پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۳۱
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
صنعت عبابافی یکی از کسب و کارهای سنتی در استان بوشهر و به‌ویژه شهرستان دشتی است، اما فعالان این عرصه نیازمند حمایت بیشتر هستند تا بتوانند این صنعت را زنده نگه دارند.


شعارسال :عبابافی یکی از رشته‌های بومی صنایع دستی استان بوشهر بوده که زنان و مردان این خطه از قدیم‌الایام در این زمینه فعالیت داشته‌اند و هنوز هم این صنعت سنتی ادامه دارد.

عبا معمولا با استفاده از پشم شتر یا گوسفند بافته می‌شود؛ عبای بافته شده در استان بوشهر از پشم شتر است که به مراتب دارای کیفیت و مرغوبیت بهتری است.

پشم شترهای پرورش یافته در این استان به خصوص منطقه دشتی از مرغوبیت بالایی برخوردار است و عبای تهیه شده از آن در بازارهای داخلی و کشورهای حاشیه خلیج فارس از مقبولیت بالایی برخوردار است.

فعالان عرصه عبابافی هر چند که تعدادشان خیلی زیاد نیست، ولی با وجود مشکلاتی که دارند توانسته‌اند این هنر و سنت را زنده نگه دارند.

عبابافان با مشکلات متعددی روبرو هستند که از جمله می‌توان به بیمه‌نبودن و کمبود نقدینگی اشاره کرد که امیدوارند مسئولان حمایت‌های لازم را از آنها داشته باشند.

* تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستیم

یکی از عبابافان روستای کردوان دشتی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: به‌تازگی یک کارگاه عبابافی با همکاری و حمایت مسئولان در روستای کردوان احداث کردم و اشتغال خوبی هم ایجاد شده است.

غلامرضا زارعی بیان کرد: قطعا اگر از صنعت عبابافی حمایت شود شاهد احیای آن در تمامی روستاهای استان و به‌ویژه روستای کردوان خواهیم بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر توانسته‌ام چهار نفر را مشغول به کار کنیم که هر نفر ماهی پنج عبا تولید می‌کند.

زارعی به مشکلات موجود در این صنعت نیز اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما بیمه است که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستیم و نمی‌توانیم آینده خود و خانواده را تامین کنیم تا با انگیزه بیشتری به کارمان ادامه دهیم.

* عبابافی حمایت می‌شود

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: مهم‌ترین بخش صنایع دستی استان بوشهر عبا بافی است که آن را از سایر استان‌ها متمایز کرده و نیاز است توجه ویژه‌ای به آن شود.

محمد ابراهیم فروزانی افزود: ما از کسانی که بخواهند این صنعت را احیاء و اشتغال را در روستاها ایجاد کنند حمایت خوبی در بخش‌های مختلف انجام خواهیم داد.

* نوسازی ابزار و تامین مواد اولیه

فروزانی بیان کرد: در بخش زیرساخت‌ها و تسهیلات تلاش داریم کمک کنیم تا بتوانند ابزار را نوسازی و مواد اولیه خود را براحتی تامین کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چه برنامه ای برای آموزش عبا در روستاها دارید، تصریح کرد: در بحث آموزش سعی داریم ارتباط مستمر با روستاها داشته باشیم؛ این ارتباط نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است.

فروزانی همچنین بر رونق گرفتن این صنعت تاکید کرد و گفت: تلاش ما این است که بتوانیم درحوزه تجاری سازی عبا به عزیزان کمک کنیم و در این راستا از هیچ تلاشی دریغ نخواهیم کرد.

وی اضافه کرد: روستای کردوان شهرستان دشتی در عرصه عبابافی همواره زبان‌زد خاص و عام بوده و است.

در حالی که امروزه بسیاری از شغل‌ها و به ویژه تولیدات داخلی با رکود در فروش مواجه هستند، تولیدات صنعت عبابافی دارای مشتریان فراوانی به‌ویژه در خارج از کشور است و این موضوع می‌طلبد که زمینه توسعه این صنعت فراهم شود.

حمایت مسولان از فعالان این عرصه و کاهش مشکلات و تامین نیازهای عبابافان می‌تواند در توسعه اشتغال، درآمدزایی و افزایش تولید داخلی نقش بسیار مهم و موثری داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار چهارشنبه 13 آبان 1394 ، کد مطلب : 2957513 : www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین