پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۵۰۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۵۵
این روزها کشاورزان مناطق مختلف استان کردستان به‌ویژه این شهرستان، مشغول برداشت محصول گوجه فرنگی هستند، اما امسال متاسفانه کشاورزان از دست رنج خود بهره‌ای نمی‌برند و از بی‌توجهی مسئولان هم گله‌مندند.گوجه‌فرنگی‌کاران کامیارانی از بی‌توجهی مسئولان گله‌مند و چشم‌انتظار تحقق وعده خرید حمایتی محصولاتی که روی دستشان مانده، هستند.
شعار سال: گوجه‌فرنگی‌کاران کامیارانی از بی‌توجهی مسئولان گله‌مند و چشم‌انتظار تحقق وعده خرید حمایتی محصولاتی که روی دستشان مانده، هستند.

 این روزها کشاورزان مناطق مختلف استان کردستان به‌ویژه این شهرستان، مشغول برداشت محصول گوجه فرنگی هستند، اما امسال متاسفانه کشاورزان از دست رنج خود بهره‌ای نمی‌برند و از بی‌توجهی مسئولان هم گله‌مندند.

گوجه فرنگی محصولی که این روزها به نفع دلالان و به ضرر کشاورزان کردستانی در حال برداشت است.

یکی از کشاورزان اطراف شهرستان کامیاران از مشکلات برداشت محصولات خود به‌ویژه گوجه فرنگی بسیار نگران است و درگفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: ما گوجه‌کاران کامیارانی هزینه تولیدمان نسبت به سال قبل دو برابر شده است.

وی افزود: متأسفانه هزینه‌های بسیار زیاد کارگران، سم و سبدهای گوجه فرهنگی افرایش یافته اما از سویی دیگر دلالان وارد بازار شداه‌اند و به میل خودشان باقیمت زیر 700 تومان گوجه‌های کشاورزان را خریداری می‌کنند.

یکی دیگر از کشاورزان با انتقاد شدید از وعده‌های سرخرمن و بی‌توجهی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و مسئولان سازمان تعاون روستایی کردستان نسبت به خرید حمایتی گوجه فرنگی با قیمت هرکیلوگرم 1150 تومان از کشاورزان، افزود: متأسفانه این وعده نیز همانند دیگر وعده‌ها محقق نشد و کارخانه‌ها با کیلویی 800 تومان گوجه‌فرنگی‌ها را از ما تحویل می‌گیرند و ضررهای بسیاری به ما کشاورزان کردستانی متحول شده است.

محمد بهرامی فاکتور فروش محصول گوجه فرنگی با انتقاد شدید از بی‌توجهی متولیان این حوزه، به خبرنگار تسنیم گفت: 20 تن بار تحویل کارخانه داده‌ایم و با قیمت 800 تومان فاکتور شده که مشخص هم نیست چه زمانی پول ما را نیز پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر سال ما کشاورزان دغدغه و مشکل فروش محصولات خود را داشته‌ایم، افزود: علت نوسان در قیمت محصول گوجه فرنگی، اشباع شدن بازار، عرضه نشدن این محصول به کارخانه‌های رب گوجه فرنگی و کند بودن روند صادرات است، این درحالی است که کشاورزان در راستای تحقق شعار سال حرکت و تلاش کرده اما به نظر می‌رسد مسئولان میلی برای رفع مشکلات این قشر زحمت‌کش نداشته و همچنان باید منتظر خسارت‌های مالی برای کشاورزان باشیم.

براساس اظهارات رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، در حال حاضر سطح زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی در استان برابر با 1800 هکتار  است و تولید 120 هزار تن محصول گوجه فرنگی در کردستان پیش‌بینی شده است؛ اما در این شرایط کنونی که واسطه‌ها و دلالان این محصول را با قمیت پایین خریداری کرده و پاسخ‌گوی هزینه‌های تولید نیست و محصولات روی دست کشاورزان زحمت‌کش مانده، می‌طلبد مسئولان جهاد کشاورزی به دور از هرگونه شعار و حرف‌های تکراری و بی‌ثمر، هرچه زودتر چاره‌ای برای رفع این مشکل بیندیشند.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان کردستان نیز در این‌باره مبنی بر اینکه چرا علی‌رغم مشکلات و گله‌مندی کشاورزان کامیارانی وعده خرید حمایتی محصول گوجه فرنگی از آنان اجرایی نشد، اظهار کرد: براساس مصوبه تنظیم بازار کشور و به‌منظور حمایت از کشاورزان گوجه فرنگی ‌کار، قرار بر این بود که این مصوبه دولت از 9 شهریورماه اجرایی شود که در مرکز خرید تعاونی 22 بهمن کامیاران از هفتم برقرار شده است.

پیمان اسکندری گفت: براساس مصوبه تنظیم بازار، هر کیلوگرم گوجه فرنگی «تا درب مرکز خرید» با قیمت یک‌هزار و 150 تومان با سبد پلاستیکی یک بار مصرف خریداری می‌شود.

وی خطاب به مردم استان و کشاورزان منطقه شهرستان کامیاران افزود: طبق مصوبه کشور، شرکت تعاونی آمادگی خرید از کشاورزان شهرستان کامیاران را خواهد داشت و از روز 7 شهریور با هماهنگی فرماندار و جهاد کشاورزی شهرستان این مرکز فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیرعامل سازمان تعاون روستایی استان کردستان با بیان اینکه خرید گوجه فرنگی کارخانه روژین از کشاورزان حدود 800 تومان است، تصریح کرد: کشاورزان از این موضوع آگاهی دارند اما از هزینه اضافی سبد پلاستیکی گوجه‌فرنگی گله‌مندند چراکه هنگام تحویل آن به مرکز خرید متأسفانه مقرون به صرفه نیست.

وی عنوان کرد: طبق مصوبه تنظیم بازار کشور این مصوبه لازم‌الاجراست و این مرکز می‌تواند از طریق رسانه‌ها با هماهنگی جهاد کشاورزی، اطلاع‌رسانی در راستای خریداری هر میزان گوجه فرنگی از کشاورزان با نرخ مصوب، داشته باشد.

به گفته اسکندری، نرخ یک‌هزار و 150 تومان برای هرکیلوگرم گوجه فرنگی با سبد پلاستیکی یک‌بار مصرف است و مرکز خرید نیز از ساعت 8 صبح تا 8 شب دایر است و پول کشاورزان نیز بر اساس توافقی، حداکثر از یک ماه تا 45 روز حتما پرداخت می‌شود.    

حال با این تفاسیر و اظهارات مطرح‌شده مسئولان، قضاوت به خود مخاطبان محترم سپرده می‌شود که آیا کشاورزانی که محصولاتشان روی دستشان مانده و  چشم‌انتظار تحقق وعده خرید حمایتی هستند، واقعیت را گفته یا مسئولان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان کردستان!

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار:14شهریور1398،کدخبر:2090885،www.tasnimnews.com




اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین