پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۴۹۵۰
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۹
وزیر راه و شهرسازی گفت: طرح خانه‌دار شدن کارمندان دولت شامل خبرنگاران هم می‌شود.
شعارسال: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به زمان دقیق افتتاح فاز یک آزاد راه تهران _ شمال اظهار کرد: رئیس سازمان بنیاد مستضعفان، روز دوم مسئولیت خود به بازدید از آزاد راه تهران _ شمال پرداختند چنانچه آقای سعیدی کیا رئیس سابق بنیاد مستضعفان نیز هر هفته از این پروژه بازدید می کردند.

او بیان کرد: طبق توافقاتی که با رئیس سابق بنیاد مستضعفان داشتیم مقرر شد تا قطعه یک این پروژه تا پایان شهریور امسال به اتمام رسیده و به صورت آزمایشی افتتاح شود.

اسلامی بیان کرد: در جلسات و بازدید رئسای قدیم و جدید بنیاد مستضعفان عنوان شد که باید پروژه تمام شده سپس افتتاح شود ما نیز همین بنا را داشتیم که در صورت اتمام این پروژه را افتتاح کنیم.

این عضو دولت دوازدهم در ادامه بیان کرد: شرایط فعلی و بازدید‌های به عمل آمده نشان می‌دهد که عملیات عمرانی به اتمام رسیده است و تنها نصب تجهیزات مراحل پایانی خود را طی می‌کنند. اما با توجه به اینکه این اتوبان یک مسیر هوشمند است نیازمند یک سری مقدمات برای عبور مرور مردمی است. مقدماتی از جمله نصب دوربین کنترل ترافیک و مدار بسته، سیستم مدیریت راه ها، سیستم مدیریت تونل تجهیزات و نیروی انسانی که باید برای انجام عملیات آموزش دیده باشند.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: این آزاد راه یک اتوبان یا یک جاده معمولی نیست که مردم برای فرار از ترافیک از آن عبور کنند بلکه مسیری کاملا هوشمند با پیشرفته‌ترین تکنولوژی دنیا در زمینه راه و ساختمان است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در این مسیر بزرگترین تونل به طور پنج کیلومتر احداث شده است که قطعا این تونل نیازمند تجهیزات و جت فن‌ها قوی است. البته تونل‌های عظیم این آزاد راه به تنهایی به یک سیستم مدیریتی مجزا نیازمند است. کار فاز یک این آزاد راه از لحاظ سخت افزاری به پایان رسیده است.

او ادامه داد: آمار‌های واصله نشان می‌دهد که در این آزاد راه بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ نفر فعالیت می‌کنند که در بازدید روز پنجشنبه خودم از این مسیر مشاهده کردم که این میزان نیروی کار در تلاش هستند تا کار این فاز به پایان برسد.

اسلامی بیان کرد: تا حدودی عملیات قالب بندی سازه‌های بتنی ورودی تونل‌ها زمان بر بود که تا آخر مرداد انسال این مرحله نیز به پایان می‌رسد. مراحلی نظیر شست و شو، رنگ آمیزی، کابل کشی و نصب پایه چراغ‌ها از جمله کارهاییست که باید تا پایان مرداد و اوایل شهریور عملیاتی شود.

او گفت: بنیاد مستضعفان موظف به استقرار نیروی انسانی در این راه است، این نیرو‌ها هر چه سریع تر باید در فاز یک آزاد راه تهران_شمال حضور پیدا کرده و روند فعالیت در این آزاد راه را تمرین کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: برای افتتاح این آزاد راه ۲ مرحله در نظر گرفته ایم که ابتدا پایان فصل تابستان افتتاح آزمایشی آن صورت می‌گیرد و سپس با عبور ازمرحله آزمایشی، مرحله رسمی افتتاح آن تا پایان سال با حضور رئیس جمهور عملیاتی خواهد شد.

او با اشاره به قول سازمان برنامه بودجه مبنی بر تخصیص ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی به این پروژه گفت: این نهاد برای تخصیص منابع اوراق منتشر کردند تا در بورس تامین مالی شود. طبق جلسات مختلف من به پیمانکاران قول دادم که تا پایان خرداد پول پرداخت شود، اما بالاخره شرایط مالی به گونه‌ای است که تخصیص برخی منابع سخت است، ولی چون دولت در این باره بسیاری حساس و دقیق است، این منابع با سختی نیز عملیاتی شد.

اسلامی بیان کرد: چیزی از مردم پنهان نداریم و وعده بی پایه و اساس به مردم نمی‌دهیم برخی قصد دارند به مردم القا کنند که این پروژه وعده‌ای توخالی است و عملیاتی نمی‌شود که من قطعا این قول را به مردم می‌دهم فاز یک آزاد راه تهران شمال تا پایان سال به طور رسمی افتتاح خواهد شد.

او ادامه داد: طبق بازدید که جناب نوبخت از این آزاد راه داشتند متوجه شدند که منابع مالی با تاخیر تامین شده است، ولی به هرحال وظیفه مهندسان و کارگران این مسیر ساخت و تحویل خدمات به مردم ایران است.

این مقام مسئول بیان کرد: نکته مهمی که در خصوص آزاد راه تهران_شمال وجود دارد این است که هر آنچه که باید برای این مکان نصب شود، خریداری و در کارگاه ذخیره سازی شده است در نتیجه نگرانی برای تامین این قطعات وجود ندارد، اما دلایل تاخیر در افتتاح وجود حساسیت در کابل کشی میان اتوبان و جت فن‌های مورد نیاز تونل های بود که این مراحل نیز به پایان رسیده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: این اتوبان اولین مسیر تمام بتنی است که در کشور راه اندازی و افتتاح می‌شود و خود سازه و نمای ورودی آن که به دست بهترین مهندسان ساخته شده است به عنوان یک مکان گردشگری تلقی می‌شود. تاریخ قطعی افتتاح این پروژه اعلام می‌شود.

واکنش وزیر راه و شهرسازی به تصادف اردو‌های دانش آموزی

اسلامی درباره تامین امنیت راه به ویژه در مسیر اردوگاه‌های دانش آموزی و کاهش تصادفات اظهار کرد: هر تصادفی علت مخصوص به خود را دارد که باید به آن رسیدگی شود، آموزش و پرورش هم باید برای کاهش حوادث اردویی از مربیان و بنگاه‌هایی که دارای صلاحیت هستند، استفاده کنند.

او با تاکید بر استفاده از خودرو‌های ایمن و دارای مجوز برای برپایی اردو‌های دانش‌آموزی ادامه داد: در مواردی مشاهده کردیم که خودرو‌های خارج از رده را برای اردوی دانش آموزی استفاده کرده‌اند یا وسیله‌ای که مجوز نداشته به کار گرفته شده است.

وزیر راه و شهر سازی تصریح کرد: مسیر‌هایی که در کشور داریم کاملا ایمن هستند و باید بر اساس استاندارد‌های در نظر گرفته شده برای این جاده‌ها رانندگان، رانندگی کنند.

اسلامی ادامه داد: در جاده‌های دو طرفه حداکثر سرعت در روز ۹۵ و شب‌ها ۸۰ کیلومتر در ساعت است که اگر چنین استاندارد‌هایی رعایت شود هرگز با تصادف‌های خطرناک مواجه نمی‌شویم.

او بیان کرد: البته اگر جاده‌ای نقص داشته باشد وزارت راه و شهرسازی حتما باید وارد عمل شده و این مشکل را برطرف کند و برای بررسی مسیر‌های دقیق باید به طور موردی به ما اطلاع رسانی شود تا پیگیری‌های لازم را داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی امروز در پاسخ به این سوال که آیا طرح خانه‌دار شدن کارکنان دولت شامل خبرنگاران هم می‌شود، گفت: طرح خانه‌دار شدن کارمندان دولت مشمول خبرنگاران هم می‌شود.

او تأکید کرد: مقرر شده صندوق پس‌اندازی برای خبرنگارانی که تابع یک واحد مشخصی هستند و آن سازمان تضمین پرداخت حقوق ماهیانه خبرنگاران را دارد، تشکیل شود تا خبرنگاران هم مشمول طرح خانه‌دار شدن کارمندان دولت شوند.

اسلامی همچنین درباره اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی برای مقابله با زمین خواری، گفت: وزارت راه به لحاظ حقوقی و قضایی پرونده‌های بسیار زیادی از زمین‌خواری را در محاکم تشکیل داده و با افرادی که اراضی دولتی را تصرف کرده‌اند، برخورد می‌کند؛ تعداد این پرونده‌ها بسیار زیاد است و تمامی آنها در فرآیند رسیدگی قرار گرفته‌اند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تعدادی از اراضی که تصرف شده بود، احقاق حق شدند و تعدادی به صورت فیزیکی توسط یگان حفاظت وزارت راه و شهرسازی رفع تصرف و بقیه آن هم در فرآیند دادرسی قرار دارند. ضرورت دارد که در زمان انجام معاملات، کنترل و بازداشت افراد متخلف انجام دهیم. همچنین طرح کاداس باید به زودی در کشور انجام شود تا مشخصات تمامی اراضی معلوم و فیریز شود.

اسلامی با بیان اینکه موضوع زمین خواری از ابتدای انقلاب تاکنون رخ داده است،گفت: زمانی که روستا به شهر تبدیل شد، باید اراضی که جزء منابع طبیعی بودند به وزارت راه منتقل می‌شدند، اما این اتفاق نیفتاد و زمین‌ها تبدیل به اراضی شهری شدند؛ لذا در این فرآیند نقل و انتقال و این تغییر ماهیت‌ها از روستا به شهر یا گسترش شهر‌ها، معمولا خلا‌هایی به نام مثتسنیات اتفاق می‌افتد.

به دنبال تسلط دیجیتالی به اراضی هستیم/ یکپارچگی دستگاه‌ها برای مقابله با زمین خواری

او در ادامه تصریح کرد: کسانی که زمین‌خوار حرفه‌ای هستند، با به جریان انداختن اسناد جعلی، ادعا مالکیت می‌کنند؛ زمین‌خواری پس از انقلاب به دلیل رشد و گسترش شهرها، زیاد شد که اکثر آن‌ها با جعل سند و سوء استفاده از غفلت دستگاه‌ها و کم کاری آن‌ها صورت گرفت.

اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه اکنون در بحث مقابله با زمین خواری یکپارچگی شکل گرفته و تمامی دستگاه‌ها از هوشیاری بالاتری برخوردار هستند، همچنین دستگاه‌ها سیستم‌هایی را به کار گرفته‌اند که توسط بانک‌های اطلاعاتی که ایجاد کردند، اشراف بیشتری به دارایی‌ها دارند، از این رو روند دست اندازی رو به کاهش است.

وزیر راه اظهار کرد: تلاشش ما این است که بتوانیم تسلط دیجیتالی به اراضی پیدا کنیم تا کسی نتواند دست اندازی حقوقی و ملکی انجام دهد.

ایجاد تحرک در بازارمسکن با طرح اقدام ملی

اسلامی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه امروز قرار بود تفاهم‌نامه ساخت ۵۰ هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام منعقد شود گفت: به دلیل آنکه هنوز نقاط ساخت این واحد‌ها و همچنین تعداد این واحد‌ها مشخص نبود مقرر شد معاونان هر دو حوزه جهت شناسایی شهر‌ها و همچنین نقاط ساخت آن‌ها بررسی‌های بیشتری را انجام دهند.

رئیس راه و شهرسازی ادامه داد: این تفاهم‌نامه کلی بوده و در قالب ایجاد تحرک در بازار مسکن بوده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس نیازسنجی‌های صورت گرفته باید نیاز‌های دهک‌های پایین جامعه را هم پوشش دهیم و انعقاد این تفاهم‌نامه نقش مؤثری در بهبود وضعیت مسکنی دهک‌های پایین جامعه ایفا می‌کند.

رئیس راه و شهرسازی یادآوری کرد: واحد‌های تولید شده در قالب این تفاهم‌نامه‌ها می‌تواند در جریان‌سازی تولید مسکن نقش‌آفرینی کند و به عنوان یکی از موتور‌های محرک جامعه به شمار می‌رود.

اسلامی درباره ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی هم گفت: جامعه هدف این واحد‌ها مردم هستند و قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی که با ارگان‌های مختلف جهت ساخت مسکن منعقد می‌شود به این ۴۰۰ هزار واحد مسکونی اضافه می‌شود.

رئیس راه و شهرسازی تأکید کرد: طبق مصوبه‌ای که از مقام معظم رهبری دریافت شده مکان‌ها و اراضی که برای ساخت این واحد‌ها مجاز هستند در کنار اراضی و زمین‌های در اختیار پادگان‌ها و نیرو‌های مسلح قرار دارد انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: ساخت این واحد‌ها به گونه‌ای است که وزارت راه و شهرسازی اراضی خود را در اختیار سازندگان قرار می‌دهد و طبق تفاهم‌نامه‌ای که با سازندگان منعقد می‌شود بخشی از این ۴۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید ساخته شده و برخی دیگر هم در قالب اتمام مسکن مهر و همچنین تعدادی هم در قالب بافت‌های فرسوده انجام می‌شود.

رئیس راه و شهرسازی یادآوری کرد: به دنبال آن هستیم که شهرک‌هایی را با همکاری شرکت‌های عمرانی جدید تأسیس کنیم و محیط‌های مسکونی متفاوتی را در شهر‌های جدید احداث کنیم.

اسلامی افزود: مصوبه احداث این شهر‌ها را ابلاغ کرده‌ایم و ۱۷ شهر جدید در این حوزه شناسایی شده است.

توضیحات وزیر راه و شهرسازی درباره اقدامات نیروهای جهادی در مناطق سیل زده

وزیر‌ راه وشهرسازی درباره وضعیت مناطق سیل زده هم گفت : بخشی زیادی از راه ها و واحدهای مسکونی مناطق سیل زده بازسازی آن ها آغاز شده است گفت: نیروهای جهادی متاسفانه اقدام به خارج کردن گل ولای واحدهای مسکونی که باید تخریب می شدند و یا در بستر رودخانه کرده اند که همین موضوع باعث اضافه کاری شده است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 13 مرداد 1398 ، کدخبر: 7025564 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین