پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۰۸۸۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
انتقاد اگر سازنده باشد خوب است و راه پیشرفت در امور را باز می‌گذارد. نقطه ضعف‌ها را مشخص کرده و باعث رفع آنها خواهد شد اما اگر منتقدان نقدشان کور باشد باعث می‌شود که درواقع راه انتقاد سازنده هم بسته شود.

شعار سال: انتقاد اگر سازنده باشد خوب است و راه پیشرفت در امور را باز می‌گذارد. نقطه ضعف‌ها را مشخص کرده و باعث رفع آنها خواهد شد اما اگر منتقدان نقدشان کور باشد باعث می‌شود که درواقع راه انتقاد سازنده هم بسته شود. این امر در کشور ما به‌خصوص‌ در رابطه با جریان‌های سیاسی نسبت به همدیگر و البته در این چند سال اخیر نسبت به دولت، زیاد تکرار شده است. یعنی منتقدان دولت حسن روحانی مشخص نمی‌کنند که آیا به کارکرد دولت، سیاست‌خارجی و یا سیاست داخلی آن انتقاد دارند. حتی در برخی زمینه‌ها که با همکاری دیگر قوا صورت می‌گیرد باز هم نقدشان متوجه دولت است. حتی دیده شده است که زمانی که خودشان بر یک امر اصرار داشته‌اند اما همین که دولت به آن سمت حرکت می‌کنند منتقدان موضع خودشان را عوض می‌کنند و دوباره منتقد آن رویکرد می‌شوند. درواقع چنین منتقدانی دولت را هم سردرگم کرده‌اند و هدف‌شان مشخص نیست و خودشان هم نمی‌دانند که چه می‌خواهند. آنها نه تنها به دولت در حل مشکلات کمک نمی‌کنند بلکه راه‌ را برای دولت هم دشوار کرده‌اند.

باید توجه داشت که این نگاه و شیوه انتقاد در طولانی مدت موجب سلب اعتماد عمومی نسبت به دولت می‌شود. درواقع سیاست‌زدگی در نوع و شیوه انتقاد آنها موج می‌زند هر اقدامی از سوی دولت را سیاسی می‌بینند و درنتیجه منتقد آن می‌شوند. به صورتی که خود دولت هم سردرگم شده است و واقعا نمی‌داند به کدام سو حرکت کند چون هر اقدام و عملی را که انجام می‌دهد باز هم مورد نقد تند این طیف قرار می‌گیرد.

افزایش هجمه‌ها و انتشار مطالب خلاف واقع در فضای سیاسی کشور علیه دولت، علاوه بر آنکه شکاف بین جریان‌های سیاسی را بیشتر می‌کند و باعث می‌شود به هر مسئله‌ای سیاسی و جناحی نگاه شود، ضرورت توجه به نقد سازنده و منصفانه را برجسته می‌سازد. نپرداختن به حقایق و سوگیری‌ها در صداوسیما از اثرگذاری این رسانه بر افکار عمومی کاسته و اعتماد عمومی را از دست داده است. حجم این دست از حملات و انتقادات غیرمنصفانه نشان از آن دارد که خود این افراد و طیف‌ها دست‌شان خالی است و برای وضعیت فعلی کشور هیچ راهکار و برنامه و استراتژی ندارند بنابراین بهتر می‌بینند به جای همراهی با دولت به شیوه‌ای دیگر و درواقع حتی شده خلاف مواضع قبلی خود از زوایه‌ای دیگر منتقد برنامه‌های دولت باشند. چرا که وقتی یک فرد تلاش داشته باشد به دولت و ملت کمک کند راهکاری ارائه می‌دهد یا برنامه‌ای دارد. بنابراین اینگونه انتقاد کردن کور نشان از ضعف آنها است، ضعفی که با سیاسی کردن همه دستاوردهای دولت و یا اقدامات قابل قبول، در راستای سلب اعتماد عمومی حرکت می‌کنند و راه انتقاد درست و سازنده را می‌بندند.

همچنین باید توجه داشت که ادامه چنین روندی باعث می‌شود در طولانی مدت خود دولت هم نسبت به منتقدان بدبین شده و هر انتقادی را حتی اگر سازنده هم باشد به دیده جناحی و حزبی بنگرد، که نتیجه آن بسته شدن فضا برای نقد سازنده و کمک به دولت است.

روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیئت دولت با اشاره به همین دست منتقدان در رابطه با ماجرای برجام و تلاش دشمن برای ضربه زدن به آن، گفت: دشمنان تصور می‌کردند که با ضربه به برجام می‌توانند نظام ایران را از بین ببرند، اما ملت ایران هوشیارتر از آن است که فریب دشمنان را بخورد. البته عده‌ای نیز در داخل به دنبال تحریک مردم بودند، مبنی بر اینکه ترامپ و حتی نتانیاهو خیلی هم آدم‌های بدی نیستند و این دولت است که ناکارآمد است، اما مردم دست رد به سینه و دهان آنها زدند و گفتند که ترامپ و نتانیاهو و سایرین افراد خوبی نیستند و ما به توانایی دولت خودمان باور داریم.

روحانی در ادامه تصریح کرد: مردم ایران به خوبی می‌دانند چه کسی به آنها ظلم می‌کند و چه کسانی باعث شدند برجام صدمه ببیند و می‌دانند که برجام چه آثار و برکاتی می‌توانست برجای گذارد. با شکوفایی برجام بود که در سال 95، بزرگ‌ترین رشد اقتصادی جهان را داشتیم. رئیس‌جمهوری اضافه کرد: در سفر به نیویورک 3 نفر از رهبران بزرگ دنیا با تحیّر گفتند که ایران چه جاذبه‌ای دارد که بعد از برجام تمام شرکت‌های بزرگ دنیا به سمت آن روانه شدند. درواقع برجام نشان داد که اقدام ملت ایران و دیپلماسی ایران و صلح حسنی و سیاست رضوی و رحمت محمدی چقدر می‌تواند، تاثیرگذار باشد و این را به خوبی لمس کردیم که چگونه زندگی مردم به سمت بهبود در حال حرکت بود و به همین دلیل بود که رژیم صهیونیستی، عربستان و تندروهای آمریکا نتوانستند آن را تحمل کنند.

روحانی خاطر نشان کرد: در انقلاب اسلامی هم زمانی پیروز هستیم که در کشورمان اخلاق حاکم باشد و چنانچه در جامعه‌ ما دروغگو در منظر افکار عمومی سقوط کند و کسی که تهمت می‌زند، منفور شود و سوءظن، منکر و برادری معروف باشد، این مسیر، مسیر اسلام و قرآن مجید است و انقلاب اسلامی نیز با حرکت در این مسیر معنا می‌یابد.

روحانی افزود: دولت تدبیر و امید همان دولتی است که نه تنها سانتریفیوژ آی‌آر8، بلکه سانتریفیوژ آی‌آر9 را هم ساخت و نه تنها رآکتور اراک را از بین نبرد بلکه آن را مدرن کرد و مسیر توسعه آن را گام به گام ادامه خواهد داد. همچنین بهترین سامانه پدافند هوایی و بهترین ناوچه و زیردریایی در دوران این دولت ساخته شده است.

رئیس جمهوری گفت: امروز همچنین شاهد بیشترین آزادی در دانشگاه‌ها به خصوص در ایام 16 آذر هستیم و شرکت‌های دانش‌بنیان در دوره این دولت توانستند در کشور تحول ایجاد کنند.

روحانی اضافه کرد: در سال 98 هر ماه یک هزار میلیارد تومان طرح آب و برق، افتتاح کرده و تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد و علی‌رغم همه فشارها قیمت ارز را کنترل کرده‌ایم. لذا این دولت کارآمد و قوی و دولتی است که وقتی وارد نیویورک می‌شود، محور همه مذاکرات قرار می‌گیرد و همه برای دیدار با رئیس جمهوری از همدیگر سبقت می‌گیرند.

رئیس‌جمهوری خاطر نشان کرد: دولت همه ملاحظات و تدبیر و هوشمندی را به کار می‌گیرد و به دنبال آن است که در مذاکرات چه چیزی به دست می‌آورد که به مصلحت و منافع ملت ایران است.

روحانی افزود: هنوز هم برای مذاکره پیام می‌دهند و پیام خواهند داد و البته دولت راه خود را با عزت ادامه خواهد داد.

رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنان خود اظهار کرد: اینکه برخی بخواهند درشت‌گویی کرده و سخنان غیرمنطقی و بی‌پایه و واهی و شعاری را به عنوان انقلاب محسوب کنند، اینگونه رفتارها شاید به برخی از انقلاب‌ها شباهت داشته باشد ولی هیچ ربط و شباهتی به انقلاب اسلامی ندارد.

روحانی با بیان اینکه راه انقلاب اسلامی پیروی از سیره و پیامبر اسلام(ص) است، گفت: اگر رفتار، اخلاق، هدایت‌خواهی، تواضع و دوستی‌مان به پیامبر شباهت داشته باشد در آن صورت در مسیر اسلام و ایمان واقعی هستیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار، تاریخ انتشار 2 آبان 98، کد خبر: 147123، www.ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین