پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۱۹۵۵
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۶
سید حسین اشراق حسینی گفت: کمیسیون انتخابات افغانستان از بی‌طرفی خود عدول و ده‌ها هزار رأی تقلبی را به عنوان آرای پاک در نتیجه انتخابات حساب کرده است.

شعار سال:سید حسین اشراق حسینی گفت: کمیسیون انتخابات افغانستان از بی‌طرفی خود عدول و ده‌ها هزار رأی تقلبی را به عنوان آرای پاک در نتیجه انتخابات حساب کرده است.

 اعلام نتیجه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان رأی به تکرار دولت‌داری اشرف غنی داد و البته باز هم عبدالله عبدالله به شیوه شمارش رأی‌ها و نتیجه اعلام‌شده معترض شد تا افغانستان فضای تنش‌آلود دیگری را در پساانتخابات تجربه کند.

دکتر سید حسین اشراق حسینی، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات نبراس، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین با تاکید بر اینکه «کمیسیون انتخابات افغانستان مرتکب تخلف شده است» به پرسش‌های طرح‌شده در این خصوص پاسخ می‌گوید:

***

کمیسیون انتخابات آرای غیرقانونی را در شمارش وارد کرده است

*عبدالله عبدالله دوباره به نتیجه انتخابات افغانستان اعتراض کرده است. دلایل‌ او برای اعتراض مشخصاً چه مواردی است؟ آقای عبدالله بر چه اساسی کمیسیون انتخابات را به حمایت از اشرف غنی متهم کرده است؟

این رفتار آقای عبدالله عبدالله به این خاطر است که کمیسیون انتخابات افغانستان از بی‌طرفی خود عدول و ده‌ها هزار رأی تقلبی را به عنوان آرای پاک در نتیجه انتخابات حساب کرده است. به هر حال کمیسیون انتخابات آشکارا از تقلبات سیستماتیک تیم آقای غنی چشم‌پوشی و آرای غیرقانونی را در شمارش وارد کرده است.


مسیر انتخابات منحرف شد

*در مورد اینکه گفته می‌شود بیش از 300 هزار رأی شمارش‌شده در این انتخابات فاقد تایید هویت الکترونیکی هستند توضیح می‌دهید؟چطور به این تشخیص رسیده‌اند؟

کمیسیون انتخابات به 137 هزار و 630 رأی که شرکت «درملوک» [فراهم‌کننده سرور و دستگاه‌های بیومتریک کمیسیون انتخابات افغانستان] فاقد اعتبار اعلام کرده و آنها را قرنطینه کرده بود، مشروعیت بخشیده است.

همچنین کمیسیون اعتبار به 102 هزار و 12 رأی خارج از زمانِ مشخص رأی‌دهی، قبل از هفت صبح و بعد از پنج عصر، که از لحاظ قانونی و دستورالعمل‌های انتخاباتی فاقد اعتبار است، مشروعیت بخشیده است. حدود 50 الی 70 هزار رأی‌ تکراری و مشابه هم در جمع آرای پاک اضافه شده است که باید مشخص و به لحاظ قانونی از دور خارج می‌شد. اما کمیسیون انتخابات به مجموع آرایی که از لحاظ قانونی فاقد اعتبارند مشروعیت بخشید و مسیر انتخابات را منحرف ساخت.

*چقدر امید دارید به طور جدی به اعتراض‌ها رسیدگی شود؟

گرچه انتظار نمی‌رود کمیسیون انتخابات شکایات انتخاباتی مخالف دستورات تیم حاکم دولتی را بررسی کند، اما به عنوان اتمام حجت از آن نهاد خواسته شده است به وظیفه خود درست عمل کند.


حکومت وحدت ملی کارآمدی نداشت

*به نظر شما چرا مردم از انتخابات افغانستان استقبال نکردند و رأی‌های کمی به صندوق ریخته شد؟

به دلیل اینکه حکومت وحدت ملی کارآمدی نداشت و مردم از چند انتخابات‌ پرتقلب گذشته خسته و ناامید شده بودند.


این بازی با وجود جنبه‌های داخلی دارای جنبه‌های پررنگ خارجی نیز هست

*چقدر احتمال دارد باز هم عبدالله عبدالله طی یک توافق با دولت اشرف غنی کنار بیاید؟

باید منتظر بمانیم و ببینیم اوضاع چگونه رقم می‌خورد. این ماجرا با وجود جنبه‌های داخلی دارای جنبه‌های پررنگ خارجی نیز هست. در صورتی که انتخابات به دور دوم برسد یا در برابرِ بحثِ مصالحه مسیرِ شکننده را در پیش بگیرند، ممکن است سناریو چهره دیگری به خود بگیرد.

در غیر این صورت، امتیازگیری مشابه انتخاباتِ گذشته برای دکتر عبدالله کاری دشواری خواهد بود و این مساله‌ای است که هر 2 طرف را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد. البته از نظر رجزخوانی‌های 2 طرف احتمال چنین امری بسیار کم است، اما اوضاع افغانستان به گونه‌ای دراماتیک پیش می‌رود. اگر مهندسی اوضاع در محیط بین‌المللی معطوف به سازش 2 طرف باشد، این توافق امکان‌پذیر خواهد بود.

برای بیرون‌رفت از بحران، نهادسازی نیاز است

*با توجه به اینکه افغانستان به ثبات سیاسی و اقتصادی نرسیده است، فکر می‌کنید برای خروج از این بحران‌ها چه کارهایی باید صورت گیرد؟

برای بیرون‌رفت از بحران، نهادسازی نیاز است؛ یعنی نهادهای حکومتی باید تثبیت شوند تا افغانستان حکومت‌های قانونی و مردم‌سالار، کارآمد و مبتنی بر اعتماد ملی را تجربه کند. همچنین باید نهادهای انتخاباتی از ظرفیت و استقلال برخوردار شوند. از سوی دیگر توسعه درون‌زای افغانستان باید به گفتمان مسلط بدل شود و امور سیاست و قدرت از حالت شخصی بیرون آید و به منافع ملی و مصالح عمومی کشور گِره بخورد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:2دی1398،کد خبر:372081،etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین