پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 23
کد خبر: ۲۴۷۴۹۸
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
رئیس شورای شهرستان ری ضمن موافقت با تفکیک ری از تهران، این اقدام را سیاسی ندانست و گفت: جدایی ری از تهران مطالبه مردمی است اما می‌خواهند از امکانات ری برای تهران هزینه کنند.

شعار سال: طی دهه‌های اخیر چندین بار بحث جدایی ری از تهران در مجلس مطرح شده اما تاکنون موفق به این جدایی و تفکیک نشده‌اند چراکه این طرح مخالفان سرسخت بسیاری دارد. بسیاری از مخالفان این تفکیک را به ضرر شهر ری می‌دانند و این اقدام را سیاسی می‌انگارند، مخالفت‌هایی که از سوی رئیس شورای شهرستان ری تکذیب شد.

جدایی ری از تهران مطالبه مردمی است

حسن خلیل‌آبادی، رئیس شورای شهرستان ری، در موافقت با جدایی ری از تهران گفت: طرح جدایی ری از تهران دارای پیوست‌های محیط زیستی و اجتماعی است و مرکز پژوهش‌های مجلس تحقیقی انجام داده است.

او افزود: حرف ما بسیار ساده‌ است؛ ری شهر است و همچنین قانون اساسی به هر شهر حق داده شورای شهر داشته باشد. جدایی ری از تهران مطالبه مردمی است. شهر ری بیش از 6 هزار سال سند مدنیت و شهری دارد. هیچوقت شهر ری اسمش به عنوان روستا و قصبه نبوده است. همیشه پیشوند اسم ری، شهر بوده است. ما بیش از 1250 شهر داریم ولی تنها جایی که شورا ندارد ری است.

خلیل‌آبادی در پاسخ به این سوال که به‌نظر متخصصان بودجه شهر ری بعد از تفکیک کاهش پیدا می‌کند، گفت: بحث بودجه مغالطه است. درآمد شهر ری بیش از هزینه‌هایی است که برایش می‌شود برای اینکه ما در شهر ری صنایع بزرگ مادر مثل پالایشگاه، مراکز نگهداری آذوقه مردم، انبارهای بزرگ و همین طور صنایع کوچک داریم. اگر عوارض خیلی از خدمات که ارائه می‌شود را ری دریافت کند درآمد ری افزایش پیدا خواهد کرد  و این صحبت فقط یک مغالطه‌کاری است.

می‌خواهند از امکانات ری برای تهران هزینه کنند

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در کل تاریخ ری شهر بوده است، اظهار کرد: اصلا شهر ری با هیچ‌کدام از این شهرها قابل مقایسه نیست و قبل از تهران هم شهر وجود داشته است. قبل از این که کرج از حالت روستا دربیاید شهر ری، شهر بوده است.

خلیل‌آبادی در پاسخ به این سوال که در پی این تفکیک زمین‌های شهر ری ارزان خواهد شد، گفت: اینکه گفته می شود اگر شهر ری جدا شود و زمین‌هایش ارزان خواهد شد اینها مسائل غیرکارشناسی است.

رئیس شورای شهرستان ری افزود: یک دلیل بسیار واضح برای مخالفت جدایی ری از تهران این است که می‌خواهند از امکانات ری برای تهران هزینه کنند درست برعکس که می‌گویند ما می‌خواهیم به ری کمک کنیم.

او ادامه داد: اگر راست می‌گویند بگذارند خودمان شهر ری را اداره می‌کنیم. اگر چیزی برایتان زحمت است چه اصرای دارید که نگهداری‌اش کنید؟ شهرداری در کارهایش و حقوق کارمندان خودش مانده است. بگذارند مردم شهر ری شهرشان را اداره کنند مثل هزاران شهر دیگر.

خلیل آبادی تصریح کرد: ما در شهر ری مشکل مدیریت تصمیم‌گیری داریم. 100 هزار و 200 هکتار زمین صنعتی در شمال شهر ری وجود دارد. اطراف حرم ده‌ها هکتار زمین است که به صورت تجاری متری 120 میلیون قیمت دارد. چون شهرداری فقط آنجا را برای زباله‌دانی و فاضلاب می‌خواهد این پتانسیل‌ها را استخراج نمی‌کند فقط می‌گوید آنجا پول ندارد.

او گفت: زمین‌های اطراف حرم را اگر بازآفرینی کنند بازسازی کنند و هتل و بازار بسازند کلی درآمد حاصل می‌شود. بخش صنعتی را درآمدزا کنند و عوارض بگیرند. از همین فاضلاب و پسماندی که می‌آید، می‌تواند درآمدزایی کند. کهریزک از شهرداری تهران به خاطر بحث پسماند شکایت کرده و شهرداری تهران را محکوم کردند تا نه میلیارد بدهد.

نباید مردم ری را فدای راحت زیستن مردم تهران کنیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هیچ یک از مخالفان ساکن ری نیستند، گفت: هیچ‌کدام از مخالفان در ری ساکن نیستند تا درک کنند. نباید مردم ری را فدای راحت زیستن مردم تهران کنیم.

او اظهار کرد: مردم تهران مردم متمدن و فهیم هستند و هیچ‌وقت حاضر نیستند شهری فدای آسایش آنها شود. ولی شهرداری تهران این کار را کرده و تمام مشاغل مزاحمش را در شهر ری می‌آورد. اما اگر یک صنعتی در تهران خلاف است و باعث آزار مردم می‌شود اگر در شهر ری بیاید و مردم شهر ری آزار ببینند اشکالی ندارد؟

همه دعواها بر سر زمین‌های شهر ری است

خلیل‌آبادی افزود: مخالفان تفکیک می‌ترسند جایی برای آلاینده‌های زیستی پیدا نکنند. چون تهران سمت غربش با اسلامشهر و رباط کریم بسته است و در شرق هم با قیام‌دشت و پاکدشت و فقط راه به جنوب دارد و همه دعواها بر سر زمین‌های شهر ری است.

رئیس شورای شهرستان ری با اشاره به پژوهش‌های انجام شده برای تفکیک ری از تهران گفت: مرکز پژوهش‌ها تحقیقات زیادی انجام داده و مشخص کرده‌اند شهر ری چه ویژگی‌هایی دارد و از چه سالی شهر شده و به نفعش است که شهر شود. هرکس به نفع شهرداری تهران و برای عدم جدایی ری صحبت کند به یک مردم شریفی با تاریخ 7 هزار سال ظلم کرده است.

مسئله جدایی ری سیاسی نیست

او با بیان اینکه جدایی ری از تهران به خاطر رای نیست، افزود: اصلا رأی نمی‌خواهیم. انتخابات مجلس ری با تهران یکی است. من با قاطعیت به شما می‌گویم. مسئله جدایی ری سیاسی نیست.

خلیل‌آبادی اضافه کرد: اصولگرایان هم مخالفاین جدایی نیستند. اگر امر سیاسی بود میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان دعوا می‌شود ولی این امر یک مطالبه اجتماعی است.

نمایندگان شورای شهر مردم را درک نمی‌ کنند

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه انتخابات شورای شهر در شهرهای کوچک سیاسی نیست، گفت: بنا نیست انتخابات مجلس جدا شود و اصراری هم نداریم چون مجلس فعالیت‌های کلان انجام می‌دهد. آن چیزی که با زندگی روزمره مردم درگیر است شورا و شهرداری است. مجلس قانون‌گذاری می‌کند و با نمایندگان مجلس هم همیشه رابطه‌مان خوب بوده است با شورا مشکل داریم که ری را درک نمی‌کنند.

به گفته خلیل آبادی هویت ری زیر سایه تهران گم شده است.

او در پایان بیان کرد: حتی اسم ما را هم نمی‌آورند. ورودی شورای اسلامی شهر تهران حاضر نشدند شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش بنویسند و به ما می‌گویند تهران. ما شهر ری هستیم!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ 8 آذر 98، کد مطلب: 929404: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین