پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۳۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳
24 ساعت بعد از آنکه از ایران اخباری مبنی حضورنداشتن هیئت ایرانی در مجمع عمومی سالانه در سازمان ملل منتشر شد، دولت ایالات متحده ویزای محمدجواد ظریف و حسن روحانی را صادر کرد.

شعار سال: چهارشنبه گذشته اخباری به نقل از منابع دیپلماتیک داخلی منتشر شده بود که این سفر را منتفی نشان می‌داد. به‌دنبال انتشار آن خبر، ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره سفر هیئت ایرانی به نیویورک گفت: «به آنها اجازه خواهم داد حضور داشته باشند. من مطمئنا نمی‌خواهم مانع حضور کسانی شوم که مایل هستند به اینجا بیایند».این اولین سفر ظریف به نیویورک بعد از آن است که در مرداد از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم شد. همان زمان البته اعلام کردند برای سفر ظریف به نیویورک، محدودیت‌های جغرافیایی قائل هستند و در هر نوبت درخواست ویزای موردی تصمیم می‌گیرند.محمدجواد ظریف طبق برنامه روز گذشته عازم نیویورک شد؛ سفر به شهر بزرگی که مقر سازمان ملل در آن قرار دارد و هرساله در این زمان میزبان هیئت‌هایی از کشورهای بزرگ و کوچک دنیاست و تعاملات دیپلماتیک گسترده‌ای در آن انجام می‌شود.
طبق برنامه سازمان ملل، حسن روحانی روز چهارشنبه سخنرانی خواهد داشت و از همین رو، روز دوشنبه عازم نیویورک می‌شود. سخنرانی در مجمع عمومی و حضور در برنامه‌های معمول سازمان ملل در این ایام، جزء برنامه‌های منظم وزیر و رئیس‌جمهور است؛ اما عمده برنامه‌ریزی‌های دیپلماتیک در دوره مجمع عمومی، رایزنی‌های دو یا چندجانبه هیئت‌ها با یکدیگر است.با‌این‌‌حال به نظر می‌رسد مجمع عمومی امسال برای ایران تفاوت‌هایی نسبت به سال‌های قبل داشته باشد. به‌دنبال حادثه آرامکو، هنوز انگشت اتهام برخی کشورها به سمت ایران نشانه رفته است؛ در‌‌حالی‌که مقامات مسئول ایران هر‌گونه ارتباط با این حادثه را تکذیب کرده‌ و همچنین هشدار داده‌اند هرگونه حمله‌ای به ایران، با واکنشی قاطع و جدی مواجه می‌شود.با این اوصاف، به نظر می‌رسد برخی کشورهای عربی که سطح رابطه مطلوبی با ایران ندارند، همچنین نتانیاهو که جدال انتخاباتی داخلی رژیمش را رها کرده و همچنان به اتهام‌زنی علیه ایران ادامه می‌دهد، سردمدار سناریوی ادعا علیه ایران در فرصت مجمع عمومی باشد؛ آنچه دیپلماسی محکمی می‌طلبد و مأموریت آقای وزیر را سخت‌تر از پیش می‌کند. از دیگر مأموریت‌ها و نگرانی‌های پیش‌رو در مجمع عمومی امسال، کاهش تعهدات برجامی از سوی ایران است؛ سه گام که اگرچه استخراج‌شده از بندهای 26 و 36 برجام است، اما شرکای دیگر چنین نگاهی به آن ندارند و بیشتر خود را نگران از‌دست‌رفتن این تعهد می‌دانند. این در حالی است که ایران اردیبهشت گذشته بعد از یک سال از خروج آمریکا از برجام و در واکنش به اجرانشدن تعهدات اروپایی‌ها، دست به کاهش تعهدات هسته‌ای زد. اگرچه حسن روحانی و جواد ظریف گفته‌اند با فروش نفت ایران به میزان قبل از خروج آمریکا از برجام، اجرای کامل تعهدات را از سر می‌گیرند، اما با برداشته‌شدن گام‌های فنی بیشتر، کار سخت‌تر می‌شود.اگرچه فرصت مجمع عمومی از ابتدای دولت حسن روحانی در سال 92 برای پرونده هسته‌ای ایران راهگشا بوده و امسال هم می‌تواند باشد، نباید از کاسته‌شدن شمار دوستان این توافق یا افزایش آنها که بیشتر زنهار می‌دهند، غافل شد.با این اوصاف، طرحی که هنوز روی میز است و می‌توان به آن امید داشت، طرح مشترک امانوئل مکرون و حسن روحانی درباره پرداخت 15 هزار میلیارد دلار به‌عنوان پیش‌پرداخت پول نفت بود که با مخالفت آمریکا مسکوت ماند؛ با‌این‌حال شاید در فرصت مجمع عمومی به‌نوعی قابل احیا باشد؛ اگرچه نباید از نظر دور داشت که ترامپ فعلا همه راه‌ها را به ملاقات با خود ختم کرده است.در نتیجه به نظر می‌رسد پرترددترین اتاق از اتاق‌های اعضای دائم شورای امنیت در سالن مدور سازمان ملل، اتاق کشور فرانسه باشد که قرار است میزبان ملاقات‌های متعدد شود؛ از ملاقات با ترامپ تا ملاقات با روحانی. کاخ الیزه گزارش داده مکرون و ترامپ درباره ایران سخن خواهند گفت؛ همان‌طور که همه یک سال گذشته در تمام تماس‌هایشان بر سر ایران سخن گفته‌اند تا به دعوت از ظریف در حاشیه نشست گروه 7 در بیاریتز فرانسه رسیدند. اگرچه تاکنون تلاش‌ها ناکام بوده، اما گفته شده هم امانوئل مکرون و هم آبه شینزو، نخست‌وزیر ژاپن، قصد دارند ترامپ را متقاعد کنند از پیش‌شرط ملاقات با روحانی یا ظریف دست بشوید تا بالاخره گره‌ای از گره‌های رابطه باز شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 30 شهریور 98، شماره: 3529


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
0
0
به نظر میاد اولش خواستن قدرت نمایی کنن و نشون بدن که اگر بخان میتونن رفت و آمدهارو ایران را محدود کنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین