پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۳۷۶
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
در سال‌های اخیر تعدادی از حسینیه‌های شهر تهران به مسجد تبدیل شده‌اند یا اینکه همزمان مسجد و حسینیه هستند؛ اینکه چنین تغییری مطابق با احکام شرعی است یا نه؟، به بررسی و ارائه نظارت کارشناسی نیاز دارد.

شعار سال: بنابر اظهارنظر برخی از شخصیت های حوزوی، طی سالیان اخیر تعدادی از حسینیه های شهر تهران به مسجد تبدیل شده اند یا اینکه همزمان مسجد و حسینیه هستند؛ البته بنابر دلایلی، نام این حسینیه ها در این گزارش بیان نمی شود.


لذا به منظور بررسی این موضوع که آیا انجام این کار، موافق احکام شرعی هست یا خیر؛ گفت و گویی با تعدادی از فقها و استادان حوزه علمیه تهران که همگی (به غیر از آیت الله ضیاءالدین نجفی) از شاگردان امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی بروجردی بوده اند، داشته ایم که در ادامه می آید:

آیت الله «سید عبدالجواد علم الهدی»، استاد درس خارج فقه و اصول در این باره اظهار کرد: مربوط به حوزه وقف است «الوقف حسب ما یوقفها اهلها» هر چیزی باید بنابر قصد مالک اصلی آن بنا است. اگر اسمش، حسینیه است و مردم آن را به اسم حسینیه می شناسند، ولی در وقف نامه آن، اشاره ای به حسینیه بودن آن ندارد، اشکال ندارد که کاربری مسجد پیدا کند.


آیت الله «سید محمود مجد»، مسئول مدارس علمیه باقرالعلوم(ع) و شفق نیز می گوید: جایی را که مردم به عنوان حسینیه می شناسند و سال ها از آن به عنوان حسینیه استفاده شده است، نمی توان به مسجد تبدیل کرد.


آیت الله «ضیاءالدین نجفی»، مسئول مدرسه علمیه نبی اکرم(ص) تاکید کرد: تبدیل شدن حسینیه به مسجدی، مربوط به نظر واقف است، بنابراین اگر مکانی را به نام حسینیه وقف کردند، تغییر کاربری آن بدون نظر و اجازه واقف اشکال دارد.


آیت الله «سید جلال مجد هاشمی»، امام جماعت مسجد جامع غدیر خم گفت: اگر متولی شرعی حسینیه ای اجازه و اختیار تبدیل کردن این مکان را به مسجد داشته باشد، اشکال ندارد. در واقع تبدیل کردن حسینیه به مسجد جزو اختیارات متولی است که از نظر شرعی چنین اختیار و اجازه ای داشته باشد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ 6 مهر 98، کد مطلب: 803366: www.shabestan.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین