پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۶۴۱
تاریخ انتشار : ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
در چهل و ششمین جلسه کمیسیون نخبگان و آینده­‌نگاری علم و نوآوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گزارش تهیه شده توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره «مهاجرت نخبگان در حوزه پزشکی» ارائه شد.

شعارسال: در این گزارش با دسته‌بندی نخبگان به سه دسته شامل «افرادی که دارای نقش بین‌المللی در علم و فناوری هستند» و «افرادی که با استفاده از امکانات موجود در خارج از کشور توانسته‌اند به موفقیت‌هایی دست پیدا کنند» و «اشخاص دیگری که مابین این دو گروه توانسته‌اند برای خود پشتوانه اجتماعی، اقتصادی و علمی فراهم کنند»، نخبگان دسته اخیر جزء مفیدترین و دلسوزترین افراد برای کشور برشمرده شده‌اند.

در ادامه این گزارش و با استناد به پژوهش‌های انجام شده، افراد دسته سوم با توجه به روحیه میهن‌دوستی و احساس مسؤولیت نسبت به کشور، بیشترین آمار بازگشت به کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به این موضوع که در نگاه ابتدایی مهاجرت نخبگان به نفع کشور مقصد به نظر می‌رسد، به این نکته نیز اشاره شد که با تقویت ارتباط علمی و اجتماعی نخبگان در کشور مقصد، در نهایت این ارتباطات به نفع کشور مبداء به کار گرفته خواهد شد.

همچنین در گزارش تهیه شده توسط معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، پس از ارائه آمار مهاجرت پزشکان کشور به خارج به این موضوع نیز اشاره شد که بدلیل تفاوت در نظام آموزش پزشکی کشورها و جذب نشدن آسان پزشکان نسبت به سایر تحصیلکردگان، عموماً مهاجرت نخبگان پزشکی نسبت به نخبگان غیر پزشکی کمتر بوده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به اقدامات انجام شده توسط وزارت بهداشت به منظور کاهش مهاجرت پزشکان، دو برنامه «پزشک پژوهشگر» و «تأسیس موسسه توسعه تحقیقات علوم پزشکی(NIMAD)» جزء اهم این اقدامات برشمرده شدند.

پس از ارائه این گزارش، اعضای کمیسیون به بیان نظرات خود پرداختند که اهم آن شامل اتخاذ راهکارهای لازم در سطح سیاست­گذاری، برنامه­‌ریزی و اجرا برای نگهداشت نخبگان و بازگشت نخبگان به کشور، سیاستگذاری متناسب برای رشته‌­های علوم پزشکی به سبب پیچیدگی‌های ساختاری این رشته‌ها، تدوین شاخص­های استاندارد مرتبط با نخبگان جهت دستیابی به آمارهای شفاف و دقیق و بهره گیری از این شاخص‌ها برای ایجاد بانک اطلاعاتی و به روز مستمر این بانک اطلاعاتی بر اساس شاخص‌های معتبر و تقویت تعامل و ارتباط با نخبگان به عنوان یک راهکار مؤثر در جلوگیری از مهاجرت آنان.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 27تیر1395، کدخبر: 95040115757: www.isna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین