پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۷۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
در حالی جذب پرستار خارجی توسط معاونت پرستاری وزارت بهداشت تکذیب شد که مقام مسئول این بخش از تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه‌ای برای تعداد محدودی از فارغ التحصیلانی که در داخل ایران درس خوانده‌اند؛ خبر داد.
شعارسال: چند روزی است که طرح جذب پرستار خارجی در رسانه‌ها و محافل رسانه‌ای حاشیه‌های زیادی ایجاد کرده است. در گام اول خبر جذب بیش از ۶ هزار نیروی خارجی در بیمارستان‌های کشور انتشار یافت که پس از مدتی این خبر توسط همه بخش‌های پرستاری مورد تکذیب قرار گرفت اما وقتی این ماجرا در کنار آمار پرستاران بیکار در کشور قرار گرفت برخی از محافل پرستاری به این ماجرا اعتراض کردند و بحث بیکاری بیش از ۲۰ هزار پرستار به میان آمد.

این بحث‌ها در حالی بین نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت مطرح شد که در حال حاضر کمبود نیروی پرستار در بیمارستان‌های کشور به شدت محسوس است و اگر تعداد نیروهای پرستاری شاغل در بیمارستان‌ها به دو برابر کنونی برسد می‌تواند به بیماران حداقل خدمات استاندارد در بیمارستان‌ها را برسانند. در واقع در شرایط موجود هم مردم و هم نیروهای پرستاری از این وضعیت موجود متضرر می‌شوند.

در شرایطی که بر اساس استانداردها، تعداد پرستار باید به ازای هر تخت بیمارستان، حداقل به دو نفر برسد اما میانگین پرستار به تخت ۰,۹ است که تقریباً دو برابر کمتر از رقم استاندارد آن است.

به گفته دبیر خانه پرستار در بخش جنرال به ازای ۴ بیمار یک پرستار و در شیفت بعدازظهر به هر ۱۰ بیمار یک پرستار می‌دهند و در شیفت شب به ازای هر ۲۰ تخت یک پرستار وجود دارد. محمد شریفی مقدم به ماجرای جذب پرستار اتباع بیگانه آن هم با وجود ۲۰ هزار پرستار بیکار ایرانی اشاره می‌کند.

ماجرایی که سال‌هاست مسئله جامعه پرستاری است و هم‌چنان هم ادامه دارد. یعنی اگر جمعیت کنونی پرستارهای ایرانی (۱۴۰ هزار پرستار شاغل در ۸۵۰ بیمارستان) دو برابر شود آن وقت شاید بتوان گفت مردم حداقل مراقبت‌ها را از پرستاران دریافت می‌کنند.

جذب نیروی خارجی در بیمارستان‌ها کذب محض است

اما روز گذشته مریم حضرتی در گفتگوی تلویزیونی ابتدا خبر جذب پرستار خارجی در بیمارستان‌های کشور را تکذیب کرد و گفت: این خبر از ریشه تکذیب می‌شود زیرا به گفته برخی از سایت‌ها و کانال‌های فضای مجازی اعلام شده که وزارت بهداشت قصد جذب ۶ هزار پرستار خارجی را دارد که این ماجرا نه معقول و نه منطقی است.

وی توضیح داد که پیش‌نویس آیین‌نامه جذب اتباع خارجی روی میز وزارت بهداشت است اما این پیش‌نویس مربوط به تعداد محدودی از پرستاران افغان است که در ایران به دنیا آمده و در ایران درس خوانده‌اند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تأکید کرده بود تعداد این پرستاران به انگشت دست هم نمی‌رسد و آن‌ها متقاضی کار در مناطق کم‌برخورداری بودند که متقاضی برای این بیمارستان‌ها وجود نداشت. در واقع پیش‌نویس این آیین‌نامه درباره این پرستاران مطرح شده است.

حضرتی با تأکید بر این‌که اولویت برای جذب پرستار، نیروهای ایرانی است توضیح داده بود در صورتی‌که در مکان‌هایی متقاضی برای کار وجود نداشته باشد، از اتباع غیرایرانی که در ایران درس خوانده‌اند استفاده می‌شود اما آن‌ها استخدام رسمی نمی‌شوند و تنها به‌صورت قراردادی مشغول به کار می‌شوند.

وی با تکذیب خبر این‌که بیش از ۲۰ هزار پرستار بیکار در کشور وجود دارد، گفت: ما این تعداد نیروی بیکار نداریم و در حال حاضر مجوز استخدام ۹ هزار نیرو برای حوزه بهداشت داده شده که ۵ هزار نفر آن‌ها پرستار هستند و قرار است تقاضای جذب ۹ هزار پرستار دیگر نیز از سوی وزارت بهداشت مطرح شود.

برای ۶ نیرو، وزارت بهداشت آئین نامه تدوین نمی‌کند!

اما محمد شریفی مقدم در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و پزشکی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا می‌گوید پس از رسانه‌ای شدن بحث جذب پرستار خارجی، وزارت بهداشت از سوی معاونت پرستاری ماجرا را تکذیب و انتشاردهندگان این خبر تهدید به پیگیری قضایی شدند و در نهایت از سوءاستفاده‌کنندگانی صحبت شد که از این آب گل‌آلود ماهی می‌گیرند.

وی خاطرنشان می‌کند، اما نکته این‌جا است که خود معاونت پرستاری وزارت بهداشت از تدوین پیش‌نویس دستورالعمل جذب پرستار خبر داده بود. این در حالی است که برای تدوین یک دستورالعمل باید جامعه هدف گسترده باشد و هیچ‌وقت وزارت بهداشت برای تعداد کم نیرو دستورالعمل نمی‌نویسد.

نیروهای جذب شده افغانستانی و در داخل ایران درس خوانده‌اند

دبیرکل خانه پرستار تأکید می‌کند معاونت پرستاری وزارت بهداشت در حالی جذب نیرو را تکذیب می‌کرد که خودش به‌کارگیری نیروهای افغانستانی را در برخی از نقاط مرزی تأیید کرد و این نشان می‌دهد که عکس‌العمل ویغیرمتعارف بوده است.

شریفی مقدم با تأکید بر این‌که کمبود کادر پرستاری در بیمارستان‌های کشور به‌شدت مشهود است، اضافه می‌کند با افزایش ظرفیت دانشگاه‌ها برای تربیت نیروی پرستار، هر ساله بیش از ۱۰ تا ۱۲ هزار نفر فارغ‌التحصیل پرستاری به مجموعه پرستاران کشور اضافه می‌شود. این در حالی است که اگر مبنا را بر ۱۰ هزار نفر قرار دهیم، در پنج سال گذشته بیش از ۵۰ هزار فارغ‌التحصیل در رشته پرستاری داشته‌ایم.

وی تأکید می‌کند در این‌جا باید این سؤال را پرسید که در پنج سال گذشته چه تعداد در بدنه وزارت بهداشت جذب نیرو داشته‌ایم و در واقع آمار جامعه بیکاران پرستاری به‌شدت بالاست. از سوی دیگر اگر جمعیت پرستاری دو برابر شود، مردم کف حداقل مراقبت‌ها را در بیمارستان‌ها دریافت می‌کنند. این در حالی است که نیمی از این آمار در بیمارستان‌ها مشغول به‌کار هستند و مردم هم نمی‌توانند خدمات مورد نیاز را دریافت کنند.

دبیرکل خانه پرستار با اشاره به اینکه نتیجه این اتفاقات نارضایتی مردم و جامعه پرستاری است، اضافه می‌کند پرستاران معوقات چند ماهه دارند و گاهی تا ۱۴ ماه کارانه خود را دریافت نکرده‌اند.

شریفی مقدم خطاب به معاونت پرستاری می‌گوید:‌ وی نه‌تنها در مقام تهدید نیست بلکه باید پاسخگوی جامعه پرستاری و مردم نیز باشد زیرا وزارت بهداشت ناتوان در جذب پرستار است و نمی‌تواند حتی بودجه طرح پرستاران را پرداخت کند.

این بحث و مشاجره ها مدتی است بین این دو ارگان در حال رد و بدل شدن است اما نتیجه این بحث‌ها به نتیجه نمی‌رسد مگر این‌که اراده‌ای قوی برای حل این مشکل و رفع موانع جذب پرستار برداشته شود. زیرا عدم جذب نیروهای متخصص پرستاری بسیاری از آن‌ها را به مشاغل دیگر سوق داده و برخی نیز برای کار روانه کشورهای دیگر می‌شوند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 1 آبان 1398 ، کدخبر: 441725 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
0
0
خودمون کم جوون بیکار داریم میخان از خارج بیارن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین