مشکی روی بازوی چپ خود خواهند بست.

به جهت انتقال کم پیامد خبر درگذشت ملکه، بی بی سی، دارای پروتکل تعریف شده سازمانی است. از بعد از ظهر پنجشنبه لوگوی بی‌بی‌سی به رنگ مشکی درآمده و مجری این شبکه با کت و شلوار و کراوات مشکی در مقابل دوربین حاضر شد. این شبکه از ساعات اولیه اعلام بیماری ملکه اعلام کرد پخش عادی برنامه‌های خود را تا ساعت ۲۳:۳۰ به وقت تهران متوقف کرده است.
 
تعداد بازدید : 9
 
مرگ ملکه انگلیس بعد از ۷۰ سال سلطنت در اسکاتلند و جانشینی چارلز سوم + حاشیه‌ها
بنظر می‌رسد که دنیا پس از درگذشت ملکه و پادشاهی چارلز سوم، با تغییرات ژرفی روبرو شود. چارلز در قصر باکینگهام متولد شد و اولین نوه جورج ششم است. نامبرده بعد از گرفتن لیسانس هنر از کالج ترینیتی در کمبریج از سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۶ در نیروی دریایی و نیروی هوایی سلطنتی انگلستان خدمت کرد.

«رابرت جابسون» مفسر مسائل سلطنتی انگلیس در کتاب «چارلز در ۷۰ سالگی: اندیشه‌ها، آرزو‌ها و رؤیاها» از گرایش چارلز به دین اسلام نوشته است. او ادعا کرده که چارلز مخالف سیاست‌های ضد اسلامی برخی کشور‌های اروپایی است و به نظر او این قوانین نقض حقوق بشر است. چارلز همچنین گفته است که دیگر تمایلی ندارد تا به‌عنوان عروسک خیمه‌شب‌بازی برای فروش سلاح به کشور‌های عربی، مورد سوءاستفاده قرار گیرد.

بر اساس این کتاب، چارلز از مخالفان سیاست‌های جنگ‌طلبانه انگلیس است. او در جریان مشارکت انگلیس در جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ مخالفت خود با این مساله را به تونی بلر نخست‌وزیر وقت انگلیس اعلام کرده بود. او همان زمان نسبت به ادعای دولت درباره وجود سلاح‌های کشتار جمعی تردید داشت و به نزدیکانش گفته که نخست‌وزیر باید با کشور‌های منطقه درباره حمله به عراق مشورت می‌کرد.

اما تحولات تغییر قدرت در حالی صورت می‌گیرد که درخواست‌ها برای پایان نظام سلطنتی در انگلیس بالا گرفته است. جنبش جمهوری‌خواه انگلیس که هزاران عضو و ده‌ها هزار طرفدار دارد ضمن رد این ادعا که نظام سلطنتی انگلیس یک جاذبه گردشگری بشمار می‌رود تاکید دارد که این نظام یادآور ستم‌هایی است که پادشاهان انگلیس در گذشته بر مردم روا داشته‌اند. این گروه خواهان برگزاری همه پرسی در خصوص آینده نظام سلطنتی انگلیس است.
 
مرگ ملکه انگلیس بعد از ۷۰ سال سلطنت در اسکاتلند و جانشینی چارلز سوم + حاشیه‌ها
از چپ: شاهزاده چارلز ولیعهد و فرزند ملکه و پادشاه جدید، شاهزاده ویلیام نوه ملکه و نفر دوم در سلسله مراتب پادشاهی و شاهزاده هری نوه کوچکتر ملکه

 
برخی از تحلیل گران معتقدند که پیام‌های رسمی تسلیت از مقامات سیاسی کشور‌های مختلف به زودی به سمت انگلستان ارسال خواهد شد. در این بین، پیشتازی اردوغان در ارسال پیام، نوعی تعجب سیاسی را سبب شده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر، درگذشت ملکه الیزابت دوم در سن ۹۶ سالگی را تسلیت گفت. اردوغان در این پیام نوشت: با اندوه درگذشت ملکه انگلیس را مطلع شدم. مراتب تسلیت خود را به خانواده سلطنتی، مردم و دولت بریتانیا ابراز می‌کنم.
 
مرگ ملکه انگلیس بعد از ۷۰ سال سلطنت در اسکاتلند و جانشینی چارلز سوم + حاشیه‌ها
تحلیل گران داخلی هم منتظر نوع موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در خصوص این واقعه هستند.
 
اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، برگرفته از منابع گوناگون
اخبار مرتبط
برچسب ها: الیزابت دوم ملکه انگلیس ، پیرترین مقام سلطنتی جهان ، طولانی‌ترین دوران سلطنت بریتانیا ، درگذشت ملکه انگلیس ، زندگینامه ملکه انگلیس ، ملکه انگلیس کیست ، دنیا بعد از مرگ ملکه انگلیس ، گزارش لحظه به لحظه مرگ ملکه انگلیس ، دنیا بعد از مرگ الیزاابت دوم ، ایران بعد از مرگ عمه ، الیزابت دوم یا عمه ، جانشینی چارلز سوم در انگلیس ، رزومه چارلز سوم ، زندگینامه چارلز سوم ، پادشاه جدید انگلیس کیست ، علت مرگ ملکه انگلیس ، نوع برخورد با خبر مرگ ملکه انگلیس در ایران ، جک های ساخته شده بعد از مرگ ملکه انگلیس ، الیزابت دوم چند سال سلطنت کرد ، جرج ششم کیست ، مراسم خاکسپاری ملکه انگلیس ، شیوه اطلاع رسانی خبر مرگ ملکه انگلیس ف مرگ ملکه انگلیس در اسکاتلند ، شاهزاد فلیپ کیست ، کاخ بالمورال کجاست ، کلیسای جامع سنت گیلز ، مراسم تشییع در سنت گیلز ، انتقال جسد ملکه به ادینبورگ ، پیام تسلیت مقامات برای مرگ ملکه انگلیس ، موضع گیری جمهوری اسلامی برای مرگ ملکه ، سفر چارلز به ایران ، حضور چارلز در زلزله بم ، تشریفات اطلاع رسانی درباره مرگ ملکه ، عملیات اسب تک شاخ ، عملیات پل لندن ، پل لندن خراب شد ، پروتکل اطلاع رسانی درباره مرگ ملکه ، پروتکل بی بی سی برای انعکاس خبر مرگ ملکه ، انعکاس خبر مرگ ملکه بکل موج زلزله ، مقاطع تاریخی زندگی ملکه انگلیس ، چارلز در 70 سالگی ، کتاب رابرت جابسون ، کتاب زندگینامه پادشاه چارلز انگلیس ، آینده دنیا بعد از مرگ ملکه ، پیام تسلیت اردوغان برای مرگ ملکه انگلیس
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین