پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۹۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
افزايش خسارات جانی و مالی ناشی از سيلابهای مخرب طی دو الی سه دهه گذشته عليرغم پيشرفت علوم و تكنولوژی در زمينة تجهيزات الكترونيك و سيستمهای سريع و هوشمند، اين واقعيت را برای محققين آشكار نموده است كه امكان كنترل قطعی و تمام و كمال خسارات ناشی از سيلاب امری غيرممكن و بعضاً غير قابل وصول می باشد.
شعار سال:در طول حيات بشر، همواره انسان با حوادث غيرمترقبه‎ای همچون سيل، طوفان، زلزله و خشكسالی مواجه بوده است. افزايش خسارات جانی و مالی ناشی از سيلابهای مخرب طی دو الی سه دهه گذشته عليرغم پيشرفت علوم و تكنولوژی در زمينة تجهيزات الكترونيك و سيستمهای سريع و هوشمند، اين واقعيت را برای محققين آشكار نموده است كه امكان كنترل قطعی و تمام و كمال خسارات ناشی از سيلاب امری غيرممكن و بعضاً غير قابل وصول می باشد.

سيلابها جزء جدائی ناپذير و طبيعی زندگی مردم در كليه جوامع شهری و روستائی  محسوب می شوند. برخی از سيلابها ماهيت فصلی داشته و عمدتاً در فصل زمستان يا اوايل بهار مقادير قابل تـوجهی رواناب ناشی از نزولات جوی و ذوب برف به سرعت وارد مجاری رودخانه های جاری در سطح حوضه آبريز می شوند. برخی ديگر از سيلابها، ماهيت ناگهانی داشته و به صورت طغيانی از مسير و كناره های رودخانه به راه افتاده و باعث شسته شدن و فرسايش كليه موانع موجود بر سر راه خود می گردند. تغيير وضعيـت آرام رودخانه ها به شرایط طغيانی ممكن است چندين بار در سال به وقوع بپيوندد و تقريباً هيچ قسمتی از مناطق شهری و روستائی از خطر بروز ناگهانی سيل در امان نيست.

ازاین رو برگزاری کنفرانس ملی "سیلاب۹۸-۹۷، اگر تکرار شود" توسط سازمان آب و برق خوزستان با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز، استانداری خوزستان و انجمن مهندسی رودخانه ایران، با گردهم آوردن صاحب نظران، انديشمندان، دانشگاهيان، سياستگذاران و مديران سازمانهای ذيربط، مهندسين مشاور و متخصصان و علاقه مندان موضوع سیلاب فرصت مناسبی را برای تبادل اطلاعات و بررسی جوانب مختلف این پدیده، رفتارها و آموزه‎ها، فرصت‎ها و تهدیدها و تجربه‎ کسب شده در مدیریت و کنترل این سیلاب فراهم خواهد نمود. برگزاری اين كنفرانس با توجه به اهمیت سیلاب ۹۸-۹۷ و گستردگی آن در کل کشور، بالاخص استان خوزستان و نیاز به بررسی همه جانبه، شناخت فرصت ها و چالش های حال و آینده، دلایل وقوع و شرایط کنترل آن، بایدها و نبایدها بر محورهای اساسی زیر تاکید می‎نماید:

    هواشناسی و پیش بینی بارش ، هیدرولوژی شهری و روستایی ، مدیریت حوضه آبریز در سیلاب
    مهندسی رودخانه و سیل ( سازه ها ، حریم بستر ، لایروبی و ساماندهی و مدیریت سیلاب دشت)
    سیل و تبعات اجتماعی، اقتصادی، بهداشت و امنیت
    سیل، فرصت ها و تهدیدهای محیط زیستی و منابع طبیعی

بر اين اساس، دبیرخانه کنفرانس با افتخار از تمامی متخصصان، كارشناسان، دانشجویان، پژوهشگران و دانشمندان مراكز علمی ، تحقيقاتی و صنعتی دعوت می نماید با شرکت در این کنفرانس در اين رويداد مهم ملی مشارکت نموده وبا ارائه آخرين دستاوردهای علمی و اجرايی خود، زمينه دستيابی به اهداف فوق را فراهم سازند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری ایران فلود،تاریخ انتشار:آبان1398،کدخبر:--،iranflood.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین