پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۲۷۴۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
دریانوردی از جمله مشاغل جذابی است که در کنار سختی‌ها، بسیاری علاقه‌مند ورود به آن هستند. هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در دنیا بر روی کشتی کار می‌کنند و در ایران نیز بیش از ۱۲۰ هزار دریانورد فعالیت دارند که آمار‌های فوق گواهی بر این مدعاست.
شعار سال: کمبود تسهیلات، دوری از خانواده و ایجاد شرایط سخت ناشی از تحریم ها، تنها بخش کوچکی از مشکلات دریانوردان است.

دریانوردی از جمله مشاغل جذابی است که در کنار سختی‌ها، بسیاری علاقه‌مند ورود به آن هستند. هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در دنیا بر روی کشتی کار می‌کنند و در ایران نیز بیش از ۱۲۰ هزار دریانورد فعالیت دارند که آمار‌های فوق گواهی بر این مدعاست.

آنگونه که معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان می‌کند، در کشور  با کمبود دریانورد مواجه هستیم و این وضعیت سبب شده تا تحصیل‌کرده دریانوردی بیکار، نداشته باشیم و افرادی که در این رشته تحصیل می‌کنند، بلافاصله توسط خطوط کشتیرانی داخلی و خارجی جذب بازارکار می‌شوند.

۳۰ سپتامبر، مصادف با ۸ مهر با نام روز جهانی دریانوردی نام‌گذاری شده است. البته امسال مراسم گرامیداشت این روز، هم‌زمان با ۷۱ سالگی سازمان جهانی دریانوردی (IMO) و با شعار توسعه دریایی کشور با ایجاد فرصت‌های شغلی برابر " به علت تقارن با ایام سوگواری ماه محرم کمی زودتر و در ۲۷ مرداد ماه برگزارمی شود.

مراسم روز جهانی دریانوردی و دریانوردان، ۲۷ مرداد ماه جاری با حضور مدیران ارشد دریایی و دریاییان کشور برگزار می‌شود.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی درباره روز جهانی دریانوردی و تعداد دریانوردان کشورمان گفته بود: از ۱۳۰ هزار دریانورد فعال ایرانی، ۱۲۵ نفر دریانورد خانم دریانورد در ناوگان دریایی کشور مشغول به کار هستند، همچنین درصد نیروی کار خارجی در ناوگان کشتیرانی ما بسیار کم است و از کل ۱۳۰ هزار نفر دریانورد، ۳۲۳ نفر نیروی کار خارجی هستند.

افزایش سطح کیفیت در حوزه دریا نوردی

در همین رابطه مسعود پل‌مه دبیر انجمن کشتیرانی، با بیان اینکه دریانوردان ایرانی در ۲ سطح تقسیم بندی می‌شوند، گفت: تعدادی از دریانوردان در حوزه شناوران اقیانوس پیما فعالیت می‌کنند که به طور معمول در خارج از کشور هستند و دسته دوم در شناور‌های سنتی و غیر کنوانسیون فعالیت می‌کنند که به طور معمول در خلیج فارس و دریای خزر قرار دارند.

دبیر انجمن کشتیرانی گفت: دریانوردان شناور‌های سنتی سفر‌های کوتاه مدت، اما با تعداد زیاد را دارند که همین موضوع زمینه فعالیت‌های آن‌ها را بیشتر می‌کند.

او با اشاره به اینکه به دلیل تسهیلاتی که در سفر‌ها با کشتی‌های اقیانوس پیما ارائه می‌شود میزان استقبال از این حوزه بیشتر است به طور معمول دریانوردان ترجیح می‌دهند در این زمینه فعالیت کنند.

پل‌مه با اشاره به اینکه در شناور‌های داخلی باید سعی شود از نیرو‌هایی با ملیت‌های داخلی استفاده شود، گفت: به طور مثال دریانوردان بعد از ۶ ماه زمانی که به مبدأ می‌رسند اگر از نیرو‌های ایرانی استفاده شود شناور‌ها مجبور نخواهند شد به مقصد و یا مبدأ دیگری بروند.

دریانوردی باید جزو مشاغل سخت در کشور به حساب آید

دبیر انجمن کشتیرانی گفت: به طور معمول در شناور‌هایی با مسیر‌های کوتاه و تعداد سفر‌های بیشتر از نیرو‌های ایرانی و افراد بومی استفاده می‌شود.

او با اشاره به اینکه دریانوردی یکی از مشاغل سخت و زیان باری است، گفت: ارائه تسهیلات و همچنین حمایت از دریانوردان می‌تواند بخشی از مشکلات این حوزه را کاهش دهد.

پل‌مه گفت: افرادی که در شناور‌های داخلی و سنتی فعالیت می‌کنند حقوق‌هایشان بر اساس ریال است این در حالیست که دریانوردانی که شناور‌های خارجی و اقیانوس پیما فعالیت می‌کنند بر اساس ارز حقوق دریافت می‌کنند به همین دلیل این تفاوت‌های فاحش باعث کاهش انگیزه در بین دریانوردان شده است.

او گفت: شرایط تحریمی در حوزه تجارت بین‌المللی باعث ایجاد مشکلاتی در حوزه دریانوردی شده و در صورتی که حمایت جدی در این بخش صورت نگیرد شاهد افزایش نرخ بیکاری در حوزه دریانوردی خواهیم شد.

دبیر انجمن کشتیرانی گفت: باید نیرو‌ها و خدمه‌های کشتی‌ها از تضامین و امنیت‌های شغلی بالایی برخوردار شوند تا شاهد افزایش نرخ بیکاری در این حوزه نباشیم.

پل‌مه گفت: خوشبختانه وضعیت دریانوردی در سال‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته بسیار افزایش یافت و این می‌تواند جای امیدواری در بین دریانوردان ایجاد کند.

افزایش نظارت و بازرسی از کیفیت آموزش در حوزه دریا نوردی

همچنین هادی حق شناس معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ، با بیان اینکه از لحاظ کیفیت، دریانوردی نسبت به سال‌های گذشته بسیار ارتقاء یافته است گفت: با ایجاد دانشکده‌های دریایی مجهز هم اکنون دریانوردانی متخصص و حرفه‌مند وارد این بخش شده‌اند.

او توضیح داد: نظارت‌هایی که بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی اعمال می‌شود باعث شده که ایران ۳ تا ۵ سال در لیست سفید قرار گیرد و به دلیل آن که در سال آینده ایران ممیزی خواهد شد در نتیجه سطح آموزش و نظارت در این بخش بسیار بیشتر خواهد شد.

معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی توضیح داد: ارائه گواهینامه در دانشکده‌های دریایی ارتقاء پیدا کرده و ما شاهد وضعیت مطلوب در این حوزه هستیم.

ظرفیت‌های بالفعل در حوزه دریانوردی به ظرفیت‌های بالقوه تبدیل شود

او با اشاره به اینکه تحریم‌ها و رکود اقتصادی به ویژه در بخش دریای حاکم شده است گفت: همین موضوع باعث ایجاد مشکل در بین دریانوردان شده است و این موضوع در حوزه کشتی‌های اقیانوس پیما بیشتر شده است.

حق شناس درباره وضعیت بیکاری در بین دریانوردان هم گفت: خوشبختانه در بین لیسانسه‌های دریانوردی مازاد قابل توجه نیرو نداریم، اما در سایر رده‌ها به دلیل تحریم و رکود اقتصادی نرخ بیکاری افزایش یافته است.

معاون سابق امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اظهار کرد: ایران در شمال و جنوب خود دارای نوار ساحلی طولانی است و با توجه به آن که در کریدور غرب به شرق قرار داریم و ترانزیت‌های بین‌المللی بسیاری در این مسیر انجام می‌شود به همین دلیل باید بتوانیم ظرفیت‌های بالقوه این حوزه را تبدیل به ظرفیت‌های بالفعل کنیم.

او بیان کرد: توجه به زیرساخت‌ها در حوزه دریایی می‌تواند زمینه اشتغال را افزایش دهد و از سوی دیگر ارائه کیفیت در این بخش را هم گسترش دهد.

حق شناس با بیان اینکه مؤسسات رده بندی که اخیراً ایجاد شده زمینه‌ساز افزایش کیفیت در تمامی فرآیند‌های دریانوردی شده است، گفت: باید سعی کنیم آموزش دریانوردی را در مؤسسات دریایی خود گسترش و توسعه دهیم و بتوانیم علاوه بر ساخت شناور‌های سنتی و مسافری بتوانیم وارد فاز ساخت کشتی‌های اقیانوس پیما هم شویم.

جا دارد به بهانه روز دریانورد بکوشیم تا در مسیر رفع مشکلات مالی و حمایتی دریانوردان و رفع مشکل کارورزی دانشجویان درمسیر افزایش پرورش دریانوردان و افزایش ماندگاری آن‌ها در دریا اقدام موثری به عمل آوریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1398، کدخبر: 7038196 ، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۶
0
0
فقط این احتمال وجود داره که کشتی هامون رو بدزدن پس هم ندن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین