پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۳۹۳
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲
محل برپایی نمایشگاه های بین المللی واقع در خیابان سئول پایتخت این روزها حال و هوای متفاوتی دارد، از پخت نان و آش محلی و روستایی گرفته تا برگزاری آیین های سنتی و ساز و آواز روستاها و عشایر کشور.این دوره از نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستایی و عشایری در حالی گشایش یافت و تا سه روز ادامه خواهد داشت که نمایندگان استان‌ها و کارآفرینان در حوزه روستایی و مسئولان متولی نیز در کنار هم به شکل گسترده در آن شرکت کرده اند.

شعار سالچهارمین نمایشگاه توانمندی روستایی و عشایری کشور از دیروز (پنجشنبه ۲۴ مرداد) با رویکرد نمایش دستاوردها و تولیدات روستاییان، معرفی جاذبه های طبیعی و بومی این مناطق و نیز تمناهای مربوط به حوزه های نوآوری و کسب و کارهای نوین در روستاها با مشارکت استانداری ها و سایر نهادهای متولی کشوری و استانی در این محل برپا شد.

این دوره از نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستایی و عشایری در حالی گشایش یافت و تا سه روز ادامه خواهد داشت که نمایندگان استان‌ها و کارآفرینان در حوزه روستایی و مسئولان متولی نیز در کنار هم به شکل گسترده در آن شرکت کرده اند.

این نمایشگاه با حال و هوای روستایی و محلی با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری در حالی افتتاح شد که استفاده از نمادهای روستایی مانند ایجاد دیوارهای شبیه کاهگلی، طبخ نان سنتی محلی روستایی، آش رشته محلی، برگزرای آیین های محلی و استفاده از موسیقی های محلات مختلف در قالب غرفه هر استان به عنوان نمادی از گوشه گوشه ایران اسلامی در معرض نمایش قرار گرفته است.

آنطور که مسئولان برگزارکننده نمایشگاه اعلام کرده اند این دوره از نمایشگاه در تلاش است تا در مدت بر پایی خود علاوه بر نمایش توانمندی‌های اقتصادی روستاییان و کارآفرینان این حوزه به نمایش آداب و رسوم این مناطق برای جذب بیش از پیش گردشگران نیز بپردازد و نیز نشان دهند که با ورود ابزارها و نرم افزارهای ارتباطی نوین در روستاها هم می توان حوزه های کسب و کارهای نوپا را در روستاها و مناطق عشایری تقویت کرد و هم همزمان سنت ها و رسوم محلی را حفظ کرد.

روستا از دیرباز منظر و نماد سادگی اما تولید و اشتغال بوده است؛ گرچه طی سال های گذشته شاهد مهاجرت افسارگسیخته از روستاها به شهرها و نیز توقف روند تولید و اشتغال در بسیاری از روستاهای کشور بوده ایم و به همین علت روند توسعه یافتگی روستاها هم از قافله روزآمدی عقب مانده است و روستا جای بد و شهر جای خوب برای زندگی تلقی می شد.

اما بر همه روشن بود و هست که ادامه این روند به نفع هیچکس حتی شهرها نیست و لذا از چند سال پیش موضوع توسعه یافتگی روستاها، توسعه زیرساخت های آنها، توجه به اشتغال و تولید در آنها با هدف افزایش تاب آوری و حتی افزایش مهاجرت معکوس به روستاها در دستور کار قرار گرفت و با اختصاص اعتبارات و اجرای طرح های مناسب بویژه اختصاص سهم مالیات بر ارزش افزوده به روستاها توفیقات بسیار خوبی در این زمینه شکل گرفته است.

و با گذشت زمان مسئولان و برنامه ریزان بیش از پیش به این نتیجه رسیدند که نباید مردم روستا را از دسترسی به امکاناتی که در شهرها وجود دارد محروم ساخت تا به تبع آن روستاییان نیز برای دستیابی به این امکانات به شهرها مهاجرت نکنند و چرخه تولید و اشتغال نیز از حرکت نایستد.

از همین رو مسئولان کشور از سه سال قبل موضوع رونق اشتغال و توسعه روستایی را در دستور کار خود قرار دادند و با تصویب این موضوع در مجلس شورای اسلامی هر ساله یک و نیم میلیارد دلار بابت تحقق آن از محل صندوق توسعه ملی به این بخش اختصاص یافت.

گردشگری روستایی از سوی دیگر یکی از برنامه‌هایی است که دولت از دو سال قبل با عنوان بر پایی خانه گردشگر روستایی در دستور کار خود قرار داده است تا به این طریق روستاییان بتوانند با حداقل امکانات در اختیار خود بخشی از معیشت خود را بهبود بخشند و این نمایشگاه نیز در تلاش است تا بتواند این موضوع را به نمایش بگذارد و گردشگری روستایی که آمیخته به سادگی, آداب و رسوم سنتی و قدیمی ایرانیان همراه با زیبایی ها و رنگ‌های جذاب مناطق بومی ایران و دارای جاذبه های بسیار برای جذب گردشگر بویژه گردشگران خارجی است را به نمایش بگذارد.

این نمایشگاه در ۱۴ سرفصل با رویکرد طرح‌ها و پروژه های موفق تولیدی و اشتغالزا، بازاریابی و تجاری سازی تولیدات روستایی، سالن کسب و کارهای آینده روستا، ایل نمادین، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیردولتی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل، خیرین، خیریه‌ها و گروه‌های جهادی، معرفی اجرای زنده بازی‌های بومی و محلی، دهکده جهانی، کودک و روستا، سالن اجرای مراسم، سفره‌خانه و چایخانه سنتی برگزار شده است.

چهارمین نمایشگاه توانمندی روستاییان و عشایر با شعار روستای ایرانی- کالای ایرانی در سال رونق تولید با مشارکت استانداری‌های سراسرکشور و توجه به اقتصاد مقاومتی در ۱۰ سالن نمایشگاه بین‌المللی تهران به وسعت ۲۶ هزار متر مربع و ۱۴ هزار متر مربع فضای باز از ۲۴ تا ۲۷ مرداد آماده بازدید علاقه مندان است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 25 مرداد 98، کد خبر: 83438654، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین