پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۷۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
پس از اعلام نتایج نهایی پذیرش در رشته های با آزمون و بدون آزمون کنکور سال ۱۳۹۸ مشخص شد همچنان بیش از ۳۲۸ هزار صندلی دانشگاه، متقاضی ندارد و خالی مانده است.
شعار سال:پس از اعلام نتایج نهایی پذیرش در رشته های با آزمون و بدون آزمون کنکور سال ۱۳۹۸ مشخص شد همچنان بیش از ۳۲۸ هزار صندلی دانشگاه، متقاضی ندارد و خالی مانده است.

 سال ۹۸ برای متقاضیان ورود به دانشگاه سال متفاوتی بود. برای اولین بار در پذیرش مهرماه دانشگاه ها از دو شیوه پذیرش استفاده شد و متقاضیان ورود به دانشگاه ها می توانستند یا در کنکور شرکت کنند و سر جلسه آزمون حاضر شوند و یا اینکه تنها با اتکا به معدل کتبی دیپلم خود و سوابق تحصیلی دوره متوسطه برای یک رشته متقاضی شوند.

این دو شیوه پذیرش که کار خود را از زمستان ۹۷ آغاز کردند، در ادامه کار با تغییراتی مواجه شدند. با وجود اینکه ابتدا گفته شده بود که متقاضیان رشته های بدون کنکور در یک بازه زمانی ثبت نام می کنند و پس از آن از سوی دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته و با آنها تماس گرفته می شود، در عمل این اتفاق نیافتاد و سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان متولی این امر، همچنان سنجش و پذیرش را به طور کامل انجام داد و در نهایت پذیرفته شدگان را به دانشگاه ها معرفی کرد.

در عین حال شیوه قدیمی و ۴۸ ساله کنکور در سال ۹۸ به قوت خود باقی بود و داوطلبان حاضر شدند شانس ورود به دانشگاه و رشته مورد علاقه خود را در جلسه آزمون ۴ ساعته و در میان چهارخانه های کوچک جستجو کنند.

همچنان داوطلبان برای ۱۳ رشته پرطرفدار مهندسی، پزشکی و علوم انسانی سر و دست می شکنند و بسیاری از رشته ها خواهانی ندارد.

در چند سال اخیر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با پدیده خالی ماندن ظرفیت مواجه شده اند و با توجه به اینکه تنها درصد کمی از داوطلبان کنکور امکان پذیرش در دوره روزانه که رایگان است، را دارند سایر زیرنظام های آموزشی با توجه به شرایط مالی که بر آنها حکمفرما است با بی میلی و کم توجهی مواجه می شوند.

در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دانشگاه و مرکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی اعم از وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت وجود دارد که واحدهای دانشگاه پیام نور، واحد دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاه فرهنگیان نیز به این مجموعه اضافه می شوند و پذیرش دانشجو در این مراکز از طریق کنکور و فرآیند پذیرش بدون آزمون مبتنی بر سوابق تحصیلی انجام می گیرد.

برای مهرماه سال ۱۳۹۸ در مجموع ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ نفر ظرفیت پذیرش در کل دوره ها و تمامی انواع پذیرش با آزمون و بدون آزمون در نظر گرفته شده بود که از این تعداد ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر بر اساس سوابق تحصیلی و ۱۷۱ هزار و ۳۸۴ نفر در دوره های با آزمون پذیرفته می شدند.

کنکور سراسری ۹۸ و پذیرش حدود ۱۷ درصد داوطلبان

تعداد یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۴۱۱ داوطلب در آزمون سراسری سال ۹۸ ثبت نام کردند که از این میان، تعداد یک میلیون و ۱۸ هزار و ۷۰۳ داوطلب در جلسه آزمون در روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه ۹۸ حاضر بودند که از این تعداد، ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده‌اند.

آمار نهایی انتخاب رشته داوطلبان مجاز کنکور ۹۸ نشان می‌دهد از تعداد ۸۳۲ هزار و ۲۸۹ داوطلب مجاز، تعداد ۴۵۳ هزار و ۳۲۷ نفر معادل ۵۴.۴۷ درصد مجازین نسبت به انتخاب رشته‌های تحصیلی با آزمون اقدام کردند.

در نهایت از تعداد ۴۵۳ هزار و ۳۲۷ نفر داوطلب کنکور ۹۸ که مجاز به انتخاب رشته شده بودند ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ نفر قبول شدند.

به این ترتیب از میان یک میلیون و ۱۱۹ هزار داوطلب تنها ۱۷ درصد داوطلبان در رشته های با آزمون دانشگاه ها قبول شدند.

پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی و قبولی ۸۶ درصد متقاضیان

در مقابل برای رشته های بدون آزمون که پذیرش در آنها بر اساس سوابق تحصیلی صورت گرفت، بازه زمانی به جای ۴ ساعت ۷ ماه در نظر گرفته شده بود و داوطلبان از اسفند ۹۷ امکان ثبت نام و انتخاب رشته را داشتند و مهلت نهایی پایان شهریورماه ۹۸ به پایان رسید.

بر این اساس تعداد ۷۴ دانشگاه دولتی و ۲۸ دانشکده و مرکز آموزش عالی دولتی، واحدهای دانشگاه پیام نور در ۳۰ استان کشور و تعداد ۳۰۴ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی غیردولتی و غیرانتفاعی در استان‌های مختلف نیز از طریق بدون کنکور دانشجو می پذیرفتند.

در ۲۳ اسفند ۹۷ که روزهای ابتدایی شروع ثبت نام و انتخاب رشته به شیوه سوابق تحصیلی بود تنها ۲ هزار و ۶۷۰ نفر در این رشته‌ها ثبت نام کردند که در نهایت پس از یک فرصت ۷ ماهه، براساس آمار نهایی ۲۸۶ هزار و ۲۱۷ داوطلب نسبت به ثبت نام و انتخاب رشته اقدام کردند که از این تعداد ۲۴۷ هزار و ۴۱۶ نفر به عنوان پذیرفته شده نهایی معرفی شدند به این ترتیب حدود ۸۶ درصد این دسته از داوطلبان پذیرفته شدند.

ظرفیت اعلامی دانشگاه ها در پذیرش بدون کنکور در مهرماه سال ۱۳۹۸ تعداد ۵۶۸ هزار و ۷۲۷ نفر بود که پس از ۲ اصلاحیه به ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر افزایش یافت و به این ترتیب با اعلام نتایج نهایی پذیرش میزان ۳۴۸ هزار و ۶۷۲ ظرفیت خالی ماند. این بدان معنی است که علیرغم بدون کنکور شدن بخشی زیادی از نظام آموزش عالی هنوز داوطلبان ترجیح می دهند در کنکور شرکت کنند و رشته های کنکوری از اقبال بیشتری برخوردارند.

در مجموع ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ نفر ظرفیت پذیرش در کل دوره ها و تمامی انواع پذیرش با آزمون و بدون آزمون است که از این تعداد ۵۹۶ هزار و ۸۸ نفر بر اساس سوابق تحصیلی و ۱۷۱ هزار و ۳۸۴ نفر در دوره های با آزمون پذیرفته می شدند که در نهایت با قبولی  ۲۴۷ هزار و ۴۱۶ نفر با سوابق تحصیلی و ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ نفر در رشته های با آزمون تعداد ۴۳۸ هزار و ۶۳۱ نفر پذیرفته شدند.

به این ترتیب از مجموع ۷۶۷ هزار و ۴۷۲ نفر ظرفیت کل سال ۹۸ تعداد ۴۳۸ هزار و ۶۳۱ نفر در رشته های با آزمون و بدون آزمون پذیرفته شدند و ۳۲۸ هزار و ۸۴۱ ظرفیت خالی ماند.
۳۲۸ هزار صندلی دانشگاه خالی ماند
همچنین از تعداد ۱۹۱ هزار و ۲۱۵ نفر پذیرفته شده نهایی در کنکور ۹۸ تعداد ۱۱۶ هزار و ۹۵۹ نفر در دوره روزانه، ۱۵ هزار و ۲۰۱ نفر در دوره شبانه، ۱۳ هزار و ۱۸۸ نفر در دانشگاه پیام نور، ۲۳ هزار و ۹۲۸ نفر در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، ۱۶ هزار و ۱۳۹ نفر در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، ۳ هزار و ۷۸۷ نفر در پردیس خودگردان دانشگاه ها و ۲ هزار و ۱۳ نفر در مازاد ظرفیت پذیرفته شده اند.
      ۳۲۸ هزار صندلی دانشگاه خالی ماند                                      
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:13مهر1398،کد خبر:1527242،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین