پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۳۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
ردپای دلالان در بازار فروش گوجه که امروز به قصه پُرغصه کشاورزان گلستانی تبدیل شده، دیده می‌شود و ورود مسئولان برای خرید گوجه از کشاورزان به قیمت یک‌هزار و ۲۰۰ تومان بی‌فایده بوده است.کشاورزان معتقدند قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی برای کشاورز گلستانی بیش از یک‌هزار تومان تمام می‌شود و فروش آن زیرقیمت یک‌هزار و ۲۰۰ تومان مقرون به‌صرفه نیست؛ اما هم‌اکنون با وجود دلالان گوجه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود. در سال زراعی جاری شش‌هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی گلستان زیرکشت گوجه‌فرنگی رفته است و پیش‌بینی می‌شود بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن از محصول در استان کشت شود. هر چند قیمت هر کیلوگرم گوجه‌فرنگی در بازار بین یک‌هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ تومان است؛ اما محصول کشاورزان در اراضی کشاورزی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود.

شعار سال: کشاورزان وجود دلالان و واسطه‌ها را دلیل قیمت پایین خرید گوجه‌فرنگی می‌دانند و معتقدند دلال‌بازی‌ها باعث ضربه سنگین به کشاورزان شده است. یکی از گوجه‌کاران گلستانی درخصوص مشکلات موجود اظهار کرد: هم‌اکنون هر کیلوگرم گوجه بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود و بازار در قبضه دلالان و واسطه‌هاست.

علی کتولی افزود: تعداد کارخانه‌های فعال در این حوزه کم‌تر از انگشتان دو دست است و همین موضوع باعث شده ماشین‌های حمل گوجه‌فرنگی ساعت‌ها در صف تحویل به کارخانه معطل بمانند و فسادپذیری این محصول پای دلالان را بیش‌تر به خرید گوجه باز کرده است.

وی ادامه داد: کشاورز در این شرایط حاضر می‌شود محصول تولیدی خود را زیرقیمت تمام‌شده به فروش برساند؛ چراکه امکان ذخیره‌سازی آن به‌دلیل فسادپذیری وجود ندارد.

این کشاورز گلستانی با اشاره به این‌که این مشکلات هرساله وجود دارد، اضافه کرد: هفته گذشته مسئولان جهاد کشاورزی، استانداری و... تشکیل‌جلسه دادند تا مشکلات حل شود و گوجه کیلویی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان از کشاورز خریداری شود؛ اما این موضوع فقط روی کاغذ ماند و عملاً گوجه از کشاورز با این قیمت خریداری نمی‌شود.

صاحبان صنایع همراهی نمی‌کنند

درحالی‌که کشاورزان معتقدند بازار عرضه و تقاضای گوجه‌فرنگی در گلستان در قبضه دلالان است، مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی گلستان اعتقاد دارد، علاوه‌بر ورود واسطه‌ها، همراهی‌نکردن مدیران صنایع برای خرید محصول به‌قیمت معقول به آشفتگی بازار گوجه در گلستان دامن ‌زده است.

سعید حسن‌پور فوجردی گفت: یکی از مشکلاتی که هم‌اکنون درگیر آن هستیم، این است که مطابق برآوردهای انجام‌شده، قیمت تمام‌شده گوجه‌فرنگی برای کشاورز بین یک‌هزار و ۷۰ تا یک‌هزار و ۱۰۰ تومان است؛ اما عملاً شاهدیم برخی صنایع و دلالان و واسطه‌ها گوجه را به‌قیمت پایین‌تر از یک‌هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که هم‌اکنون در دوره پیک تولید گوجه فرنگی کشور قرار داریم و بخشی از دلایل پایین‌بودن قیمت این محصول به‌دلیل عرضه زیاد است، افزود: باوجود توافقی که در جلسه فرمانداری رامیان و استانداری که با حضور مسئولان و صاحبان صنایع برگزار شده بود، انجام شد؛ متأسفانه صاحبان صنایع همراهی نکردند و گوجه را از کشاورز به‌قیمت یک‌هزار و ۲۰۰ تومان خریداری نمی‌کنند.

مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: پیگیریم با تأمین اعتبار تعاون روستایی خرید محصول از کشاورزان را انجام دهیم و در تلاشیم بتوانیم در جلسه تنظیم بازار استان راهکار مناسبی برای حل مشکل پیدا کنیم؛ چراکه جمع‌آوری محصول گوجه‌فرنگی در استان تا چندماه آینده همچنان ادامه دارد.

قائم‌مقام جهاد کشاورزی گلستان با بیان این‌که تاکنون حدود ۳۰ درصد از محصول کشت‌‌شده جمع‌آوری شده است، تصریح کرد: در سال زراعی جاری حدود شش‌هزار و ۵۰۰ هکتار گوجه در استان کشت شده و برآورد تولید استان بین ۲۵۰ تا ۲۶۰ تن است.

حسن‌پور فوجردی خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر ۱۵ کارخانه صنایع تبدیلی گوجه‌فرنگی در استان فعال است که ظرفیت آن‌ها بیش از میزان تولید گوجه‌فرنگی در استان است.

وی تأکید کرد: ۲۰ آیتم در افزایش قیمت تمام‌شده گوجه‌فرنگی مؤثر است که دور از انصاف است محصول کشاورز کم‌تر از قیمت کارشناسی‌شده و سود خریداری شود.

دستگاه‌های نظارتی ورود کنند

دبیر خانه کشاورز گلستان برخلاف قائم‌مقام جهاد کشاورزی گلستان وجود دلالان و واسطه‌ها را دلیل اصلی مشکلات موجود می‌داند. علیقلی ایمانی اظهار کرد: هم‌اکنون عده‌ای دلال و واسطه بین تولیدکننده و کارخانه‌دار قرار گرفته‌اند، از یک‌سو بر سر تولید می‌زنند و محصول تولیدی را به قیمت ارزان از تولیدکننده خریداری می‌کند و از سوی دیگر بر سر مصرف‌کننده می‌زنند و محصول نهایی را گران به مصرف‌کننده می‌فروشند.

وی با اشاره به این‌که دلالان و واسطه‌ها به لابی‌های قدرت اقتصادی و پول دسترسی دارند و متأسفانه برخی از مسئولان هم با آن‌ها همراهی می‌کنند، گفت: هرچند در سال رونق تولید قرار داریم و مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید تأکید دارند؛ اما صنایع گلستان در خدمت تولید نیستند تا ارزش افزوده عاید تولیدکننده گلستانی شود.

ایمانی افزود: هم‌اکنون رب گوجه‌فرنگی ۸۰۰ گرمی صنایع گلستان بین ۱۳ هزار و ۸۰۰ تا ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان در بازار به‌فروش می‌رسد و صاحبان صنایع حاضر نیستند گوجه گلستان را که از نظر غلظت بهتر از محصول سایر استان‌هاست از کشاورزان به‌قیمت معقول خریداری کنند.

وی توضیح داد: از چهار تا 5/4 کیلوگرم گوجه‌فرنگی گلستان یک کیلو رب تهیه می‌شود، در شرایطی‌که برای تولید همین میزان رب باید بیش از شش‌ کیلوگرم گوجه‌فرنگی سایر استان‌ها مصرف شود.

ایمانی تأکید کرد: کشاورزان گلستانی خواسته نامعقول ندارند و نظر آن‌ها بر این است جهاد کشاورزی به‌عنوان متولی تولید از صفر تا ۱۰۰ هزینه‌های تولید (شخم، دیسک، آماده‌سازی بستر، تهیه بذر، جمع‌آوری، حمل و...) را محاسبه کند و برابر عرف اقتصادی سودی را در نظر بگیرد که نه بازرگانان و کارخانه‌داران ضرر کنند و نه کشاورزان.

ایمانی با بیان این‌که خرید گوجه به‌قیمت ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان برای کشاورز توجیه اقتصادی ندارد، اضافه کرد: در شرایطی که گوجه از کشاورز گلستانی ۷۰۰ تومان خریداری می‌شود، باید رب آن در بازار حداکثر به‌قیمت شش‌هزار و ۸۰۰ تومان فروخته شود؛ اما هم‌اکنون به دوبرابر این قیمت فروخته می‌شود.

دبیر خانه کشاورز گلستان تصریح کرد: در جلسه‌ای که با حضور مسئولان استان در حوزه کشاورزی، صنعت، تنظیم بازار و تعزیرات و کارخانه‌داران برگزار شد، قرار بود گوجه کیلویی یک‌هزار و ۲۰۰ تومان خریداری شود؛ اما این مصوبه اجرایی نشده و انتظار داریم دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات در این حوزه ورود کنند.

صنایع گلستان به‌میزان توان مالی خرید می‌کنند

هرچند ایمانی هم مانند مدیر تنظیم بازار محصولات کشاورزی جهادکشاورزی گلستان به‌ همراهی‌نکردن صاحبان صنایع برای خرید گوجه به‌قیمت یک‌هزار و ۲۰۰ تومان انتقاد دارد؛ اما رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان معتقد است اشکال کار را باید در عرضه‌وتقاضا جست‌وجو کرد.

حسین‌قلی قوانلو گفت: قیمت محصول را میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌کند، هم‌اکنون کارخانه‌داران گلستانی به‌اندازه توان مالی خود خرید می‌کنند، نه ظرفیت کارخانه.

وی با یادآوری این‌که سال گذشته قیمت هر کیلوگرم گوجه در گلستان در این فصل یک‌هزار و ۷۰۰ تومان بوده و کشاورزان امسال بیش‌تر تولید کرده‌اند و قیمت خرید پایین آمده، افزود: تعداد صنایع تبدیلی این حوزه در گلستان زیاد نیست و برخی از این صنایع دچار مشکلات مالی هستند و بانک‌های استان حاضر به پرداخت وام و تسهیلات به آن‌ها نیستند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: هم‌اکنون خرید در کارخانه‌های فعال استان در حال انجام است و گوجه‌ای مرغوب که به درد رب بخورد، به همان قیمت یک‌هزار و ۲۰۰ تومان خریداری می‌شود و قیمت محصول بی‌کیفیت و سبز کم‌تر از این مبلغ است.

هرچند نمی‌توان از ورود دلالان و واسطه‌ها به خریدوفروش گوجه‌فرنگی استان و کمبود صنایع تبدیلی در گلستان چشم پوشید؛ اما به‌طور قطع و یقین نبود الگوی کشت مناسب و ضمانت اجرایی آن در برهم‌خوردن میزان عرضه‌وتقاضا و نوسانات قیمت محصول در بازار تأثیرگذار است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه ، تاریخ انتشار------، کد خبر: 72628، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین