پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 01
کد خبر: ۲۴۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
موضوع جداسازی شورای شهرری از تهران روی میز نمایندگان مجلس و در دستور کار کمیسیون امور داخلی و شوراها قرارگرفته است و با محسن علیجانی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی که فرزند ری بوده و سال‌ها مشکلات این شهرستان را از نزدیک لمس کرده به عنوان یکی از کسانی که موافق و پیگیر جدی این موضوع مهم و مطالبه اساسی مردم محسوب می‌شود به گفت‌و گو نشستیم.

شعارسال: محسن علیجانی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس جدایی شورای شهر تهران از شهرری یک امر کاملا قانونی می‌داند.

 موضوع جداسازی شورای شهرری از تهران روی میز نمایندگان مجلس و در دستور کار کمیسیون امور داخلی و شوراها قرارگرفته است و با محسن علیجانی نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی که فرزند ری بوده و سال‌ها مشکلات این شهرستان را از نزدیک لمس کرده به عنوان یکی از کسانی که موافق و پیگیر جدی این موضوع مهم و مطالبه اساسی مردم محسوب می‌شود به گفت‌و گو نشستیم.

دلایل شما به عنوان کسی که مشکلات ری را درک کرده‌اید برای جدایی شورای این شهر تهران چیست؟

علیجانی: با توجه به اصل 100 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات کشوری برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای ده، بخش، شهر، شهرستان یا استان صورت می‌گیرد که اعضای آن را مردم همان محل انتخاب می‌کنند.

این قانون از سال 62 لازم الاجرا بوده ولی به هر دلیلی که ابهاماتی هم دارد و انجام نشده است. در پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال 96 دیدند برای حل مشکل رعایت نشدن اصل یکصدم قانون اساسی یک تبصره به ماده 12 قانون قانون تشکیلات، وظایف و انتخاب شوراهای اسلامی اضافه کردند که شورای شهر تهران برای سه قلمرو تهران، ری و تجریش باشد که موقت این مسئله خلاف قانون را حل کنند.

یعنی طبق قانون شهرری به عنوان مرکز شهرستان ری شورای مجزا داشته باشد؟

علیجانی:‌ در تمام ایران اصول و سلسه مراتب قانون تقسیمات کشوری و اصل یکصدم قانون اساسی رعایت شده و این موضوع در شهرری به طور موقت حل شده است.

شهرری چون شهرستان است باید تابع استان تهران باشد ولی تابع تهران بزرگ است که تقسیمات کشوری هم رعایت نمی‌شود، نمایندگان مجلس طرح اصلاح قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران برای حذف تبصره الحاقی ذیل ماده 12 را ارائه کردند که با رأی آوردن این طرح در صحن مجلس انتخابات شورای اسلامی شهرری در دوره ششم به طور مستقل برگزار شده و شهردار انتخاب و به این ترتیب مغایرت با قانون اساسی هم رفع می‌شود.

بخش‌ها، روستاها و شهرهای دیگر شهرستان ری مثل کهریزک، حسن آباد و باقرشهر شورای شهر و شهردار دارند ولی خود ری

سرریز مسائل فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی، حمل و نقل، پسماند و حتی اموات را ری است اگر ری شورای شهر داشته باشد تکلیف روزانه 15 تا 20 هزار تن زباله‌ای که روانه ری می‌شود یا عوارض آن چه خواهد شد

از این حق قانونی محروم بوده و باعث شده رشد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و نیز اثرگذاری حضور نخبگان اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به تأخیر بیافتد و حالت انفعالی در مورد شهر تهران ایجاد شده و شهرری به جایگاه مطلوب خود با عدم تصمیم گیری برای سرزمین، درآمدها، عوارض، سرانه فضای سبز خودش نرسد.

شورای شهر دیگری برای شهرستان ری تصمیم می‌گیرد و ما معتقدیم برای رسیدن ری به جایگاه تام و کامل قبله تهران به فرموده رهبری ساختار آن هم باید رعایت شود و وقتی شهر مذهبی ری پتانسیل عظیم و ارزشمند فرهنگی در استان تهران و حتی در کشور بعد از مشهد، قم، شیراز دارد لازمه تشکیل شورای شهر مستقل و نظارت بر شئونات اجتماعی و فرهنگی شهرستان بیش از پیش احساس می‌شود.

چه قدر به طرح نمایندگان تهران برای جدایی ساختار شهری ری از تهران امیدوارید؟

علیجانی: به اجرای این طرح پس از سال‌ها خوش‌بین هستم ولی معتقدم مسیر سختی دارد چرا که شورای شهر و شهرداری تهران با 9 میلیون جمعیت به راحتی از ظرفیت شهری با 220 هزار هکتار زمین، منابع طبیعی، ظرفیت عظیم انسانی و موضوعات دیگر نمی‌گذرد.

سرریز مسائل فرهنگی، اجتماعی، ترافیکی، حمل و نقل، پسماند و حتی اموات را ری است اگر ری شورای شهر داشته باشد تکلیف روزانه 15 تا 20 هزار تن زباله‌ای که روانه ری می‌شود یا عوارض آن چه خواهد شد.

از یک حرکت تغییر کاربری بخشی از زمین ری که می‌تواند توسعه مسکونی پیدا کرده و درآمدی معادل دو هزار میلیارد تومان از تراکم، عوارض و جواز آن برای شهرداری تهران ایجاد کرده است که همین رقم را شهرداری تهران اگر بودجه سالانه شهرداری منطقه را 80 میلیارد تومان حساب کنیم، در طول 25 سال به ری می‌دهد.

در صورت جدایی ری از تهران تکلیف آرادکوه و بهشت‌ زهرا چه می‌شود؟

علیجانی: شهر تهران باید آرامستان و مرکز زباله داشته باشد ولی به دلیل عدم شورای شهر مستقل بار ری می‌شود و چندین تن زباله‌ای که روازنه روانه ری می‌شود آرادکوه را از نظر تخریب به حد اعلای خود رسانده است و در ادامه تصمیم‌گیری‌های غلط از نداشتن استقلال در شورای شهر هزار هکتار از منابع طبیعی حسن آباد برای در اختیار قرار می‌گیرد که دوباره زباله باید از حسن آباد شهرستان ری عبور کند.

هزار هکتار از اراضی شهرستان ری در ده کیلومتری حسن آباد فشافویه و دو کیلومتری فرودگاه امام(ره) برای بازیافت زباله در نظر گرفته شده که این کار کانون تعفن جدیدی خواهد شد.اگر قرار بود انجام شود به جای مراتع و نزدیکی ظرفیت‌های

ری در سایه تهران به جایگاه مطلوب خود نمی رسد و تا سال 96 شورای شهر تهران داشتیم و با پیگیری و تلاش حسین فدایی نماینده وقت تهران در مجلس شورای اسلامی توانست نام ری را حداقل در کنار آن زنده کند

گردشگری باید در سمت کویر گرفته می‌شد. حسن آباد فشافویه ظرفیت عظیم گردشگری مثل روستای قلعه محمد علی خان در آن نزدیکی دارد که با انتقال زباله تمام سیستم از بین می‌رود و بهتر بود روبه روی آن پشت کوه مروه که تا مشهد کویر استفاده و با سیستم ریلی زباله از آرادکوه به آن‌جا منتقل شود.

 چگونه شورای شهر تهران می‌تواند برای محدوده خارج خود در باقرآباد و کهریزک و حسن‌آباد تصمیم بگیرد؟

علیجانی: وقتی شهرری در مرکز شهرستان شورای شهر و شهرداری مستقل ندارد شورای باقرشهر، کهریزک یا حسن آباد هم نمی‌تواند در مقابل تصمیمات شهرداری تهران بایستد و دومینووار تسلیم می‌شود که نمونه بارز آن پسماندهای کهریزک و قرار گرفتن هزار هکتار منابع طبیعی حسن آباد در اختیار شهرداری تهران است.

ری در سایه تهران به جایگاه مطلوب خود نمی رسد و تا سال 96 شورای شهر تهران داشتیم و با پیگیری و تلاش حسین فدایی نماینده وقت تهران در مجلس شورای اسلامی توانست نام ری را حداقل در کنار آن زنده کند ولی امروز با مطالبه گری جوانان، فعالان اجتماعی، سیاسی و مذهبی باید حق حداکثری ری را باید بگیریم و به جایگاه خود برسانیم.

برخی جدایی ری از تهران را یک شعار انتخاباتی می‌دانند، نظر شما در این باره چیست؟

علیجانی: این انفکاک شورای شهر ری از تهران اصلی قانونی از 62 قانون بوده که به دلایل مختلفی از آن محروم مانده و مطالبه قانونی و به حق مردم که مظلوم واقع شده را نمی‌توان صحبت‌های انتخاباتی دانست در این صورت بخشی از حرف‌های مخالفان هم انتخاباتی است که حاضر به اجرای قانون نیستند.

ری از نظر درآمد غنی است و برای اداره خود بعد از جدایی شورای شهر مشکلی ندارد و تنها عوارض سالانه پالایشگاه تهران 100 میلیارد تومان است که معلوم نیست به کجا ریخته می‌شود.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  فارس ،تاریخ انتشار: 2آیان 1398،کدخبر: 13980801001233،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین