پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۸۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر می گوید در سه ماهه اول سال جاری ۵ مورد تعرض به حریم دریا در این استان مشاهده شده که مجموعا به بیش از ۱۴۰ هکتار از اراضی حریم دریا تعرض شده است.

شعارسال :مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر می گوید در سه ماهه اول سال جاری ۵ مورد تعرض به حریم دریا در این استان مشاهده شده که مجموعا به بیش از ۱۴۰ هکتار از اراضی حریم دریا تعرض شده است.

غلامرضا منتظری در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طبق قانون اراضی مستحدث و ساحلی مصوب ۲۹ تیرماه ۱۳۵۴ سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و ادارات کل منابع طبیعی استان ها موظف به تعیین و صیانت از حریم ۶۰ متری دریا می باشند.

وی ادامه داد: این دریاخواری ها منجر به تشکیل ۵ فقره پرونده علیه افراد خاطی در مراجع قضایی شده که ۴ مورد آن در مرحله رسیدگی در دادگاه بدوی و یک مورد منجر به صدور رای به نفع منابع طبیعی شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر تاکید می کند که با توجه به موقعیت ساحلی استان بوشهر برای صیانت از حریم دریا و جلوگیری از تخلفات دریاخواری توسط افراد سودجو نیاز به حمایت جدی مراجع قضایی و انتظامی داریم که این مراجع تاکنون همکاری های بسیار خوبی داشته اند. همچنین هماهنگی بین دستگاه های اجرایی مرتبط از جمله سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان حفاظت محیط‌ زیست، شیلات، راه و شهرسازی، دریابانی و آب منطقه ای ضروری است، که خوشبختانه طی سال گذشته و اوایل امسال این همکاری ها و هماهنگی ها در قالب برگزاری جلسات و تبادل اطلاعات وضعیت بهتری پیدا کرده است.

۳ هزار و ۱۵۳ پرونده زمین خواری در بوشهر

به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر کل پرونده های مطروحه موضوع تعرض به اراضی ملّی در این استان ۳ هزار و ۱۵۳ فقره است که ۲ هزار و ۱۴۱ فقره آن پرونده های حقوقی و یک هزار و ۱۲ فقره از این پرونده ها نیز شامل پرونده های کیفری می شود.

به گفته این مسئول آمار این پرونده ها از اوایل دهه هشتاد تاکنون است، اما عمدتا از سال ۸۵ به بعد تشکیل شده اند.

در رسیدگی به تخلفات افراد فرصت طلب و سودجو تسریع شود

منتظری می گوید: در سه ماهه اول سال ۹۸ در ۱۰ مورد به میزان ۷۲,۳ هکتار با رای مراجع قضایی در اراضی ملی از افراد رفع تصرف و خلع ید شده است و این اراضی که جزو انفال و سرمایه های عمومی است از دست افراد متخلف خارج شده که جا دارد از مراجع قضایی در این زمینه تشکر کنیم، اما با توجه به روند افزایشی پرونده ها نیازمند حمایت جدی این مراجع برای تسریع در رسیدگی به تخلفات افراد فرصت طلب و سودجو هستیم.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای مراقبت از اراضی ملی یگان های حفاظت اداره کل منابع طبیعی در سراسر استان فعال بوده و عملیات گشت روزانه حتی در روزهای تعطیل نیز برقرار است.

وی بیان کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر بر اساس قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع وظیفه خود می داند که از جنگلها و مراتع و سایر عرصه های ملی استان حفاظت نماید و در این راستا نیروهای حفاظتی اقداماتی مانند اطفای حریق، رفع تصرف، تشکیل پرونده های تخلف، و مقابله با زمین خواری را با جدیت دنبال می کنند.

نهادینه کردن و فرهنگ سازی لزوم حفظ منابع طبیعی

غلامرضا منتظری همچنین عنوان می کند اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری با شعار "من هم یک جنگلبانم" به دنبال پیاده سازی سیاست حفاظت مشارکتی و توزیع نقش حفاظتی برای همه افراد است تا با نهادینه کردن و فرهنگ سازی لزوم حفظ منابع طبیعی، مشارکت مردم را در این امر خطیر به کار گیرد، به این منطور تلفن رایگان ١٥٠٤ آماده دریافت پیامهای مردمی است.

کوه خواری در منطقه خائیز

وی در خصوص وضعیت کوه خواری در بوشهر اظهار کرد: اخیرا مشاهده شد که در مناطق مرتفع کوه مند افرادی بدون مجوز اقدام به احداث اتاقک در ارتفاعات نموده‌اند که پس از طی مراحل قانونی یگان حفاظت منابع طبیعی شهرستان دشتی در خردادماه امسال اقدام به تخریب این اتاقک ها نمود. ضمنا بررسی های لازم در جریان است که در صورت مشاهده موارد مشابه نسبت به تخریب این بناها که به شکل غیرقانونی در مناطق کوهستانی بنا شده اند اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر همچنین به ایسنا گفت: اخیرا در منطقه خائیز تنگستان نیز یک مورد کوه خواری گزارش شده که منجر به تشکیل پرونده کیفری در مراجع قضایی شده است و منتظر صدور حکم دادگاه هستیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، ،تاریخ انتشار12 مرداد 98، کدخبر: 98051205709، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین