پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۹۳۷
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: طبق پیش‌بینی هواشناسی تغییرات اقلیمی خطر وقوع سیلاب در ایران را ۴برابر افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود شاید سیلی مانند ابتدای سال را شاهد باشیم.
شعارسال: محمد شکرچی‌زاده پیش از ظهر امروز در نشست کارگروه زلزله کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به‌دلیل باران‌های سیل‌آسای فروردین ماه امسال 35 هزار میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مختلف وارد شد که از این میزان 11 هزار میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های راهسازی است.

وی با ابراز اینکه سیل‌ در رانش زمین مؤثر است، عنوان کرد: انجام مطالعات دقیق و کارشناسی در این زمینه باید صورت گرفته شود و در مجموع نمی‌شود به‌راحتی از کنار این مسائل گذشت.

شکرچی‌زاده به سه رویکرد در مواقع بحران‌ها اشاره کرد و ادامه داد: یکی از رویکردها اینکه اجازه دهیم حادثه اتفاق بیفتد بعد نسبت به اسکان افراد اقدام کنیم، رویکرد دوم مقاوم‌سازی روستاها و ساختمان‌های حساس مانند بیمارستان‌هاست و رویکرد سوم انتقال ریسک توسط بیمه‌هاست.

وی راجع به مهندسی بتن تصریح کرد: بتن‌ها در زلزله کرمانشاه سربلند بیرون نیامدند که همان موقع گروه اعزام و چندین گزارش از بیمارستان‌ها و ساختمان‌های مسکن مهر ارائه شد همه کارخانه‌های بتن دارای گواهی استاندارد بودند اما طبق استاندارد نباید گواهی دریافت می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه در ساخت‌وسازهای جدید کیفیت بتن و میلگرد برای ایمنی در زلزله مورد توجه باشد، افزود: علی‌رغم همه تلاش‌ها در حوزه استاندارد اما آن کنترل و نظارتی که باید به‌روی مصالح ساختمانی باشد صورت نمی‌گیرد و محصولات تولیدی جوابگوی مخاطرات نیست و در این استان مصوب شود نظارت بیشتری بر بتن و میلگرد صورت گیرد.

رئیس کارگروه زلزله کشور در ادامه با مهم خواندن زیرساخت‌های ساختمان‌هایی مانند بیمارستان‌ها گفت: در زلزله کرمانشاه بیمارستان‌های قدیمی، جدید و بیمارستان‌های در حال ساخت به‌خوبی عمل نکردند و نه‌تنها مصدومین در این مراکز درمان نشدند بلکه بیماران خود بیمارستان نیز جابه‌جا شدند.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه ساختمان‌های مهم مانند بیمارستان‌ها در اولویت باشند، عنوان کرد: همایشی به همین منظور روزهای آینده برگزار و وضعیت بیمارستان‌ها با توجه به پهنه‌بندی گسل مشخص شود و اگر بیمارستانی در گسل زلزله ساخته شده نسبت به جابه‌جایی یا مقاوم‌سازی آن اقدام جدی صورت گیرد.

وی با اشاره به گذر لوله‌های گاز کشور از استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بررسی شود اگر تقاطعی در این خصوص صورت می‌گیرد جابه‌جایی یا اتصالاتی شکل‌پذیر برای کاهش خطرات انجام شود.

شکرچی‌زاده بر لزوم استقرار سامانه پاسخ سریع در زمان زلزله تأکید کرد و گفت: با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این سامانه خریداری و در یکی از اتاق‌های استانداری جهت رصد و پایش آنلاین زلزله مستقر شود.

وی سومین رویکرد مورد توجه را انتقال ریسک توسط بیمه‌ها عنوان کرد و گفت: در حوزه بیمه‌ها خیلی کار نشده به همین دلیل همه بارها بر دوش دولت است، باید بر وضعیت مصالح و مقاوم‌سازی ساختمان‌های مهم و همچنین پوشش بیمه‌ها کار شود که در صورت توجه به این دو مقوله‌ آنچه می‌ماند بحران است که باید مدیریت شود.

شکرچی‌زاده خاطرنشان کرد: طبق پیش‌بینی هواشناسی تغییرات اقلیمی خطر وقوع سیلاب در ایران را 4 برابر افزایش داده و پیش‌بینی می‌شود شاید سیلی مانند ابتدای سال را شاهد باشیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 2 مهر 1398 ، کدخبر: 2103584 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین