پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۹۴۶
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
بهروز بنیادی نماینده مجلس دهم می‌گوید: قاچاق دارو به صورت سازمان یافته انجام می‌شود و تحقیقات نهاد‌های نظارتی حکایت از این داشت که قاچاقچیان به‌طور گسترده با پرداخت هزینه‌های هنگفت، دفترچه‌های بیمه عده‌ای را اجاره می‌کردند و با وارد کردن نام دارو‌های داخلی، آن‌ها را در مقیاس زیادی خریداری و از کشور خارج می‌کردند.

شعارسال: یکی از اقلامی که گفته می‌شود قاچاق آن همچنان ادامه دارد، دارو است. پس از بالارفتن قیمت ارز که از یک سال و نیم پیش آغاز شد، ارزش دارو به‌مراتب بیش از گذشته خودش را نشان داد و به سبب همین موضوع عده‌ای منافع خود را در خرید ارزان‌قیمت دارو و خروج آن از کشور دیده‌اند.

بهروز بنیادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص قاچاق دارو‌های ساخت داخل که در چند سال اخیر در پی افت ارزش پول ملی به شدت رواج یافته گفت: افزایش ناگهانی سودآوری فروش دارو‌های داخلی در خارج از کشور که به‌دنبال تحریم‌های اقتصادی و افزایش قیمت دلار اتفاق افتاد، سبب شد بسیاری افراد سودجو از این شرایط سوء‌استفاده کنند. همچنین گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد افرادی که روی به چنین کاری می‌آورند به‌صورت کاملاً سازماند‌دهی‌شده وارد این حوزه شده‌اند.

او افزود: تحقیقات نهاد‌های نظارتی حکایت از این داشت که این افراد به‌طور گسترده با پرداخت هزینه‌های هنگفت، دفترچه‌های بیمه عده‌ای را اجاره می‌کردند و با وارد کردن نام دارو‌های داخلی، آن‌ها را در مقیاس زیادی خریداری و از کشور خارج می‌کردند.

بنیادی درباره چگونگی روش این قاچاقچیان توضیح داد: در بسیاری موارد، اعتماد پزشکان مورد سوء‌استفاده قرار می‌گیرد و این افراد به‌سادگی تجویز‌های دارو‌هایی مانند انسولین را به تعداد بالا وارد دفترچه می‌کنند. پس از کاهش ارزش پول ملی، موارد تجویز دارو بدون حضور و معاینه بیمار افزایش یافته است. اوج گزارش‌ها مرتبط با قاچاق دارو‌های داخلی، شهریورماه سال ۹۷ بود. در همین دوران بود که کشور به‌طور ناگهانی دچار کمبود دارو‌هایی از جمله انواع انسولین شد.

او اظهار داشت: به‌دنبال این پدیده، شاهد شکل‌گیری شبکه‌های دیگری برای جعل و ایجاد دفترچههای بیمه تقلبی بودیم. خوشبختانه بیمه سلامت و سایر بیمهها با افزایش نظارت و کنترل بر این روند، موجب کاهش و در ماه‌های اخیر، انحلال بسیاری از این تشکلات شدند. در همین راستا، بسیاری از بیمه‌ها و داروخانه‌ها پیش از تحویل دارو وضعیت بیمار را ردیابی می‌کنند.

نماینده کاشمر خاطرنشان کرد: تمام دارو‌ها دارای کد‌های مخصوصی هستند. به‌طور مثال، با استفاده از شناسنامه سلامت بیمار و این کد‌ها می‌توان به‌سادگی نیاز بیمار به این دارو‌ها را تشخیص داد. همچنین دارو‌ها از این پس فقط در حد مصرف به بیماران عرضه می‌شود تا امکان هرگونه سوء‌استفاده کاهش یابد. لازم به ذکر است مقادیر بسیاری از دارو‌های داخلی به عراق قاچاق می‌شود.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت رویداد 24، تاریخ انتشار: 7آبان1398 ، کدخبر: 192930: www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین