پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۲۳۶۳۸
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
مدیر سابق فرودگاه همدان به ۱۵ سال حبس محکوم شده است و بهروز ریخته‌گران هم به ۱۵ سال حبس!!«مدیر سابق فرودگاه همدان به اتهام تدلیس در معاملات فرودگاه همدان به مبلغ ۹.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری درجه ۵ و به اتهام ارتشاء به مبلغ ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری درجه ۴ و جزای نقدی به مبلغ ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال محکوم گردیده است.»

شعار سال«مدیر سابق فرودگاه همدان به اتهام تدلیس در معاملات فرودگاه همدان به مبلغ ۹.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، محکوم به تحمل ۵ سال حبس تعزیری درجه ۵ و به اتهام ارتشاء به مبلغ ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال، به تحمل ۱۰ سال حبس تعزیری درجه ۴ و جزای نقدی به مبلغ ۷۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال محکوم گردیده است

«بهروز ریخته‌گران به ۱۵ سال حبس محکوم شد»

▫️مدیر سابق فرودگاه همدان به ۱۵ سال حبس محکوم شده است و بهروز ریخته‌گران هم به ۱۵ سال حبس!!

▫️حجم دزدی مدیر فرودگاه کمتر از یک میلیارد تومان بوده است و حجم دزدی بهروز ریخته‌گران بیش از ۱۰۰۰میلیارد تومان! (البته جنبه‌های رسانه‌ای قابل توجهی در همین داستان هم وجود دارد، از جمله اینکه دزدی یکی با صفرهای متعدد به نمایش در می‌آید و دزدی دیگری با حروف بیان می‌شود!)

▫️گری‌بکر نوبلیست اقتصاد برای اولین بار بحث Crime and Punishment را در اقتصاد خرد مدلسازی کرد. مبنای این مدل‌های کلاسیک در مقایسه هزینه ارتکاب جرم با فایده آن است. بنابراین اگر قانونگذار می‌خواهد مانع ارتکاب جرمی بشود باید کاری کند که «هزینه انتظاری» ارتکاب، بیشتر از «فایده انتظاری» آن باشد.

حساب هزینه-فایده در مورد جرم‌های فوق چه سیگنالی به افراد می‌دهد؟

▫️در عین حال اصولا باید مجازات‌ها وابسته به جرم باشند، نه اینکه چه کسی جرم را مرتکب می‌شود. مجازات‌ها به افراد یک جامعه سیگنال می‌دهند که چه کارهایی را نباید بکنند و چه کارهایی را بکنند!

سیگنالی که دو خبر فوق می‌دهد به نظر شما چیست؟

حال به این خبر دیگر نیز توجه کنید:

«پزشکان تا سقف درآمد ۳۲۰ میلیون تومان در سال از دادن مالیات معاف شدند.

(یعنی تقریبا درامد ۳۰ میلیون تومان در ماه)

و البته معلم ها با درامد ۳۰ میلیون تومان در سال کماکان باید مالیات دهند

▫️وضع مالیات روی یک محصول یا خدمت به این معناست که از نظر سیاستگذار آن محصول باید کمتر تولید و مصرف شود! مثلا معمولا در کشورهای مختلف روی سیگار و مشروبات الکلی مالیات بسته می‌شود چرا که استدلال می‌شود مصرفشان برای جامعه مضر است.

حال سیگنالی که این نظام مالیاتی در رابطه با شغل شریف معلمی می‌دهد چیست؟

هر دو مورد فوق نمونه‌هایی از ناهمگنی در حکمرانی هستند!

▫️این نشان می‌دهد که فکر منسجمی پشت نظام حکمرانی وجود ندارد و اگر در مهندسی و مثلا صنعت خودرو ۳۰ سال از دنیا عقب هستیم، در علوم انسانی ۳۰۰سال عقب هستیم!

پ.ن۱: بنده به واسطه طرح همین مسئله در گروهی بشدت مورد هجمه قرار گرفتم. بنابراین لازم است در اینجا یادآوری کنم که بنده با هیچ فرد یا قشری دوستی یا دشمنی ندارم. همچنین استراتژی همیشگی‌ام را یادآوری می‌کنم که باید زیرساخت‌ها(سیستم) را برای «پیشگیری» از وقوع مجدد چنین ناسازگاری‌هایی اصلاح کرد. وگرنه اشخاصی که باید مجازات شوند تعدادشان خیلی خیلی زیادند!!

پ.ن۲: هیچکدام از اخبار و اعداد فوق صحت‌سنجی نشده‌اند و صرفا به عنوان مثال آورده شده‌اند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری اقتصاد برتر ، تاریخ انتشار 6 مرداد 98، کد خبر: ------، www.eghtesadbartar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین