پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۴۱۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
با آن‌که پیش از شروع سال تحصیلی، آموزش و پرورش مصوبه و قیمت مدارس غیرانتفاعی را مشخص کرد اما برخی از مدارس در مناطق شمالی تهران چندین برابر قیمت‌های مصوب شهریه دریافت می‌کنند که این موضوع از عدم نظارت آموزش و پرورش بر این مدارس خاص حکایت دارد.
شعارسال: همه ساله و پیش از آغاز سال تحصیلی جدید، وزارت آموزش و پرورش میزان شهریه مدارس غیر انتفاعی را اعلام می‌کند تا خانواده‌هایی که می‌خواهند فرزندانشان در این مدارس تحصیل کنند از میزان هزینه‌ای که باید پرداخت نمایند، مطلع شوند.

در ابتدای سال تحصیلی جدید و بر اساس آن‌چه که سازمان مدارس غیر دولتی اعلام کرد، خانواده‌ها برای ثبت نام در مدارس ابتدایی باید حداقل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر ۹ میلیون و ۴۲۷ هزار تومان، هزینه کنند.

این رقم برای مدارس دوره متوسطه اول افزایش پیدا کرده و حداقل ۵ میلیون و ۵۴۶ هزار تومان و حداکثر ۱۱ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان هزینه‌ای است که خانواده‌ها باید برای ثبت نام دانش‌آموزانشان در این مدارس بپردازند.

بر اساس اعلامیه سازمان مدارس غیر دولتی اما بیشترین هزینه برای ثبت نام در مقطع متوسطه دوم در نظر گرفته شده است که حداقل ۵ میلیون و ۹۶۳ هزار تومان و حداکثر ۱۴ میلیون و ۶۲۱ هزار تومان است که این ارقام مربوط به شهر تهران بوده و در شهرستان‌ها با اندکی تفاوت کمتر از این مبلغ باید توسط خانواده‌ها پرداخت شود.

اما این همه ماجرا نیست و این قیمت‌ها تنها در مناطق جنوبی شهر تهران و یا شهرستان‌ها اجرایی می‌شود و اگر خانواده‌ای بخواهد دانش‌آموزش در مدرسه‌ای با درجه بالاتر درس بخواند باید خیلی بیشتر از این قیمت‌ها هزینه کند زیرا امسال نتیجه کنکور از یکه تازی مدارس غیر انتفاعی خبر می‌داد و این موضوع بازار این مدارس را برای خانواده‌هایی که همه آمال خود را در پیشرفت فرزندانشان جستجو می‌کنند داغ‌تر کرد.

تقاضای بالا برای مدارس لاکچری

این افزایش تقاضا فرصت را به صاحبان این مدارس داد تا هر آن‌چه که باب میل‌شان بود به این مبالغ اضافه کنند و خانواده‌ها نیز که سودای تحصیل در رشته پزشکی و مهندسی فرزندان را در دانشگاه‌های خوب دارند زبان در کام فروکرده و قیمت‌ها را بدون هیچ اعتراضی پذیرفتند. این در حالی است که آموزش و پرورش اعلام کرده که شهریه مدارس مشخص و مصوب شده است و هیچ مدرسه‌ای نباید بیش از آن، از خانواده‌ها وجهی دریافت کند.

بحث شهریه مدارس نه از دوره ابتدایی که از دوره پیش دبستانی آغاز می‌شود؛ با این‌که این دوره هنوز اجباری نیست اما مدرک آن برای ورود به دبستان مورد نیاز است و همین موضوع بحث هزینه‌های بالای این دوره را مطرح می‌کند.

نکته اصلی این‌جا است که تمامی مراکز آموزش پیش دبستانی در همه جای کشور مبالغی را دریافت می‌کنند و حتی یک مرکز رایگان نیز وجود ندارد این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش بحث پیش دبستانی را نماد اجرای عدالت آموزشی عنوان می‌کنند.

درخواست خانواده‌ها توقع مدارس را بالا می‌برد

رویکرد آموزشی و پرورشی برای همه مدارس یک رویه است اما برخی والدین انتظارات متفاوتی از آموزش و پرورش داشته و آن‌هایی که وسع مالی بیشتری دارند از مدارس، امکانات بیشتری می‌طلبند که این سبب می‌شود تا مدارس نیز بر اساس ارائه امکانات بیشتر هزینه بیشتری از خانواده‌ها طلب کنند.

در این میان مسئول یکی از مدارس غیر انتفاعی به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش خبرگزاری آنا می‌گوید: هزینه‌هایی که از والدین دانش‌آموزان می‌گیریم بر اساس مصوب آموزش و پرورش دریافت می‌شود اما با افزایش خدمات، مسئولان مدرسه می‌توانند بیش از ۳۰ درصد به میزان شهریه مدارس اضافه کنند.

بر اساس گفته این مدیر مدرسه، بالاترین میزان دریافت شهریه در مدارس غیرانتفاعی باید در بالاترین حد ۲۰ میلیون تومان باشد و در دوره متوسطه اول به ۱۵ میلیون تومان برسد. اما این محاسبات تنها بر روی کاغذ وجود دارد و در نقاط شمال شهر کمتر مدرسه غیر انتفاعی وجود دارد که کف آن کمتر از ۲۰ میلیون تومان باشد؛ نکته این‌جا است که این‌ها مدارسی هستند که در سامانه مشارکت‌ها، شهریه مصوب آن در حدود ۶ میلیون تومان درج شده است.

آموزش رایگان در قانون آمده است

قانون اساسی کشور ما دولت را موظف کرده است که آموزش و پرورش رایگان را برای همه مردم تا پایان متوسطه فراهم کند و در خصوص تحصیلات عالی نیز باید تا میزان خودکفایی، این آموزش‌ها را رایگان کند.

اما روندی که در حال حاضر در مدارس وجود دارد کمرنگ شدن توسعه مدارس دولتی بوده که به تبع آن مدارس غیرانتفاعی افزایش پیدا کرده و همین موضوع تحصیل دانش‌آموزان را از مدارس دولتی به سمت مدارس پولی سوق داده است.

وزارت آموزش و پرورش در این میان با اشاره به مبلغ مصوبی که باید مدارس غیرانتفاعی از خانواده‌ه بگیرند اعلام می‌کند نرخ‌ها مصوب بوده و نباید مدارس بیشتر از این مبلغ دریافت کنند و خانواده‌ها می‌توانند به آن اعتراض کنند، اما این مصوبه کمتر مورد اجرایی داشته و آن‌چه که اتفاق افتاده روند افزایشی هزینه مدارس غیرانتفاعی است که برخی سرپرستان خانواده‌ها را برای تأمین آن به کار دوم نیز مجبور کرده است.

در حالی که آموزش و پرورش اصرار دارد تا بگوید قیمت مدارس غیر انتفاعی از الگوی خاصی تبعیت می‌کند و متغیرهایی مانند حق التدریس، حق الزحمه مسئولان مدرسه و نرخ اجاره بهای مدرسه در این قیمت‌گذاری تأثیر دارد اما مشاهدات میدانی نشان می‌دهد بسیاری از این مدارس که مبالغ نجومی از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند ملک شخصی مدیران مدارس بوده و بسیاری از این پارامترها رعایت نمی‌شود. هر چند که مسئولان سازمان مدارس غیر دولتی بارها اعلام کرده‌اند خانواده‌ها می‌توانند نرخ مصوب خود را در سامانه مشارکت‌ها پیدا کنند و اگر رقم پرداختی با آن‌چه در این سامانه ذکر شده متفاوت است می‌توانند آن اطلاع دهند؛ این درحالی است که پارامتر دیگری هم به شهریه مدارس اضافه شده است که اگر مدرسه‌ای خدمات خاص دیگری هم می‌دهد می‌تواند تا ۳۰ درصد شهریه خود را افزایش دهد، یعنی اگر شهریه یک مدرسه ۱۰ میلیون تومان است با تمام امکاناتی که مدرسه در نظر می‌گیرد باید آخرین مبلغ دریافتی ۱۳ میلیون تومان باشد.

مدیران برخی از مدارس می‌گویند قیمت بالای مدارس به این دلیل است که خانواده‌ها مزایای بیشتری را طلب می‌کنند؛ یعنی براساس گفته‌های برخی مدیران مدارس غیرانتفاعی برخی از خانواده‌ها از مدارس درخواست کلاس اسب سواری و استخر دارند و سرویس‌ها و خدمات بالایی می‌خواهند و به همین دلیل مدارس ناگزیرند این مبالغ را بالا ببرند.

یکی از مدیران مدارس غیرانتفاعی لاکچری می‌گوید: وقتی قبل از مهر برای ثبت نام، ۲ هزار خانواده متقاضی اسم‌نویسی فرزندانشان در مدرسه ما هستند، مدیر بر اساس صلاح‌دید قیمت را بالا می‌برد تا بتواند با پول دریافتی خدمت‌های بیشتری به دانش آموزان ارائه کند.

وی با تأکید بر این‌که گاهی هزینه دریافتی یک مدرسه تا ۵۰ میلیون هم می‌رسد اضافه کرد: این هزینه‌ها با درخواست خانواده‌ها برای افزایش خدمات بیشتر بالا می‌رود زیرا قیمت‌هایی که آموزش و پرورش ارائه می‌کند شامل سرویس، غذا و لباس نمی‌شود.

مدارس غیرانتفاعی چند نوع‌ هستند

مدارس غیرانتفاعی به درجات مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند و از درجه یک تا درجه سه متفاوت هستند و البته به همین فراخور شهریه آن‌ها نیز با هم فرق دارد.

براساس این مدل تقسیم‌بندی، مدارس درجه‌ یک واقعاً خاص بوده و قدرت و ثروت حرف اول را در این مدارس می‌زند و هر دانش‌آموزی اگر این دو فاکتور را نداشته باشد نمی‌تواند در آن‌ها درس بخواند. البته بین خودمان بماند که آموزش و پرورش هم نظارتی بر این مدارس ندارد و بیشتر آن‌ها از دوران ابتدایی تا دوره پیش‌دانشگاهی دانش‌آموز را پرورش می‌دهند. در این مدارس علاوه بر آموزش زبان دوم، موسیقی، شنا، یوگا و زومبا هم به دانش‌آموزان آموزش داده شده تا قدرت پیشرفت و مهارت دانش‌آموزان بالا رود؛ هم‌چنین کلاس‌های تقویت کنکور این مدارس نیز ویژه است. بنابراین دانش‌آموزانی که توان مالی دارند برای ثبت‌نام در این مدارس سر و دست می‌شکنند زیرا هم در این مدارس اردوهای خارجی به فرانسه و سوئد و انگلیس وجود دارد و هم دانش‌آموزان با آموزش‌های خاص درس می‌خوانند و رشد علمی می‌کنند.

ورود به این مدارس با آزمون است البته آزمون وقتی مِلاک اصلی است که جیب والدین نیز پُر باشد و از پس هزینه‌های کمرشکن این مدارس بربیایند این مدارس قاعدتاٌ نمی‌تواند در محله‌های جنوبی شهر باشد و باید آن‌ها را بین منطقه یک تا سه جستجو کرد.

اما مدارس غیرانتفاعی درجه دوم مدارسی هستند که گستره بیشتری در سطح شهر دارند و شهریه‌هایشان متعارف‌تر ولی بالاتر از شهریه‌های مصوب است؛ آموزش شنا، کلاس چرتکه، رباتیک و شعر و شاعری نیز در برنامه‌هایشان جا دارد. در این مدارس و در ابتدای سال مدیر مدرسه شهریه مصوب آموزش و پرورش را به خانواده‌ها برای امضا می‌دهد اما آن‌ها می‌دانند که باید بیشتر از مصوبه آموزش و پرورش پرداخت کنند.

مدارس غیرانتفاعی درجه سه اما داستانشان با دیگر مدارس فرق می‌کند و این مدارس همان‌هایی هستند که شهریه مصوب آموزش و پرورش را می‌گیرند و حتی تخفیف هم می‌دهند.

اگر اعتراض دارید، چه کنید؟

اگر در هر کجای ایران زندگی می‌کنید و مدارس غیرانتفاعی قیمت‌های نامتعارفی از شما دریافت می‌کنند تلفن ۴۳۱۷ در دسترس شما است و می‌توانید با آن آمار این مدارس را بدهید.

البته قبل از آن حتماً میزان شهریه مدارس را در سامانه مشارکت‌ها چک کنید تا تماستان بیهوده نباشد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری آنا ، تاریخ انتشار: 7 آبان 1398 ، کدخبر: 442532 ، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین