پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
جدای از تمام فضاسازی‌هایی که علیه دستواردهای فضایی ایران صورت می‌گیرد، ایران همچنان یکی از ۱۰ عضو باشگاه فضایی جهان است اما سؤال اینجاست که چرا آزمایش‌های فضایی ایران در رسانه‌های جهانی حاشیه‌ساز می‌شود؟
شعارسال: حاشیه‌سازی‌های اخیر ترامپ علیه دستاوردهای فضایی ایران باعث شد تا دوباره "جایگاه فضایی ایران" مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد.

چند سال قبل، خبر حضور ایران در باشگاه کشورهای فضایی منتشر شد که حواشی بسیاری با خود داشت و رسانه‌های داخلی و خارجی به بررسی این حضور پرداخت، چرا که در این باشگاه فضایی تنها 10 کشور حضور داشتند که این جایگاه خود گویای دستاوردهای فضایی ایران بود؛ اعضای این باشگاه، کشورهای صاحب‌ نامی چون روسیه، آمریکا و چین و هند و یا آژانس فضایی اروپا هستند.

اما سؤال اینجاست که آیا تحقیقات فضایی این کشورها تاکنون دچار خطا و حادثه نشده‌است؟ هر کدام از این کشورها چند برابر ایران، خطا و حادثه داشته‌اند که نمونه‌اش تعلیق پروژه شاتل در امریکاست و تعلل تحقیقات در این زمینه اما چرا بازتاب این مشکلات در رسانه‌های خارجی در دسته اخبار علمی و فناوری قرار می‌گیرد و بازتاب مشکل در سکوی پرتاب موشک ماهواره‌بر ایران در دسته اخبار سیاسی؟!

به گفته سخنگوی دولت «مشکل پیش‌ آمده در سکوی پرتاب آزمایشی ماهواره‌بر ایران تنها یک نقص فنی بوده است» و اغلب این مشکلات برای آزمایش‌های مشابه در جهان رخ می‌دهد اما بازتاب این حادثه خارج از عرف بود و همین موضوع را می‌توان به ترس از پیشرفت فضایی ایران تعبیر کرد؛ این در حالی بود که هنوز ماهواره ناهید برای پرتاب روی سکو نرفته‌ است و در حال آزمایش است.

از همان زمان که ایران در باشگاه 10 عضوی فضایی رده‌بندی شد سال 2006 نیویورک تایمز مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «Iran Joins the Space Club, but Why» و در این مطلب به تحلیل دلایل قرار گرفتن ایران در این باشگاه پرداخت؛ نیویورک تایمز هیچوقت به مشخصه‌های ماهواره‌های ایرانی نپرداخت اما بر این نکته تاکید داشت که این ماهواره‌ها به ایران تعلق دارد و حتی تلاش کرد برنامه‌های فضایی ایران را به برنامه‌های هسته‌ای متصل کند.

دکتر جان ب. شلدون، تحلیلگر مرکز دفاع و مطالعات امنیتی بین‌المللی در انگلیس طی گزارشی درباره برنامه فضایی تهران نوشت: "نباید تلاشهای ایران را در این برنامه‌ها نادیده بگیریم چرا که ایران برای رسیدن به دانش و اهدافش پایداری و شکیبایی زیادی دارد."

اگر هر تحلیل دیگری را درباره برنامه‌های فضایی ایران بشنویم احتمالا با کلمات احتیاط‌آمیز و هشدار‌دهنده مواجه خواهیم شد؛ پس موضوعات فضایی ایران برای کشورهایی مانند آمریکا در دسته اخبار سیاسی و امنیتی قرار می‌گیرد تا اخبار علمی و فناوری؛ با همین نگاه است که کوچکترین مشکلات در این برنامه‌ها باید تبدیل به یک جریان خبری مستمر و اگزجره شود.

از بین 4 هزار پرتاب ماهواره‌ای که تاکنون صورت گرفته، تعداد پرتاب‌های ایران به 20 عدد هم نمی‌رسد اما نتایج خوب همین 20 پرتاب توانسته کشورمان را در باشگاه فضایی جهان قرار دهد؛ باشگاه فضایی شامل کشورهایی می‌شود که به چرخه کامل ساخت و پرتاب فضاپیما دست یافته‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ 13 شهریور 1398 ، کدخبر: 1518414 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۵
0
0
کشور فضایی را غلو کردی دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین