پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
ابتدای هفته جاری انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان با حضور تعداد زیادی نامزد برگزار شد. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کنونی و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت افغانستان، دو نامزد اصلی این انتخابات بودند و در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌ها درباره فرد پیروز افزایش یافته است. نتیجه اولیه انتخابات چند روز دیگر و نتیجه نهایی اوایل ماه آینده میلادی اعلام می‌شود. با آنکه بیش از نه میلیون نفر حائز شرایط رای دادن هستند؛ اما میزان حضور مردم پای صندوق‌های رای بسیار اندک بود.

شعار سال: واقعیت این است که اوضاع بد امنیتی بر تمام جنبه‌های زندگی مردم افغانستان اثرات منفی داشته است. در حوزه اقتصادی، این ناامنی‌ها از حضور سرمایه‌گذاران خارجی کاسته و نتیجه این امر کاهش فرصت‌های شغلی در این کشور است. نرخ بیکاری در افغانستان حدود ۴۰ درصد است و نیز تنها ۵۴ درصد مردم باسواد هستند. مشکلات امنیتی بر آموزش و مهارت‌آموزی جوانان نیز اثر گذاشته و سبب شده نیروی کار فاقد دانش و مهارت‌های لازم باشد. در سال‌های اخیر تمرکز دولت افغانستان بر امور سیاسی بوده؛ در نتیجه به مسائل اقتصادی به اندازه کافی توجه نشده است. این در حالی است که بدون رونق و ثبات اقتصادی دستیابی به ثبات سیاسی دشوار و حتی غیرممکن است. کارشناسان معتقدند دولت بعدی افغانستان باید بر توسعه اقتصادی تمرکز کند و همزمان، زمینه را برای ایجاد ثبات و امنیت فراهم کند؛ در غیر این صورت شرایط بد کنونی برای مدتی طولانی به همین شکل باقی خواهد ماند. همچنین بانک مرکزی این کشور باید رویه‌های اشتباه قبلی را کنار بگذارد و به وظایف اصلی خود یعنی نظارت بر بانک‌ها و تسهیل فعالیت بخش خصوصی بپردازد. در مطالب حاضر به شرایط اقتصادی افغانستان، توصیه‌های کارشناسان برای بهبود اوضاع، وظایف اصلی دولت بعدی و اقداماتی که باید در آینده انجام شود، اشاره شده است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 11 مهر 98، شماره: 3578413


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین