پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۰۴۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
ترمینال جدید کانتینری بندر خرمشهر در شرایطی افتتاح شد که شش ماهه نخست سال عملکرد کانیتنری بنادر کشورمان بیش از ۱۸ درصد کاهش داشته است.
شعار سال: ترمینال جدید کانتینری بندر خرمشهر در شرایطی افتتاح شد که شش ماهه نخست سال عملکرد کانیتنری بنادر کشورمان بیش از ۱۸ درصد کاهش داشته است.

برنامه ساخت یارد کانتینری در بندر خرمشهر در سه سال گذشته و همزمان با بازگشت خطوط کشتیرانی بزرگ جهان به بنادر کشورمان آغار شد اما بهره‌برداری از آن درست زمانی اتفاق افتاد که به دلیل تحریم‌های ظالمانه تردد کشتی‌های بزرگ تجاری به سمت آب‌های ایران درحال کاهش است.

با راه اندازی یارد کانتینری ۱۵ هکتاری این بندر شاهد افزایش ظرفیت نگهداری و جابه‌جایی کانتینر در بندر خرمشهر هستیم اما در شرایطی که سایه تحریم‌ها بر سر بنادر کشورمان حجم عملیات مربوط به واردات و صادرات را در بندر قدیمی شهر کاهش داده است معلوم نیست که سرمایه‌گذاری فعلی چقدر بتواند به افزایش تراز تجاری بندر خرمشهر منجر شود.

ارزش سرمایه‌گذاری صورت گرفته در پروژه جدید بندر حدود ۱۷۵۰ میلیارد ریال است که با هدف تجمیع و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های کانتینری بندر خرمشهر و همچنین کاهش هزینه حمل و استهلاک ماشین آلات ساخته شده است.

در این پروژه تعدادی از جدیدترین تجهیزات تخلیه و بارگیری کانتینر شامل ۹ دستگاه ریچ و امپتی استاکر و ۱۰ دستگاه کشنده‌ تربرگ مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

 یارد کانتینری که قسمتی از برنامه این بندر برای جذب سرمایه‌گذار خصوصی با هدف بازگشت رونق تجاری است ممکن است در شرایط فعلی نتواند با تمام ظرفیت خود کار کند اما تلاش مسئولان این بندر توسعه زیرساخت‌های لازم است چرا که بر اساس گزارش سازمان بنادر عملکرد کلی بنادر کشور در شش ماهه نخست سال جاری در حوزه کانتینری کاهش یافته است و به بیش از ۱۸ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه سال قبل رسیده است.

این بندر که روزگاری یکی از مهم ترین بنادر کشور در جذب سرمایه‌گذار خارجی و واردات و صادرات محسوب می‌شد با وقوع جنگ آسیب جدی دید و ۸۰ درصد زیرساخت‌های آن از میان رفت و از آن زمان به بعد توسعه زیرساخت‌های بندر با  ساخت اسکله‌ها و ترمینال‌ها آغاز شد.

نقش ترمینال‌های کانتینری در بنادر کشور مهم است و یکی از مهم ترین تاثیرات آن کشاندن پای کشتی‌های کانتینری بزرگ به این بنادر و افزایش قدرت رقابتی است.

از میان ۲۲ میلیون کانتینری که سال گذشته در بنادر حوزه خلیج فارس و دریای عمان تخلیه و بارگیری شد؛ تعداد ۲,۸ میلیون کانتینر مربوط به بنادر کشورمان  بوده که ۹۰ درصد آن یعنی ۲,۶ میلیون کانتینر آن مربوط به ترمینال‌های کانتینری بندر شهید رجایی است.

با بهره‌برداری از ترمینال کانتینری بندر خرمشهر ظرفیت کانتینری این بندر تا ۴۰۰ هزار TEU افزایش می‌یابد و این دستاوردی بزرگ در بندر خرمشهر است که با اجرای مدل تعرفه‌ای مناسب می‌تواند بر رونق بندر خرمشهر بیفزاید.

اخیرا تخصیص ۳۰ درصد معافیت سود و عوارض گمرکی در دو بندر بوشهر و خرمشهر به تصویب رسیده است که می‌تواند برای بازگشت رونق به بندر قدیمی شهر تاثیرگذار باشد. اما همه این تلاشها وقتی جواب می‌دهد که زمینه تجارت دریایی و صادرات نیز فراهم باشد .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 8 مهر 1398، کدخبر: 83494440 ، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
کدوم بندر کشور الان رونق داره که همچین بندری بخواد دوباره رونق بگیره؟
ناشناس
Netherlands
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
0
0
نظرتون چیه اونجا هم به موزه تبدیل بشه ، ایران ید طولایی دز ایجاد موزه داره ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین