پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۳۵۶۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۵
جلسه 122 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه‌شنبه 2/7/98 به ریاست دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

شعارسال: در ابتدای این جلسه موضوع درخواست تبدیل دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر به دانشگاه مطرح شد و دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این زمینه توضیحاتی ارائه کرد.

وی در این زمینه گفت: سند آمایش سرزمینی آموزش عالی سلامت یکی از بهترین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دکتر لاریجانی افزود: بر اساس این نقشه در هر کدام از مناطق ده­گانه تعیین شده در این سند به ازای هر یک میلیون نفر یک دانشگاه علوم پزشکی داریم و بر این اساس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر می تواند به دانشگاه تبدیل شود.

معاون آموزش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با توجه به وسعت استان سیستان و بلوچستان و جمعیت ساکن در این استان هم راه ­اندازی این دانشگاه الزامی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: تأسیس این دانشگاه یکی از مصادیق بارز گسترش عدالت آموزشی است.

پس از سخنان دکتر لاریجانی، دکتر نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس شورای اسلامی نیز طی سخنانی گفت: تأسیس این دانشگاه می تواند دیپلماسی پزشکی را گسترش دهد.

وی افزود: تعداد زیادی از هم­ وطنان در کشور عمان و... ساکن هستند و راه ­اندازی یک دانشگاه علوم پزشکی می تواند این هم ­وطنان را برای دریافت خدمات پزشکی به سمت داخل کشور متمایل کند.

دکتر مخبر دزفولی هم در این زمینه گفت: باید به مفاد و محتوای اسناد بالادستی توجه داشته باشیم و هرگونه گسترش باید بر اساس کار علمی و کارشناسی باشد.

حمایت رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور از تبدیل دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر به دانشگاه ایرانشهر

دکتر عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس ستاد نقشه جامع علمی کشور در دفاع از دانشگاه شدن این دانشکده گفت: در نزدیک به دو سوم منطقه جنوب استان سیستان و بلوچستان ما فاقد دانشگاه علوم پزشکی هستیم . متاسفانه در این منطقه شاخص های امید به زندگی و اشتغال هم مناسب نیست و تاسیس این دانشگاه می تواند منجر به خدمات گسترده تر حوزه سلامت و درمان شود. لذا با توجه به شاخص جمعیت و پوشش جغرافیایی، تبدیل این دانشکده به دانشگاه توصیه می شود.

وی افزود: تبصره­ ای که توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد شده می تواند در عین رعایت عدالت، جلوی گسترش بی­رویه آموزش عالی و ایجاد شاخص جدید برای طرح آمایش را فراهم کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به رعایت استانداردها سخت­ گیر و دقیق است و اگر این شورا موافقت کند دیگر نباید نسبت به این موضوع نگران باشیم.

پس از بحث و بررسی موضوع توسط اعضا، تبصره پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با رأی مثبت اعضا به تصویب رسید و همچنین تبدیل دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر به دانشگاه ایرانشهر نیز به تصویب رسید.

گفتنی است که رئیس جمهور محترم هم پس از تصویب شورای گسترش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی موافقت خود را اعلام کردند که نوعی حمایت از مردم شریف ایرانشهر و مناطق پیرامون نیز به حساب می آید.

بررسی بخش­ های باقیمانده ضوابط اجرایی سیاست­ های اشتغال دانش ­آموختگان

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستور اصلی جلسه 122 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور بررسی بخش ­های باقیمانده از سند ضوابط اجرایی سیاست­های اشتغال دانش­ آموختگان بود که دو ماده پایانی این سند که به موضوع «نهاد متولی اعطای مجوز به مشاغل حرفه­ ای نیازمند به تحصیلات دانشگاهی» اختصاص داشت ارائه شد.

دکتر غلامی: نباید مشکلات اشتغال را صرفا به توانمند نبودن فارغ ­التحصیلان ربط دهیم

پس از ارائه این دو ماده، دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی گفت: موضوع اشباع بازار اشتغال که بعضاً مطرح می شود نیازمند بازنگری است.

وی افزود: از جانب دیگر نباید مشکلات همه اشتغال را صرفا به توانمند نبودن فارغ ­التحصیلان ربط دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آموزش ­های مهارتی هم از نکاتی است که باید مورد توجه باشد.

دکتر جاسبی: تقاضای اجتماعی همچنان از دلایل مورد توجه برای ورود به آموزش عالی است

بعد از ارائه این سند، دکتر عبدالله جاسبی طی سخنانی گفت: نباید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مسئول اشتغال فارغ ­التحصیلان قلمداد کنیم.

وی افزود: بسیاری از افراد برای کسب جایگاه اجتماعی به دانشگاه می­ روند و اشتغال برای آنان موضوعیت ندارد و تقاضای اجتماعی همچنان از دلایل مورد توجه برای ورود به آموزش عالی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بهتر است وزارتخانه های اقتصادی در زمینه ایجاد بسترهای اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی فعال­ تر باشند.

پس از سخنان دکتر جاسبی، اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است: دقت در انتخاب نهاد متولی نظارت بر اعطای مجوزهای شغلی، حل مشکل عدم ارتباط صنعت و دانشگاه به عنوان یکی از اصلی ­ترین معضلات نظام آموزش عالی و توجه به تفاوت­ های آموزش پزشکی با سایر بخش های آموزش عالی.

دکتر منصور غلامی هم در این زمینه طی سخنانی در خصوص تفاوت های نظام آموزش پزشکی و سایر اجزای آموزش عالی گفت: در زمینه آموزش عالی با توجه به کثرت خدمات فارغ­ التحصیلان این بخش، ساماندهی اشتغال فارغ التحصیلان مشکل تر از حوزه علوم پزشکی است.

وی افزود: فارغ­ التحصیلان آموزش عالی با دامنه گسترده ‌ای از مشاغل نظیر ساختمان ­سازی تا کشاورزی تماس دارند و نوع مواجهه و برخورد با علوم پایه و علوم کاربردی در زمینه اشتعال هم متفاوت است.

تاکید حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا بر توجه به ابعاد فرهنگی در سند

حجت­الاسلام والمسلمین دکتر پارسانیا هم در این زمینه طی سخنانی گفت: بخش فرهنگ در این سند مورد توجه قرار نگرفته است و بخش اشتغال دارای ابعاد ظریف فرهنگی است که این موضوع در معارف ما نیز مشاهده می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مواردی مانند عبادت بودن کار، اتقان و استحکام در انجام وظایف و... از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نگاه به سوابق تاریخی تمدن غرب هم نشان می‌ دهد که یکی از عوامل پیشرفت غربی‌ ها، توجه به فرهنگ کار و تلاش است.

تاکید دکتر طیبی بر موضوع حمایت از عرضه تولیدات داخلی در خارج از کشور

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر طیبی رئیس جهاد دانشگاهی هم در این زمینه طی سخنانی گفت: موضوع حفاظت از بازار کار و حمایت از عرضه تولیدات داخلی در خارج از کشور نیز از مواردی است که مناسب است در سند به آن توجه بیشتر شود.

دکتر ستاری: حل مشکل کنکور کلید اصلی رفع مشکلات اشتغال است

دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز طی سخنانی گفت: حل مشکل کنکور کلید اصلی رفع مشکلات بخش اشتغال است که نظام تعلیم و تربیت هم باید جهت‌گیری فعالیت های خود را در این زمینه اصلاح کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: وقتی که دانش‌آموز در نظام تعلیم و تربیت برای شرکت در کنکور تربیت می شود، مهارت ‌آموزی بی ‌معناست.

دکتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم طی سخنانی گفت: بعضاً مشاهده می شود یک فارغ ‌التحصیل مقطع دکتری حاضر است در شغلی مشغول شود که یک فارغ ‌التحصیل کارشناسی برای آن لازم است.

وی افزود: نظام اعطای مجوز و تشخیص صلاحیت‌ های حرفه‌ ای هنوز به جایگاه شایسته خود نرسیده است.

با پیشنهاد دکتر عاملی: ماده جدیدی به سند ضوابط اجرایی اشتغال مبتنی بر ملاحظات و ابعاد مرتبط با فرهنگ کار مبتنی بر ارزش های اسلامی به سند اضافه شد.

تصویب نهایی سند ضوابط اجرایی اشتغال دانش‌آموختگان

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و تبادل نظر اعضای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور سند ضوابط اجرایی اشتغال دانش‌آموختگان با اصلاحات به تصویب رسید.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، تاریخ انتشار: 4مهر1398 ، کدخبر: 6547 : www.sccr.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
مبارک ایران شهری باشه ایشالا فارغ التحصیل های دانشگاه تو شهرشون بمونن و به شهرشون خدمت کنن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
الان این خبر خیلی مهمیه که توسایتتون رفتید؟ :((((
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین