پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۹۰۹
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۵
محمد صدر می‌گوید در زمان دستگیری امام خمینی (ره)، امام موسی صدر سفری به واتیکان داشت تا با پاپ دیدار کند و اوضاع سخت و دشوار ایران و دستگیری امام و سایر روحانیون را با رهبران جهان مسیحیت در میان بگذارد. سید محمد صدر درباره نقش امام موسی در صدر پیروزی انقلاب گفت: آقای علیرضا محمودی نقل می‌کند که در سال ۱۳۴۱ چندی بود که امام موسی صدر به لبنان مهاجرت کرده بود، اما کاملا به اوضاع ایران توجه داشت و مسایل را دنبال می‌کرد، ایشان از آغاز تا لحظه ربوده شدن در لیبی هیچ‌گاه از ایران و انقلاب ایران غافل نبود و همواره با رهبران روحانی و غیرروحانی نهضت همچون حضرت امام، شهید بهشتی، شهید مطهری، مهندس بازرگان و دکتر یزدی در خارج ارتباط داشت و پناهگاه مبارزان ایرانی بود که به علت فشار رژیم شاه از ایران می‌گریختند.

شعار سال: سید محمد صدر درباره نقش امام موسی در صدر پیروزی انقلاب گفت: آقای علیرضا محمودی نقل می‌کند که در سال ۱۳۴۱ چندی بود که امام موسی صدر به لبنان مهاجرت کرده بود، اما کاملا به اوضاع ایران توجه داشت و مسایل را دنبال می‌کرد، ایشان از آغاز تا لحظه ربوده شدن در لیبی هیچ‌گاه از ایران و انقلاب ایران غافل نبود و همواره با رهبران روحانی و غیرروحانی نهضت همچون حضرت امام، شهید بهشتی، شهید مطهری، مهندس بازرگان و دکتر یزدی در خارج ارتباط داشت و پناهگاه مبارزان ایرانی بود که به علت فشار رژیم شاه از ایران می‌گریختند.»»»»

صدر درباره دیدار امام موسی صدر با پاپ گفت: امام موسی صدر سفری به واتیکان برای آزادی امام خمینی داشت. پس از ۱۵ خرداد ۴۲ که امام خمینی دستگیر شد، امام موسی صدر در تیرماه ۴۲ به واتیکان سفر و با وزیر خارجه پاپ ملاقات کرد تا اوضاع سخت و دشوار ایران و دستگیری امام و سایر روحانیون را با رهبران جهان مسیحیت در میان بگذارد تا از این طریق فشار‌های جهانی بر شاه وارد شود.

وی هم‌چنین درباره ارتباط امام موسی صدر با چهره‌های انقلابی گفت: ایشان در سفری که به آلمان داشتند با شهید دکتر بهشتی جلسات مفصل و طولانی درباره مسائل ایران، نجف و دانشجویان مستقر در اروپا داشتند. این دو شخصیت مبارز از بنیانگذاران موثر انجمن‌های اسلامی دانشجویان خارج از کشور به شمار می‌آمدند.

ماجرای دستور شاره برای لغو ملیت ایرانی امام موسی صدر

صدر به اسناد ساواک درباره فعالیت‌های امام موسی صدر اشاره کرد و گفت: کد دیگری که اظهارات درباره انقلابی نبودن امام موسی صدر را نقض می‌کند، اسناد ساواک درباره فعالیت‌های ضدسلطنت امام موسی صدر است که برای وزارت خارجه و ساواک و شاه ارسال می‌شده است. در پی همین گزارش‌ها بود که در سال‌های آخر، شاه نسبت به امام موسی صدر حساس شده و حتی دستور داده بود ملیت ایرانی امام موسی صدر را لغو کنند.

ماجرای پیام امام به موسی صدر

وی افزود: آقای محمودی در بخش دیگری درباره فعالیت‌های فرهنگی سیاسی امام موسی صدر می‌نویسد که استاد حسین شرف الدین شوهر خواهر امام موسی صدر که از نویسندگان و متفکران لبنان است درباره ارتباطات دانشجویی امام موسی صدر و ارتباط با نجف و اروپا می‌گوید که در تمامی سال‌هایی که امام خمینی در نجف حضور داشتند بسیاری از افراد که می‌خواستند با ایشان تماس بگیرند به مجلس اعلای شیعیان لبنان مراجعه می‌کردند. من خود مکرر دانشجویان مسلمان ایرانی را می‌دیدم که از اروپا و آمریکا به بیروت آمده‌اند تا از آنجا به نجف بروند، آقای صدر هم دستور می‌داد تا هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و مشکلات سفرشان به نجف حل شود؛ باز یادم می‌آید که مرحوم حاج احمد آقای خمینی دو الی سه سال قبل از پیروزی انقلاب سفری به لبنان داشت و مدتی طولانی مهمان آقای صدر بود، آقای شرف الدین می‌گوید: من بار‌ها آقای سیدمحمود دعایی یا همکارانشان را دیدم که از نجف به سوریه آمدند و با آقای صدر ملاقات کردند، حتی در یکی از ملاقات‌ها آقای دعایی پیامی از امام خمینی آورده بودند که از فارسی به عربی ترجمه شده بود، آقای صدر هر دو نسخه فارسی و عربی را به من دادند و خواستند آن‌ها را مطابقت داده و در صورت لزوم ویرایش کنم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 12 مهر 98، کد خبر: 7091696، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین