پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۵۲۱۸
تاریخ انتشار : ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
به اذعان کارشناسان، تغییرات پی‌درپی مدیریتی، زیان‌دهی‌ متوالی، اخراج از بورس،تعدیل نیروهای انسانی بدون هماهنگی آنها، و پیشنهاد طرح بازنشستگی پیش از موعد و خاص گزینی برای نیروی کار جدید همه و همه از جمله حاشیه‌هایی است که پتروشیمی آبادان این روزها با آن دست به گریبان است؛ اما ظاهراً حواشی این مجتمع پتروشیمی به همین‌جا ختم نمی‌شود...
شعار سال:به اذعان کارشناسان، تغییرات پی‌درپی مدیریتی، زیان‌دهی‌ متوالی، اخراج از بورس،تعدیل نیروهای انسانی بدون هماهنگی آنها، و پیشنهاد طرح بازنشستگی پیش از موعد و خاص گزینی برای نیروی کار جدید همه و همه از جمله حاشیه‌هایی است که پتروشیمی آبادان این روزها با آن دست به گریبان است؛ اما ظاهراً حواشی این مجتمع پتروشیمی به همین‌جا ختم نمی‌شود...

بنابر گفته های برخی از کارشناسان، حواشی اخیر پتروشیمی آبادان از جایی آغاز شد که این مجتمع برخلاف تعهداتی که در قبال کارکنان خود داشت، از ارائه خدماتی که شرکت‌های نفتی و پتروشیمی به نیروهای رسمی خود ارائه می‌دهند سرباز زد.بدین گونه که با پرداخت نکردن حق بازنشستگی کارکنانش که ماهانه از حقوقشان کسر می‌شده، باعث شد که  آنها نتوانند از هیچ کدام از خدمات این صندوق بهره ببرند.
از سویی دیگر گفته می‌شود در اقدامی عجیب این مجتمع تصمیم گرفته است تا کلیه کارکنان رسمی خود را به شکل بازنشستگی پیش از موعد ترخیص نماید!
اما به اعتقاد کارشناسان، داستان از جایی دراماتیک‌تر شد که این مجتمع برای این تصمیم خود، روشی بسیار ناپسند را انتخاب و پیاده کرد و بدون اطلاع‌رسانی‌های معمول، با قطع دسترسی ناگهانی ۴۲ کارمند رسمی خود از دسترسی به  سایت مجتمع  به آنها اعلام قطع همکاری کرد و فردای آن روز نیز بعد از رجوع این افراد به شرکت، حراست از ورود آنها خودداری کرد .
به گفته برخی از این کارکنان در گفت وگو با "نفتی‌ها" با پیگیری‌های این کارکنان تعدیل شده، صدای این اعتراض به گوش فرماندار ویژه آبادان رسید وبا بررسی مشکل این کارکنان نفتی پتروشیمی آبادان و جلسات مشترک با مسئولان پتروشیمی و پیگیری‌های تلفنی با رئیس صندوق بازنشستگی نفت مقرر می‌شود طرح بازنشستگی پیش از موعد کارکنان پتروشیمی تا روشن شدن مفاد قانونی متوقف شود.
در ادامه ماجرا آنطور که برخی از این کارکنان روایت می‌کنند فرماندارآبادان نیز در تاریخ سوم مرداد ماه جاری تاکید می‌کند که اجازه نخواهد داد که کارگران وجه المصالحه شرایط کارفرما و صندوق بازنشستگی قرار گیرند و از  کارکنان خواست تا معلوم شدن شرایط به پست‌های خود بازگردند.
اما با پیگیری‌ها، این کارکنان همچنان در محل کارخود سرگردانند و پست‌های قبلی آنها نیز اشغال شده است.
در پتروشیمی آبادان چه خبراست؟

از سویی دیگر به گفته این کارکنان، اسامی آنها از لیست حضور و غیاب شرکت نیز حذفشده است و حتی  آنطور که گفته می‌شود این افراد درصورت عدم معرفی خود به واحد مالی از  تمام مزایای متعلق به خود محروم خواهند ماند .
افزون بر این اتفاقات، نکته ای  که نگرانی این کارکنان را دوچندان کرده، بند چهارم توافقی است که  در مورخ  ۹۸/۴/۴ بین مدیریت پتروشیمی آبادان و صندوق بازنشستگی نفت صورت گرفته است.  
طی این جلسه  و پیرو مذاکرات و مکاتبات قبلی فی مابین شرکت پتروشیمی آبادان (سهامی عام) و صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت در خصوص بازنشستگی پیش از موعد به میل کارفرما جلسه ای جهت تعیین و تکلیف در محل دفتر ریاست صندوق با حضور زروانی ریاست صندوق ، انصاری مشاور وزیر نفت ، امیر فتاحی معاون امور مالی و تامین منابع صندوق نفت، پاسباز مدیر تامین منابع و بنی اسدی رئیس حسابداری تامین منابع صندوق ، علوی عطاآبادی مدیر عامل پتروشیمی آبادان ،  شاهین ثبوتی مدیر منابع انسانی و سید طاهر شبیری مشاور مدیر عامل و مدیر حوزه مدیریت برگزار می‌شود.
دراین جلسه و پیرو انجام اقدامات اجرائی در خصوص نحوه اقدام شرکت پتروشیمی آبادان ضمن ثبت مطالبات معوقه صندوق نفت در حساب‌های پتروشیمی آبادان و پذیرش پرداخت کسورات موارد زیر مورد توافق قرار می‌گیرد :
۱) مقرر می‌گردد تا یک هفته کاری چک‌های اعلامی توسط پتروشیمی آبادان به صندوق بازنشستگی نفت تحویل شود.
۲) مواعید چک ها به صورت هر سه ماه یکبار باشد.
۳) مستمری نفرات اعلامی پس از تحریر چک های بند (۲) توسط صندوق محاسبه و برقرار شود.
۴) *در صورت عدم کارسازی هر کدام از چک های صادره از پتروشیمی آبادان مستمری اشخاص مربوطه معلق خواهد شد.*
احتمال قابل تامل دیگری که در این میان وجود دارد این است که طبق اعتقاد بسیاری از کارکنان و کارگران مجتمع،  پتروشیمی آبادان با این توافق و به واسطه همین بند چهار به دنبال تسویه بدهی‌های هنگفت خود به صندوق بازنشستگی نفت است؛ مبلغی که به گفته بسیاری از کارشناسان بیش از  ۵۰۰ میلیارد تومان است.
در همین راستا طی گفتگویی با انصاری مشاور وزیر نفت و صندوق بازنشستگی نفت از کم و کیف این بدهی پرسیده شد.
انصاری ضمن تایید این بدهی گفت که از مبلغ دقیق مطمئن نیست اما مقدار آن را میزان قابل توجهی دانست و در ادامه و در توضیح بند چهار این توافق‌نامه از  راه حل عجیب این مشکل گفت: "باید بگویم در ابتدای امر من به شخصه متوجه بند چهارم این توافق نامه نشده بودم و  بعد از شنیدن صدای اعتراض کارکنان احساس شد که  این بند ممکن است به ضرر کارکنان تمام شود ؛ اما در نهایت امر تصمیم بر این شد تا با هماهنگی  زربانی مدیریت صندوق این بند حذف شود، امااز بخت بد  کارمند مسئولی که باید این بند را حذف کند تاکنون به علت مرخصی ۱۰ روزه این دستور را انجام نداده و  این امر تاکنون محقق نشده بنابراین احتمالاً پس از پایان مرخصی این کارمند بند چهارم توافق نامه حذف خواهد شد."
این مشاور صندوق بازنشستگی اما در مورد تعدیلات انجام شده در این مجتمع نیز گفت: درصورتی  که  تعدیل نیروها خلاف قوانین باشد قطعا پیگیری خواهد شد و از وقوع آن پیشگیری می‌شود .
اما در این میان دو سوال اساسی مطرح می‌شود: سوال اول این است که چگونه مسئولین امر بدون در نظر گرفتن و توجه عمیق به مفاد یک توافق‌نامه اقدام به امضای  آن نمودند که حالا با اعتراضات پیش آمده اقدام به حذف  آن کنند که البته تا به الان هنوز هم اقدامی جهت حذف این بند صورت نگرفته است.
سوال دوم این است که اگر تعدیل‌های صورت گرفته که از قضا به بدترین شکل ممکن هم رخ داده خلاف قانون بوده است،  چرا یک مجتمع بزرگ پتروشیمی به راحتی اقدام به حذف نیروهای رسمی خود نموده و بدون هیچ واهمه ای  از مراجع قضایی این نیروهای زحمت‌کش را از  حق و حقوق به حقشان محروم کرده است؟  
 لازم به ذکر است شرکت پتروشیمی آبادان که با سرمایه ۳۵۲ میلیارد تومانی زیرمجموعه ۵۴ درصدی تاپیکو بشمار می آید از ۲۳ تیرماه با توجه به عدم رعایت الزامات پذیرش تعلیق شده با اینحال در سال ۹۷ توانست زیان هر سهم را معادل ۳۲۹ ریال کاهش دهد. اما با این حال به دلیل زیان انباشته ۱۹۸ میلیارد تومانی تا پایان سال گذشته معادل ۵۶ درصد سرمایه اسمی، مشمول مفاد ماده ۱۴۱ قانون تجارت شده است.از طرفی جمع بدهی‌های جاری این شرکت نسبت به دارایی‌های جاری آن معادل ۳۸۷.۴ میلیارد تومان افزایش نشان می‌دهد.
اختصاصی

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی نفتی ها،تاریخ انتشار:14مرداد1398،کدخبر:16261،naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین