پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۵۷
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۶
سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: با تصمیم هیأت نظارت بر مطبوعات، مجوز نشریه «یالثارات» توقیف شد.

شعار سال: سی‌امین نشست خبری حسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صفی پور مدیرعامل بنیاد رودکی در سالن همایش های برج آزادی برگزار شد.

نوش آبادی در این نشست خبری، درباره اهانت نشریه «یالثارات» نسبت به برخی هنرمندان و موضع ارشاد اظهار داشت: نشریه مذکور چندین بار به دلیل رعایت نکردن اخلاق رسانه ای توقیف شده بود و با وساطت دوباره راه‌اندازی شد. اما این بار به بهانه تحلیل یک رویداد سینمایی و نوع پوشش هنرمندان، به ساحت هنر اهانت کرده بود. در حال حاضر نشریه «یالثارات» توقیف شده و پرونده آن به دادگاه ارجاع داده شده است تا در مورد این موضوع تصمیم بگیرد. توهین به ساحت هنر و هنرمندان پذیرفتی نیست. این حرکت ضد اخلاقی، ضد فرهنگی و ضد رسانه ای است.

وی تاکید کرد: برای ما تفاوتی ندارد آن نشریه موافق با چه گروه و جناحی است. هیأت نظارت بر مطبوعات نهاد حکومتی و فرا قوه‌ای است و تصمیماتی که می گیرد، تصمیمات نمایندگان تمام قوا است.

*جشن حافظ ربطی به دولت و وزارت ارشاد ندارد

سخنگوی وزارت ارشاد در خصوص جشن حافظ و حواشی آن و احضار وزیر فرهنگ به مجلس شورای اسلامی گفت: این جشن هنری، خصوصی است و دولت هیچ دخالت مستقیمی در این جشن ندارد. جشن حافظ، کاملا صنفی است و هر سال برگزار می شود. حالا کسی در مجلس به خاطر این اتفاق نظر شخصی داده و گفته بالاترین مقام حوزه فرهنگی کشور را احضار کنند. روزانه چندین مراسم با این شکل و با این پوشش ها برگزار می شود.

*با ولنگاری فرهنگی مقابله می‌کنیم

نوش آبادی در خصوص سوال یک خبرنگار مبنی بر استاندارد شدن سالن‌های نمایشی و محتوای برخی نمایشنامه‌ها گفت: سال گذشته از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سال تئاتر نامیده شد و به دنبال آن تعدادی از سالن‌ها تجهیز شدند اما همچنان سالن‌‌ها کافی نیست و به عنوان مادر هنرهای نمایشی هنوز خلأ وجود دارد. در خصوص نمایشنامه‌ها نیز ما در مقابل مراکز و حوزه های مربوطه نظارت و توجه خود را داریم. کمتر اتفاق افتاده که رویدادهای خارج از عرف در سالن‌های نمایشی بیفتد اما به محض دریافت گزارش مبنی بر تخلف و نامتعارف بودن نمایشنامه با ولنگاری فرهنگی مقابله می‌کنیم ولی این انصاف نیست بگوییم همه نمایش ها از اخلاق به دور است. این کار توهین به ساحت فرهنگ است.

*ارشاد در تصمیمات شورای صنفی نمایش دخالتی نمی کند

وی در خصوص شورای پروانه نمایش گفت: ارشاد دخالتی در تصمیمات شورای صنفی سینمایی و نمایشی نمی کند؛ تنها در صورت لزوم به آنها یاری می‌رساند. وزارت ارشاد سعی می‌کند از دخالت سایر نهادها جلوگیری کند. نمی توان تمام منافذ را بست، اما اعضای شورای صنفی خودشان آزادی تصمیم گیری دارند تا از دخالت‌ها جلوگیری کم شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، درباره تکلیف فیلم «ارادتمند نازنین، بهاره، تینا» گفت: بالاترین مقام پاسخگو در هر حوزه وزیر است البته وظایف شورای صنفی به قوت خودش باقی است. در خصوص فیلم «50 کیلو آلبالو» شخص وزیر از اکران جلوگیری کرد. من در خصوص اظهار نظر شخصی حجت الله ایوبی درباره «ارادتمند ...» نمی‌توانم نظری بدهم. در این خصوص باید از ایشان بپرسید.

*برگزاری کنسرت‌ها بدون همکاری نیروی انتظامی ممکن نیست

نوش آبادی در خصوص برگزاری کنسرت‌های موسیقی گفت: برگزاری کلیه مراسم های فرهنگی هنری بدون همکاری نیروی انتظامی ممکن نیست. برخی خواستند این تقسیم وظایف را تقابل وزارت ارشاد و نیروی انتظامی نشان دهند که موفق نشدند. چون در آیین نامه دولت همه چیز مشخص شده است. قانون اساسی می گوید دولت می تواند آیین نامه بنویسد، تصویب و ابلاغ کند و پس از تصویب یک نسخه آن را برای ریاست مجلس ارسال کند. در صورت وجود اشکال ریاست مجلس شخصا باید با ریاست دولت مکاتبه کند و انطباق داشتن یا نداشتن آیین نامه با قانون اساسی مقایسه شود.

*تشییع اصغر بیچاره در سکوت خبری، خواست خانواده‌اش بود

سخنگوی وزارت ارشاد درباره برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری اصغر بیچاره در سکوت خبری گفت‌: این درخواست خانواده ایشان بوده است که مراسم در سکوت و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شود.

*ناشران ممیزی کتاب را قبول نکردند

وی درباره ممیزی کتاب و واسپاری آن به ناشران اظهار داشت: از ابتدای دولت یازدهم این موضوع مطرح شد که می توان ممیزی کتاب را بر عهده ناشران گذاشت یا خیر. ناشران خوشبختانه یا متاسفانه قبول نکردند این اتفاق بیفتد. چون نمی خواستند با ممیزی پس از چاپ مواجه شوند. ما می خواهیم ناشران دولتی را تشویق کنیم که ممیزی کتاب ها را بر عهده بگیرند. اگر قرار باشد ناشران دولتی ممیزی را به عهده بگیرند، باید هیأت علمی انتخاب و برای تایید به ارشاد معرفی کنند.

*توضیحات نوش آبادی درباره خانه تاریخی «ملکه خاتون» و جابه‌جایی مدیران استانی

نوش آبادی در خصوص روشن شدن تکلیف خانه همسر رضا پهلوی عنوان کرد: تشخیص، نظارت، حفظ و مرمت آثار و ابنیه تاریخی و فرهنگی بر عهده سازمان میراث فرهنگی است.

نوش‌آبادی درباره انتخاب و جابه‌جایی مدیران استانی ادارات مربوط به حوزه فرهنگ و هنر گفت: ‌اولویت ما توجه به ظرفیت‌ استان‌ها و اشراف مدیران بومی است. اگر در مواردی تغییراتی انجام شده، بدون توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌ها نبوده است و شاید مدیر غیر بومی در خصوص آن استان و منطقه جغرافیایی تسلط و اطلاعات داشته است.

وی در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اظهارات رئیس شورای فرهنگ عمومی مبنی بر خرید و فروش رأی در انتخابات گفت: تمام حوزه‌های مختلف کشور اعم از سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی حساس و آسیب پذیرند. یکی از نقاط آسیب‌‌پذیر حوزه سیاسی کشور انتخابات است که همیشه دچار حواشی است و یک عده با خرید و فروش آرا فضا را تغییر می‌دهند. طرح این موضوع از سوی رئیس شورای فرهنگ عمومی حساسیت و اهمیت آن را نشان می‌دهد که باید به آن توجه کرد.

*باید از برج و میدان آزادی صیانت کنیم

وی در خصوص مسئولیت صیانت از برج و میدان آزادی گفت: وظیفه سازمان شهرداری محدود به فضای میدان آزادی و وظیفه ارشاد در خصوص برج آزادی است.

صفی‌پور مدیر عامل بنیاد رودکی در این باره اظهار داشت: شورای شهر تهران برای مرمت و نوسازی فضای بیرونی برج که میدان آزادی و محوطه اطراف برج است، 14 میلیارد اختصاص داده است که مرمت آن توسط شهرداری تهران انجام خواهد شد. اما مرمت و نوسازی بنای برج آزادی 16 میلیارد هزینه دارد که جداگانه باید اختصاص یابد تا تعمیرات انجام شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با نام بردن از میدان آزادی به عنوان محل دیدار مردم و رهبر کبیر انقلاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: برج آزادی یادمان کشور و نماد جمهوری اسلامی است. 50 سال از تاسیس آن می گذرد و بسیاری از مردم دنیا، ایران را با برج آزادی می شناسند که تلفیقی از سنت و مدرنیته است. طرح این برج در سال 45 بین هنرمندان و طراحان به مسابقه گذاشته شد. در پی آن طراح 24 ساله ای به نام حسین امانت که دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبا بوده، برنده می شود.

وی در پایان گفت: ساخت این برج در سال 48 آغاز شد و در 24 دی ماه 1350 به بهره برداری رسید. این برج قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، برج شهیاد نام داشت که به آزادی تغییر عنوان داد. ضمن اینکه منشور حقوق بشر اولین بار در این برج پرده‌برداری شد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1395، کد مطلب: ۵۷۱۶۴۵۲:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین