پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۳۹۸۹۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵
پرونده کنکور ۹۹ درحالی باز می‌شود که هنوز تکلیف تاثیر سوابق تحصیلی در این آزمون نهایی نشده ولی گمانه‌زنی‌ها نشان می‌دهد که همانند سال ۹۸ تاثیر سوابق تحصیلی مثبت است.
شعارسال : یکی از مولفه‌های اثرگذار در کنکور سراسری سال‌های اخیر سوابق تحصیلی داوطلبان است. در کنکور ۹۸ پس از آمدوشدهای بسیار تاثیر سوابق تحصیلی مثبت شد البته پیش از اینکه اینگونه شود تأثیر سوابق تحصیلی براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش برای کنکور سال‌های ۹۸ و ۹۹ قطعی بود به این صورت که هر داوطلبی با سوابق خوب یا بد در کنکور نتیجه می‌گرفت و انتخاب رشته می‌کرد.

یعنی داوطلبانی که سوابق تحصیلی خوبی نداشتند ولی نمره آزمون خوب داشتند در نهایت نمی‌توانستند رتبه خوبی کسب کنند چراکه سوابق تحصیلی بد آن ها اثر نامناسب بر روی رتبه نهایی داوطلبان می‌گذاشت.

ولی پس از اینکه داوطلبان کنکور نسبت به این تصمیم انتقادهای گسترده داشتند شورای سنجش و پذیرش به ناچار پذیرفت که تأثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۸ را مثبت کند. یعنی آنهایی که سوابق تحصیلی خوبی نداشتند فقط نمره آزمون برایشان لحاظ شد ولی آن هایی که سوابق تحصیلی خوبی داشتند به همراه نمره آزمون رتبه بهتری را کسب کردند.

اکنون که پرونده کنکور ۹۸ بسته شده و پرونده کنکور ۹۹ باز شده است، موضوع تاثیر سوابق تحصیلی بار دیگر در میان کنکوری‌ها به یکی از دغدغه‌های اصلی تبدیل شده است.

تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کنکور

به نظر می‌رسد با وجود اعلام ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۹ به سمت مثبت‌شدن برود چرا که وی معتقد است: اگر همه داوطلبان دارای سوابق تحصیلی بودند مشکلی نبود چراکه پذیرش بر یک مبنای ثابت صورت می‌گرفت ولی اینگونه نیست.

وی مشکل اصلی را پشت‌کنکوری‌ها دانست و گفت: عده‌ای سوابق تحصیلی ندارند برخی هم سوابق تحصیلی ناقص دارند اینگونه حق داوطلبان جدید ضایع می‌شود چراکه داوطلبان ضعیف نمره بهتری از کنکور می‌گیرند و داوطلبان قوی نمره خوبی را از کنکور نخواهند گرفت. 

خدایی نبود سوابق تحصیلی همتراز برای همه داوطلبان دلیل اصلی این نقیصه دانست و اعلام کرد:  تاثیر قطعی موجب می‌شود که افراد با نمرات بالاتر صدمه ببینند. مشکل اصلی ناهمگنی سوابق تحصیلی برای داوطلبان است. اما هر روشی که انتخاب می‌شود باید به گونه‌ای باشد که داوطلبان قوی‌تر صدمه نبینند.

البته رئیس سازمان سنجش در میان سخنانش آب پاکی را روی دست کنکوری‌ها ریخت و گفت: سعی داریم برای سال ۹۹ حداقل تغییرات را پیشنهاد دهیم. پیشنهاد سازمان سنجش به شورای سنجش تاثیر مثبت سوابق تحصیلی است که به احتمال بسیار زیاد همین موضوع تصویب می‌شود.

تاثیر سوابق تحصیلی و زوایای پنهان آن

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور نتایج مختلفی در بر دارد که یکی از زوایای آن جنسیتی‌شدن دانشگاه‌ها است چراکه بسیاری از فعالان آموزشی معتقدند که دانش‌آموزان دختر معمولا سوابق تحصیلی بهتری نسبت به پسران دارند به همین دلیل می‌توانند در کنکور نتیجه بهتری بگیرند آنچنانکه نتایج کنکور سه سال اخیر هم نشان می‌دهد که درصد قبولی دختران در دانشگاه‌ها نسبت به پسران بیشتر است. شاید در نگاه اول ورود بیشتر زنان و دختران به دانشگاه‌ها یک موفقیت برای این قشر به نظر برسد اما اثرات اجتماعی جنسیتی‌شدن دانشگاه‌ها قابل توجه است. چراکه اینگونه دختران از سطح تحصیلات بالاتری برخوردارند و پسران کمتری از لحاظ شغلی و اجتماعی در سطح آنها برای ازدواج و زندگی مشترک هستند.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار 27 مهر 98 ، کد خبر  : 431071 ، ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
France
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
باید کنکور برداشته شه با این کار ها هم این سیستم ناعادلانه باز هم ناعادلانه است و فرقی در عمل نمیکنه
ناشناس
Canada
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
اینجوری اگر معدل تاثیر بذاره به نظرم از استرس کنکوریها کم میکنه و میتونن راحت تر تست آخر رو بدن
ناشناس
Germany
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
قرار بود کنکور رو بردارن که چرا هر روز قوانین جدید برای موندنش ابلاغ میشه
ناشناس
France
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۷
0
0
امیدوارم کنکور رو بزودی بردارن واقعا قواعدش همه اش مسخره است
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین