پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۶۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
در این گزارش به شرح جزئیاتی از عوامل پشت پرده آشوب‌های اخیر در عراق و لبنان و نقش فضای مجازی پرداخته شده است.
شعار سال:در این گزارش به شرح جزئیاتی از عوامل پشت پرده آشوب‌های اخیر در عراق و لبنان و نقش فضای مجازی پرداخته شده است.

 لبنان چند روزی است که دستخوش ناآرامی‌های داخلی شده است. معترضان به وضعیت اقتصادی و سیاست‌های نادرست اتخاذی از سوی دولت این کشور، به خیابان‌ها آمده و با سردادن شعار، خواستار اصلاحات لازم در تصمیمات و قوانین شدند. فساد اداری و اقتصادی باعث شده قدرت و توان مالی مردم لبنان تا حد زیادی ضعیف شود و از سوی دیگر جناح‌های سیاسی پس از سهم‌خواهی به دنبال آن هستند تا بتوانند اراده و سیاست خود را بر مردم لبنان تحمیل کنند. در وضعیت فعلی آنچه موجب شده مردم این کشور به خیابان‌ها بیایند تنها بحث فساد سیستماتیک نیست بلکه سهم‌خواهی طیف‌های مختلف سیاسی در لبنان است که سبب به وجود آمدن مافیای مختلفی در عرصه صنعت، تجارت و حتی زیرساخت‌های حیاتی این کشور شده است.

دومینوی مشکلات لبنان از چه زمان به راه افتاد؟

ماه گذشته میشل عون رئیس جمهور لبنان در سخنرانی‌اش در سازمان ملل به دو نکته اساسی اشاره کرد؛ نخست دفاع از حق مقاومت و دوم بازگشت مهاجران سوری، موضوعاتی که سبب عصبانیت آمریکا و اسرائیل شد. اینجا بود که دومینوی مشکلات لبنان به راه افتاد؛ سیستم بانکی در لبنان تحریم شد، دلار را قطع کردند، مسئله بنزین، آرد، اعتصاب‌های پی‌در‌پی و پس از همه این‌ها، آتش سوزی‌های گسترده‌ای که به گفته مسئولین و مردم عامدانه بوده است، تا دولت را هر چه بیشتر ناکارآمد جلوه دهد.

شعله‌ور شدن اعتراضات مردمی، پای آمریکا و سفارت‌های خارجی را به میدان آورده و نگرانی‌هایشان را تشدید کرد. نه اینکه از این وضعیت ناراحت باشند بلکه نگران استعفای سعد حریری بودند چرا که با کنار رفتن وی از مقامش، لبنان به طور کامل به دست حامیان مقاومت می‌افتد و در پی آن آمریکا سوریه را از دست خواهد داد؛ از این رو استراتژی خود را تغییر داده و تلاش می‌کنند با دمیدن در آتش اعتراضات و انحراف آن به سوی هدف خود، مانع از انجام اصلاحات لازم و رسیدن مردم به خواسته‌های به حقشان و از طرفی ساقط شدن دولت شوند؛ از یک سو با حریری دیدار کرده و وی را از استعفا منصرف می‌کنند و از سوی دیگر با به راه انداختن برنامه رقاصی و توزیع غذا و امکانات و تجهیزات لازم میان معترضین، تلاش می‌کنند تا آنها را در خیابان‌ها نگه دارند.
تعداد بازدید : 5

تاثیر فضای مجازی در هدایت تظاهرات

و اما نقش فضای مجازی یا همان رسانه فراگیر جهانی در این شلوغی‌ها بسیار پررنگ و تاثیرگذار است. عده‌ای همیشه حاضر باز به صحنه آمده و با تحریف و وارونه جلوه دادن واقعیات، ماهی خود را از آب می‌گیرند.  امثال معصی علینژادی که عادت کرده‌اند نخود هر آشی باشند و همچون عروسک خیمه شب بازی، بازیچه اسپانسرهای خود یعنی آمریکا و اسرائیل باشند و مسئولیت کارگردانی یک سریال تکراری را به عهده بگیرند.

همزمانی ناآرامی‌های چند روز اخیر عراق با تظاهرات لبنان، نکته قابل تاملی است که باید به آن توجه شود. از روز جمعه ده استان کشور عراق صحنه اعتراضات مردمی علیه فساد مالی و وضعیت نامناسب اقتصادی بوده است، اما این کشور هم شاهد حضور عده‌ای شده است که با شعارهای خود خواهان برکناری عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور هستند. شباهت این اعتراضات تنها یک چیز را به ذهن می‌آورد  قطعاً هم در لبنان و هم در عراق، دست آمریکا، سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی در کار است. واشنگتن نیروهای خود را از سوریه به عراق آورده تا بتواند درگیری ها را افزایش داده و با بالا گرفتن آشوب‌ها به‌راحتی دولت عراق را ساقط  و حکومت نظامی اعلام کند.

مردم لبنان به سیاست‌های مالی رئیس بانک مرکزی که حاکم مصرف لبنان خوانده می‌شود اعتراض دارند. او دستورات آمریکا درباره تحریم اشخاص را اجرا کرد، از خزانه دولت به بانک‌های  خصوصی سود داد، پرداخت دلار در بانک‌ها را ممنوع کرده و باعث ایجاد مشکلات اقتصادی فراوان شد. همین امر موج اعتراضات را به راه انداخت.

هشتگ # یسقط_ حکم _المصرف در لبنان منتشر شد؛ هشتگی که طی حرکتی هماهنگ شده در جست‌وجوهای توئییر پیشنهاد داده نمی‌شد.  این هشتگ به معنای ساقط شدن حاکمیت بانک‌هاست به همین دلیل تظاهرات در لبنان در رسانه‌های خارجی بازتاب چندانی نداشت، آنها از ساقط شدن نظام لبنان بیم‌ناک‌اند، از این رو تلاش می‌کنند اخبار را وارونه کرده و به جای نقل مطالبات مردمی مشکلات را گردن یکی از احزاب یا سیاسیون بی‌اندازند. مثل رسانه صهیونیستی که مشکلات مالی دولت را به زمین حزب الله پاس می‌دهد و می‌نویسد مصائب مردم به خاطر صرف بودجه دولت برای ساخت موشک به دست حزب الله است.
از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان

از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان

از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان

چنین اعتراضاتی در منطقه بی سابقه نبوده است بنابراین بر مبنای تجربه می‌توان به حضور دست‌های پشت پرده‌ای پی برد که با متحدان غربی خود در این جریانات هم سو هستند. به جز اسرائیل، امارات دومین کشوری است که اگر منطقه امن شود، متضرر می‌شود، اقتصاد امارات به ناامن بودن منطقه گره خورده است. در صورت برقراری امنیت، تمامی شرکت‌ها به کشورهای پرمنافع خواهند رفت  و این یعنی سقوط افتصاد امارات؛ مردم عراق برای طلب حق خود تظاهرات می کنند اما احزاب مختلف و کشورهای مختلفی پشت پرده بر موج ایجاد شده سوار می شوند تا مانع از استقرار دولت عراق شوند.

توزیع ۵۰ هزار چتر لوکس برای تظاهرکنندگان، استیج و سیستم صوتی رایگان، غذا، آب، قهوه و استیشن، تقویت آنتن و اینترنت، چادر وغیره از جمله اقداماتی است که ذینفعان اعتراضات منطقه‌ای تاکنون انجام داده‌اند. کشوری مثل عربستان که در تظاهرات با گلوله و گاز سمی و خمپاره به استقبال معترضین می‌رود، در لبنان با نسکافه و قهوه و غذای رایگان از تظاهرکنندگان پذیرایی می‌کند.
از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان

از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان

از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان
معصی علینژاد کارگردان یک سناریوی نخ نما

اما نقش معصی علینژاد‌ها در این میان چیست؟ آن‌ها نوچه‌های دست نشانده‌ای هستند که همانطور که گفته شد، اجیر شده‌اند تا سناریویی تکراری را کارگردانی و هدایت کنند. معصی علینژاد با انتشار تصویری از یکی از سلبریتی‌های عراقی تلاش می‌کند تا نقشی نخ نما را دوباره اجرا کند. تصویری که مشاهده می‌شود متعلق به بازیگر عراقی به نام آسیا کمال است که گفته شده در جریان تظاهرات بر اثر گاز اشک آور زخمی شده است. تصویر وی یادآور صحنه‌ای است که ۱۰ سال پیش در یکی از خیابان‌های تهران به منظور انحراف ماجرا از مسیر اصلی رخ داد. مرگ ندا آقا سلطان و قصه‌ای سرتا پا کذب که هنوز هم دستمایه پروژه کشته سازی ضدانقلاب‌هاست.
از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان
از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان

 یا همان ویدئوی رقاصه تظاهرات لبنان که معصی آن را نماد پیشرفت لبنان عنوان کرده و آن را الگویی برای زنان ایرانی معرفی می‌کند.
از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان
از رسانه‌های دست به کار هم بگوییم که چگونه بوی پول هدایت کنندگان ناامنی‌های منطقه مستشان کرده است؛ فارین پالیسی، رسانه مخالف ایران، از کامنت‌های ضد ایرانی کاربران عربستانی با این محتوا که «عراق را نجات دهید» و «ایران را از آن بیرون برانید» می‌گوید؛ نکته جالب اینکه عربستانی که تا قبل از این از شبکه‌های اجتماعی برای پیگرد مخالفان خود استفاده می‌کرد امروز از آن به عنوان ابزاری برای ترویج احساسات ضد ایرانی در عراق بهره می‌جوید.

شبکه‌های اجتماعی بستری مناسب برای انحراف اعتراضات از مسیر اصلی

در شرایط فعلی شبکه‌های اجتماعی، بهترین ابزار برای جولان معاندین هستند چرا که در دسترس‌ترین رسانه برای کاربران بوده و سرعت انتشار اخبار در آنها بسیار بالاست، بنابراین می‌توانند در دامن زدن به اغتشاشات و انحراف اعتراضات از مسیر اصلی نقش به سزایی داشته باشند. انتشار ویدئوهای مختلف از صحنه‌های تظاهرات به طور یقین با سیاست‌های متعددی انجام می‌شود. شبکه‌هایی مانند ام تی وی که می‌توان گفت یکی از فعال‌ترین‌ها در این میان است، از جمله رسانه‌هایی هستند که سعی در انحراف اصل ماجرا دارد. این شبکه متعلق به خانواده المر بوده و در حال حاضر توسط میشل المر مدیریت می‌شود. وی با ایجاد یک شرکت فروش اینترنت غیرقانونی، میلیون‌ها دلار سود برد، شرکتی که اینترنتش را رژیم صهیونیستی تامین می‌کرد. اما با همه اینها معترضان هشیارند و می‌دانند چه کسی با چه  هدفی به میدان آمده و حق با چه کسی است.

مردم لبنان در اعتراضات خود خواهان حضور حزب الله و در راس آن سیدحسن نصرالله هستند، آنها با حضور به موقع خود اجازه ندادند که خیابان‌ها با نام مردم، صحنه جولان براندازان و مخالفان شود. آنها با حمایت همه جانبه از سید حسن برای حفظ انقلابشان می‌کوشند. مردم عراق نیز می‌دانند که این‌ها نقشه‌ای سازمان یافته است تا عده‌ای با فرمان آمریکا و اسرائیل و برخی دیگر کشورشان را به غارت برند و دولت را تضعیف کنند. بر همگان واضح و مبرهن است که ایران یکی از اهداف مهم واشنگتن و همپیمانانش در جریان این ناامنی هاست، آنها سعی دارند با تیره کردن روابط کشورهای غرب آسیا، بر منطقه سلطه یابند.
از دست‌های پشت پرده تا نقش معصی علینژاد در اعتراضات لبنان
تصویر فوق که در شبکه‌های اجتماعی در حال دست به دست شدن است، سندی بر این ادعاست. این تصویر مربوط به پیام رئیس سازمان استخبارات عربستان به رئیس دیوان ملکی، منشی مخصوص پادشاه آلزایمری است. در این پیام اشاره شده که موضوع پیام قبل در رابطه با شروع تظاهرات در عراق در تاریخ ۲۵ اکتبر، با موفقیت عملی شد. به فعالان جامعه مدنی در عراق پیام داده شده تا مردم را به تظاهرات دعوت و خواسته‌های مشخصی از جمله تبدیل نظام پارلمانی به ریاست جمهوری، انحلال ارتش و نیرو‌های امنیتی و حشد الشعبی، نابودی یگان‌های مسلح شیعه که برای امنیت عربستان خطرناکند، ثبت موارد حمله نیرو‌های امنیتی به تظاهر کنندگان و انتشار برای مردم را مطرح کنند. هر چند صحت و سقم این برگه رسما تایید نشده است، اما تمام گام‌های آن در حال اجراست.

تظاهرات در کانادا

دست‌های آمریکا و کانادا و سفارتخانه‌های استکباری بیرون آمده تا نظام لبنان را به سمت ملی‌گرایی و مقاومت چرخانده، مجازات کند. فشارهای نظامی، تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی همه برای این است تا نظام لبنان، طبق خواسته آمریکا و اسرائیل بماند و مثل گذشته در دستان مسیحیان راستگرا باشد که همپیمان صهیونیست‌ها بودند. امروز در لبنان مردم نگرانند که با دخالت خارجی، تظاهرات تبدیل به جنگ داخلی نشود. البته کسانی که روی جنگ حساب کرده‌اند سخت در اشتباهند. پیروان آمریکا در حال رقاصی و مشروف خواری هستند و حاضر نیستند خون بدهند اما مردم وطن پرست که از خاک و خانه و ناموس خود دفاع کرده‌اند، تاریخ طولانی در آزادگی و فداکاری دارندو رژیم صهیونیستی نمی‌تواند آنها را شکست دهد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان،تاریخ انتشار:6آبان 1398،کد خبر:7116951،www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
0
0
والا من نظری ندارم
خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
0
0
عربستان و آمریکا برای مجبور گردن ایران به مذاکره دارن برای تمام کشورهایی که با ایران همراهن مشکل ایجاد می کنن ولی باز هم شکست میخورن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین