پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۴۳۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۱۷
مدیرعامل تعاونی مجتمع پرورش ماهی مور زرین الیگودرز گفت: این تعاونی در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد و در حال حاضر ۱۴ عضو دارد که همگی این اعضاء فعال هستند و سالانه حدود ۲۵۶ تن تولید دارند.

شعارسال: اکبر جمشیدوند  اظهار داشت: در سال گذشته برای تعاونی ما سه حادثه رخ داد که یکی بروز بیماری VHS بود که بیش از ۷۵ درصد از تولیدات ‌را از بین برد، به صورتی‌که برای این بیماری ستاد بحرانی در استان و شهرستان الیگودرز تشکیل و قرار بر این شد که ستاد بحران و شیلات استان بابت جبران قسمتی از خسارت‌ها، دو میلیون قطعه تخم چشم‌زده یا بچه ماهی در اختیار تعاونی قرار دهند تا بتوانیم بین اعضای خود آن را توزیع کنیم، اما متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

جمشیدوند افزود: همچنین در محدوده این سایت اواخر بهمن ماه سال گذشته رانش زمین رخ داد و باعث شد کوه ریزش کند و جلوی آب رودخانه‌ای را که پایین‌دست ما بود، بگیرد و در نتیجه آب به داخل سایت برگشت و این خود موجب خسارت‌های زیادی شد.

وی ادامه داد: سومین حادثه در‌واقع سیلاب فروردین ماه سال جاری بود که بازهم به قسمتی از سایت تعاونی خسارت وارد کرد. همچنین کانال ورودی و خروجی ما تخریب شد و رسوبات استخرها را پر کرد و به این ترتیب خسارت‌های زیادی به واحدهای پرورش‌دهنده ما وارد شد.

مدیرعامل تعاونی مجتمع پرورش ماهی مور زرین الیگودرز تصریح کرد: در حال حاضر شش واحد از واحدهای خسارت دیده احیاء شده‌اند و پس از این‌که بچه‌ماهی ریختند، مشغول فعالیت شدهاند. اگرچه به واسطه گرانی خوراک و بچه ماهی فشارهای زیادی به ما و آن‌ها وارد می‌شود.

بی اعتمادی پرورش‌دهندگان ماهی به بیمه

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیش از این اعلام کرده بودند که تسهیلاتی به صورت قرض‌الحسنه و بلاعوض به ما خواهند داد، اما تا به امروز چیزی به ما پرداخت نشده و تنها تعدادی وام زیرسازی و فنی-مهندسی با سود ۱۵ درصد به برخی از همکاران ما داده شده است.

جمشیدوند درباره تعداد واحدهای بیمه شده نیز گفت: متأسفانه هیچ کدام از واحدهای پرورش ماهی ما بیمه نبودند، آن هم به این علت که در سال‌های گذشته صنعت بیمه عملکرد خوبی در منطقه ما نداشت؛ به عنوان مثال در چند سال گذشته واحد تولیدی ما ماهی‌ها را بیمه کرده بود، اما پس از این‌که دچار خسارت شدیم، حدود دو سال دوندگی کردیم تا یک دهم خسارت خود را دریافت کنیم! به همین دلیل واحدهای تولیدی دیگر اعتمادی به بیمه نداشتند و در نتیجه امسال ماهی‌ها و استخر خود را بیمه نکردند.

مدیرعامل تعاونی مجتمع پرورش ماهی مور زرین الیگودرز درباره عمده مشکلات فعالان این حوزه نیز اظهار داشت: در حال حاضر دو مشکل عمده داریم: یکی مشکلات ساختاری و دیگری مشکلات جاری است. در واقع مشکلات ساختاری ما درباره ساخت این مجتمع است که متأسفانه با از بین بردن راه‌های بین مزارع توسط سازمان شیلات طی سال‌های گذشته، این واحدها به هم چسبیده و در نتیجه اگر یک مزرعه آلوده شود، تمام مزارع مجتمع آلوده می‌شود.

وی ادامه داد: مشکلات جاری ما هم این است که متأسفانه به دلیل عدم توزیع درست تخم چشم‌زده و تولید بچه ماهی، هزینه بسیار گزافی به پرورش‌دهندگان تحمیل می‌شود.

این فعال حوزه پرورش ماهیان غیرساحلی با بیان این‌که مشکل بعدی ما تهیه خوراک ماهیان است، افزود: هزینه خوراک ماهی به‌طور میانگین از زمانی که وزنش یک گرم است تا زمانی که به وزن فروش در بازار برسد، چیزی حدود ۱۶ تا ۱۷ هزارتومان است. این در حالی است که بچه ماهی حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان به ما تولیدکنندگان فروخته می‌شود که این خود باعث بالا رفتن هزینه‌های پرورش می‌شود.

عدم نظارت سازمان شیلات بر قیمت تخم چشم‌زده

جمشیدوند ادامه داد: از سوی دیگر متأسفانه هیچ گونه نظارتی بر توزیع تخم چشم‌زده نیست که این خود مشکلات عدیده‌ای برای ما ایجاد می‌کند. به عبارت ساده‌تر سازمان شیلات هیچ نظارتی بر این‌که تخم چشم‌زده با چه قیمتی به دست پرورش‌دهندگان می‌رسد، ندارد و این عدم نظارت باعث شده تفاوت قیمت‌ها زیاد باشد.

وی تصریح کرد: همچنین یک مشکل اساسی دیگر داریم و آن نبود متخصص در استان لرستان است، به‌طوری‌که وقتی یک بیماری در منطقه شیوع پیدا می‌کند، حتی یک متخصص نداریم که نوع بیماری ماهی را تشخیص بدهد، در نتیجه به اجبار بایستی ماهی را به کرمانشاه یا شهرکرد بفرستیم که به دلیل بعد مسافتی ماهی در طی مسیر نابود می‌شود.

جمشیدوند در پاسخ به این سوال که با توجه به مشکلات فعلی چه مطالباتی از مسئولان دارید، گفت: طی نامه‌ای که به وزیر جهاد کشاورزی نوشتیم، اعلام کردیم با توجه به این‌که شهرستان الیگودرز در پرورش ماهی غیر ساحلی در کل کشور اول است، در نتیجه درخواست داریم یک آزمایشگاه برای ما تدارک ببینند تا در صورتی که ماهی‌ها دچار بیماری شدند، بتوانیم سریعاً به آن‌ها رسیدگی کنیم و بیماریشان را تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر انتظار داریم سازمان‌شیلات که تخم چشم‌زده را به صورت یارانه‌ای و با ارز چهار هزار و 200 تومانی تهیه می‌کند، نظارت کاملی بر قیمت‌ها داشته باشد تا مشخص کند نهایتاً این تخم‌ها با چه قیمتی به دست پرورش‌دهندگان می‌رسد. متأسفانه با وجود این‌که قیمت هر قطعه تخم چشم‌زده 180تومان است و با احتساب هزینه‌ها 350 الی 400 تومان می‌شود، اما تولید‌کننده ماهی یک گرمی را با قیمت ۸۵۰ تا ۹۰۰ تومان خریداری می‌کند که این تفاوت قیمت بسیار زیاد است.

جمشیدوند اظهار داشت: از سوی دیگر از مسئولان درخواست داریم غرفه‌هایی در تهران به ما اختصاص دهند تا بتوانیم مستقیماً تولیداتمان را در اختیار مردم قرار دهیم، چرا که مشاهده می‌کنیم قیمت ماهی از استخر تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد، ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان گران‌تر می‌شود. در واقع سود واسطه در یک شب با سود یک ساله تولیدکننده برابری می‌کند.

وی در پایان تأکید کرد: همچنین پرورش‌دهندگان ما به سبب گرانی بچه ماهی و خوراک نیز مشکلاتی دارند، به‌طوری‌که در الیگودرز بیش از ۵۰ درصد مزارع به دلیل گرانی و هزینه‌های بالای این بخش تعطیل شده است که در این رابطه انتظار داریم مسئولان رسیدگی و از تولیدکنندگان حمایت کنند.

پرورش‌دهندگان ماهی با مسائل و مشکلاتی همچون شیوع انواع بیماری‌ها و همچنین گرانی خوراک و بچه ماهی مواجه هستند. به همین دلیل اغلب این واحدهای تولیدی از مسئولان دولتی خواستار حمایت‌های بیش‌تر هستند تا بتوانند به تولید خود ادامه دهند. از جمله درخواست‌های واحدهای پرورش ماهی از مسئولان می‌توان به درخواست نظارت بیش‌تر بر توزیع تخم چشم‌زده و بچه ماهی اشاره کرد، چرا که تولیدکنندگان این بخش معتقدند تخم چشم‌زده قزل آلا که با ارز دولتی وارد می‌شود، با قیمت‌های گزافی به دستشان می‌رسد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 8مهر1398 ، کدخبر: 75722: sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
یک فاجعست که تا چند ماه دیگه خودشو تو قیمتها نشون میده
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
0
0
یک فاجعست که تا چند ماه دیگه خودشو تو قیمتها نشون میده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین