پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۹۶۹۲
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۴
امیرمحمود حریرچی گفت: قانون حمایت از حقوق کودکان در مجلس 10 سالی است که به دلیل ایرادهای بی‌اساس خاک می‌خورد.

شعار سال: همواره از کودکان به عنوان یکی از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه یاد شده است که برای دستیابی به رشد و شکوفایی مناسب نیازمند حمایت‌های خاص هستند. طبیعی است هنگامی که کودکان به علل مختلف در شرایط نامناسب خانوادگی یا اجتماعی به سر می‌برند و یا از سلامت جسمی و روحی مطلوبی برخوردار نیستند، به حمایت‌های بیشتری نیاز خواهند داشت. اهمیت حمایت از کودکان به ویژه کودکان خاص به اندازه‌ای است که امروزه در سطح جهان موضوع حقوق کودکان به عنوان یک بحث ویژه در مجموعه قوانین حقوق بشر پیگیری می‌شود.

حقیقت این است که قانون حمایت از حقوق کودکان طیف وسیعی از نیازهای آنها از تغذیه و سلامت جسمی و روحی تا آموزش، تامین اجتماعی و حتی شادی و خلاقیت را در بر می‌گیرد.

در کشور ما اما قوانین انگشت‌شماری برای حمایت حقوق کودکان وجود دارد. قوانینی که نه تنها از نظر کمی بلکه از نظر کیفی نیز نمی‌توانند در برداشتن گام‌های مثبت برای حمایت از یکی از آسیب‌پذیرترین گروه‌های انسانی جامعه موثر باشند.

نه سال خاک‌خوری قانون حمایت از کودکان در مجلس

امیرمحمود حریرچی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه، با بیان اینکه قانون در جامعه ما از کودکان حمایت نمی‌کند، گفت: بر اساس شواهد، قانون حمایت از حقوق کودکان در مجلس 10 سالی است که به دلیل ایرادهای بی اساس خاک می خورد.

او ادامه داد: اصلی‌ترین مشکل جامعه امروز کودک آزاری است و دلیل افزایش این مشکل نیز به دلیل بی‌توجهی جامعه و مسئولان به کودکان است. در واقع قانون در تمام جهان کودک آزاری را جرم می‌داند اما در کشور ما با تعجب از این قانون یاد می شود، به عنوان مثال می‌گویند، «می‌خواهیم کودکمان را تربیت کنیم و اگر لازم باشد ضربه‌ای هم به او می‌زنیم؛ چه اشکالی دارد».

این جامعه‌شناس عنوان کرد: «واژه کودک عزیز است اما تربیتش از خودش عزیزتر است» یک درد بزرگ در جامعه ما است زیرا کودک امروز با این شیوه تربیتی آسیب می‌بیند.

کودک مهارت های ارتباطی و عاطفی را از کجا یاد بگیرد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما باید کودک امروز را برای مسائلی تربیت کنیم که در جامعه به آن نیاز خواهد داشت، تصریح کرد: در واقع سوال اینجاست که اگر قرار باشد شیوه تربیتی را بر پایه خشونت بنا کنیم ، کودک مهارت های ارتباطی و عاطفی را از کجا یاد بگیرد؟

وجود یک ابزار ساختگی به نام اورژانس اجتماعی در کشور

حریرچی تاکید کرد: کودک ما در قانون هیچ جایگاهی ندارد. کودکان در کشور ما بی پناه هستند در حالی که در سایر جهان کودکان می توانند از حقوق خود دفاع کنند و با مددکاران اجتماعی تماس بگیرند اما در کشور ما یک ابزار ساختگی به نام اورژانس اجتماعی راه افتاده است که هیچ فعالیت مثبتی در این خصوص ندارد.

او با اشاره به تعلیم رایگان و اجباری کودکان شش تا 15 سال گفت: بر اساس قانون این کودکان در این رده سنی لازم التعلیم هستند. اما خانواده فقیری که توانایی فرستادن کودک خود و تامین مایحتاج زندگی را ندارد چه کار باید بکند؟ پاسخ این است که قانون باید دخالت کرده و از آن خانواده حمایت کند.

چهار میلیون کودک کار در کشور داریم

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه برای کودکان کاری انجام نمی‌دهیم و با این بی‌توجهی موجب افزایش کودکان کار که امروز آمار چهار میلیونی از آن‌ها در دست است را تشکیل داده‌ایم، توضیح داد: اگر بخواهیم به کودکان توجه کنیم در درجه اول باید از خانواده‌ها حمایت کنیم زیرا خانواده‌های ما در جامعه امروز با بحران‌های بسیار شدیدی مواجه هستند.

این استاد دانشگاه به استفاده کودکان از تجهیزات بهداشتی اشاره کرد و گفت: بحث آزارها به شدت کودکان را احاطه کرده و این درحالی است که قانون نه تنها از موضوع آموزش بلکه در حیطه بهداشت نیز هیچ حمایتی ندارد.

دسته بندی کودکان به کودکانِ کار یا کارنامه

حریرچی در پایان دسته‌بندی کودک امروز را محدود شده در غالب کودکان کار و کارنامه دانست و خاطرنشان کرد: کودک امروز متاسفانه در مواجه با بالاترین خشونت‌ها، مقایسه‌ها و ندیده گرفته شدن‌هاست و این شکل برخورد با آن ها آینده کشور را دچار بحران خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 25 مهر 98، کد مطلب: 912521: www.borna.news


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین