پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۴۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
کاندیداتوری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای انتخابات مجلس یازدهم یکی از موضوعات مورد توجه کنشگران سیاسی است. لاریجانی با وجود تعریف شدن در جریان اصولگرایی میانه خوبی با برخی اصولگرایان به ویژه جبهه پایداری و جریان‌های تندروتر ندارد.

شعار سال:جبهه پایداری و اصولگرایان که دست بالاتر را در قم دارند، جامعه مدرسین را در جریان برنامه‌های خود برای انتخابات مجلس قرار نداده‌اند و بر همین اساس هم رزومه‌ای از لاریجانی درخواست نشده است. از طرف دیگر برخی به برنامه‌های جامعه مدرسین برای انتخابات اشاره می‌کنند و معتقدند جامعه مدرسین خود را کنار کشیده و تصمیم گرفته در انتخابات مجلس دخالت نکند.

کاندیداتوری علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، برای انتخابات مجلس یازدهم یکی از موضوعات مورد توجه کنشگران سیاسی است. لاریجانی با وجود تعریف شدن در جریان اصولگرایی میانه خوبی با برخی اصولگرایان به ویژه جبهه پایداری و جریان‌های تندروتر ندارد.

 در انتخابات مجلس دهم هم که از حوزه انتخابیه قم کاندیدای مجلس شد، جریان مخالف او همه تلاش‌شان را به کار بستند تا جزو سه کاندیدای قم نباشد و به مجلس راه پیدا نکند. سطح رایزنی‌ها در قم به حدی بود که نهایتاً علی لاریجانی که در دوره‌های گذشته به عنوان نفر اول از قم به مجلس راه می‌یافت، با آرای کمتر از احمد امیرآبادی فراهانی و مجتبی ذوالنوری به عنوان نفر سوم راهی مجلس شد. او در فهرست اصولگرایان قرار نداشت و صرفاً مورد حمایت جامعه مدرسین بود و نامش در میان کاندیدای فهرست امید نیز قرار گرفت. حتی برخی از تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌ها می‌گفتند اگر نام او در فهرست امید اصلاح‌طلبان نبود، حد نصاب ورود به مجلس را هم کسب نمی‌کرد.

سابقه کینه اصولگرایان تندرو از لاریجانی

به هر روی مخالفت او با پایداری‌ها و اصولگرایان تندرو نه تنها در قم که در مجلس شورای اسلامی هم به خوبی قابل رویت است. دلخوری‌ای که به نظر می‌رسد ریشه در مجلس نهم و اختلافات لاریجانی با احمدی‌نژاد دارد و پس از آن در جریان تصویب برجام به حد اعلا می‌رسد؛ آنجا که نمایندگان اصولگرای مخالف برجام که عمدتاً متشکل از جبهه پایداری و گروه‌های نزدیک به آن بودند به هر دری زدند تا جلوی تصویب برجام در مجلس را بگیرند. اما به ادعای‌ آنها رئیس مجلس در عرض 20 دقیقه آن را به تصویب رساند و همین امر موجب شد عده‌ای گریه کنند و برخی از اعماق وجود واژه «دیکتاتور» را خطاب به لاریجانی در صحن مجلس فریاد بزنند.

گرچه با روی کار آمدن مجلس دهم و آغاز لابی‌ها درون پارلمانی به نظر می‌‌رسید یاران لاریجانی با اصولگرایان مخالف دولت همراه می‌شوند، اما روند در ادامه تغییر کرد. فراکسیون مستقلین که در ظاهر غیرمستقیم از لاریجانی راهبری می‌کردند در چند دوره انتخابات هیات‌رئیسه مجلس و یکی 2 مورد دیگر کوشیند برای به کرسی نشاندن خواسته خود از قدرت اصولگرایان مخالف استفاده کنند، اما در موارد دیگر، همان‌طور که به فراکسیون امید پشت کردند، آب‌شان با اصولگرایان مخالف هم به یک جوی نرفت و راه به جایی نبردند. در نهایت ندای دیکتاتور خطاب به رئیس مجلس بار دیگر در صحن علنی مجلس شنیده شد.

این مخالفت و اختلافات هم چندی پیش و در جریان گرم شدن بحث شفافیت آرای نمایندگان در مجلس کلید خورد و در جریان بررسی طرح «تشکیل وزارت بازرگانی» به اوج خود رسید.

نمایندگان تندرو و مخالفان دولت مانند علیرضا پناهیان موجی علیه مجلس به راه انداختند که برخی از نمایندگان با طرح «شفافیت آرای نمایندگان» مخالف هستند و این موضوع را برای شنیده شدن از طرف افکارعمومی در بوق و کرنا کردند. همین هجمه‌ها موجب شد تا علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز ساکت ننشیند و در نطق پیش از دستور خود از مجلس و نمایندگان دفاع کند. نمایندگان هم در قبال این موضوع طرح «شفافیت آرای همه ارکان تصمیم‌گیر نظام» را ارائه کردند و به تصویب رساندند.

اما فریادها وقتی بلندتر شد که تصمیم‌گیری درباره تشکیل وزارت بازرگانی 2 سه روز بعد در دستور کار مجلس قرار گرفت. این جلسه یکی از پرحاشیه‌ترین جلسات مجلس دهم بود. بار دیگر اصولگرایان تندرو و جبهه پایداری‌ها صدای بلند را برای جلب توجه و شنیده شدن در دستور کار قرار دادند. اقلیت پرسروصدایی که به اعتقاد بسیاری از کنشگران سیاسی عادت دارند با صدای بلند خواسته خود را به اجرا درآورند. نصرالله پژمانفر، نماینده مشهد، با «دیکتاتور» خطاب کردن علی لاریجانی او را متهم کرد که اجازه صحبت کردن به نمایندگان را نمی‌دهد. به همین سبب لاریجانی هم برای لحظاتی عصبانی شد. او خطاب به دبیر جبهه پایداری در مشهد گفت: «دیکتاتور شما هستید که در کشور این بساط را راه‌ انداخته‌اید. بنشینید و مطابق آیین‌نامه جواب‌تان را می‌دهیم. تریبون یک‌طرفه هم شما هستید که همه تریبون‌ها دست شماست. مملکت این‌طوری شده که هر چه دل‌تان می‌خواهد به همه می‌گویید و کسی چیزی به شما نمی‌گوید و همه باید تسلیم‌تان باشند. هر چه دل‌تان خواسته گفته‌اید.»


مهر پایان تعامل تندروها و لاریجانی در قم

این آخرین تنشی بود که در مجلس میان لاریجانی با اصولگرایان تندرو روی داد، اما شاید همین اتفاق مهر پایان را بر تعامل آنها کوبید.

چنانچه به تازگی اخبار حکایت از آن دارد که لیست انتخاباتی اصولگرایان در قم بدون لاریجانی بسته شده است. قم که یکی از پایگاه‌های قدرتمند جبهه‌ پایداری است بدون توجه به بدنه جریان اصولگرا در این شهر علیرضا زاکانی را در کنار امیرآبادی و ذوالنوری به عنوان نامزدهای اصولگرا از قم انتخاب کرده‌اند.

امیرآبادی عضو هیات‌رئیسه فعلی مجلس با ذکر اینکه 12 نفر خود را در شورای اصولگرایان قم کاندیدا کرده بودند گفته است: «در روند انتخاب لیست سه‌نفره، شورای اصولگرایان قم هیچ رزومه‌ای از علی لاریجانی نخواسته و آقای لاریجانی هم رزومه‌ای به شورا ارائه نکرده است و نام او در بین 12 نفری که از آنها صحبت به میان آمد دیده نمی‌شد.»

برنامه رئیس 12ساله مجلس برای انتخابات یازدهم چیست؟

از طرف دیگر علی لاریجانی و حضورش در انتخابات پیش‌ رو برای چهارمین بار از جمله مواردی است که مورد توجه رسانه‌ها و کنشگران سیاسی قرار گرفته است. هرچند برخی از اخبار در ماه‌های ابتدایی سال از عدم حضور دوباره‌‌ی او در انتخابات مجلس حکایت داشت، او خود در گفت‌وگویی اعلام کرد که هنوز در این باره به تصمیم نهایی نرسیده است.

اکنون با نزدیک شدن به موعد انتخابات مجلس، که قرار است دوم اسفندماه برگزار شود، تب و تاب جریان‌های سیاسی بالا گرفته است. اگر همچنان به نظر می‌رسد که هیچ یک از جناح‌ها هنوز به جمع‌بندی‌ای برای برنامه اصلی خود نرسیده‌اند، اما گمانه‌زنی‌ها و اخبار در این خصوص بیشتر دست به دست می‌شود. بر همین اساس بار دیگر در کنار سرنوشت و برنامه دیگر چهره‌‌های سیاسی، اخبار و حواشی درباره علی لاریجانی هم زیاد شده است. به خصوص که او تاکنون به عنوان کاندیدای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از شهر قم کاندیدا می‌شد و در حال حاضر، با توجه به انتخاب کاندیداهای شورای اصولگرایان قم، نه خبری از لاریجانی هست و نه کسی پرسشی درباره جامعه مدرسین مطرح می‌کند.

بر همین اساس گمانه‌زنی‌ها در میان سیاسیون به 2 دسته تقسیم می‌شود؛ عده‌ای تاکید دارند جبهه پایداری و اصولگرایان که دست بالاتر را در قم دارند، جامعه مدرسین را در جریان برنامه‌های خود برای انتخابات مجلس قرار نداده‌اند و بر همین مبنا هم روزمه‌ای از لاریجانی درخواست نشده است. از طرفی دسته دیگر به برنامه‌های جامعه مدرسین برای انتخابات اشاره می‌کنند و معتقدند جامعه مدرسین خود را کنار کشیده و تصمیم گرفته در انتخابات مجلس دخالت نکند. به همین دلیل صحبتی از حضور لاریجانی در میان نیست.


لاریجانی مجلس یازدهم یا انتخابات 1400؟

با وجود این، عده‌ای همچنان اصرار دارند علی لاریجانی در حال گرم کردن خود برای انتخابات 1400 است و برنامه‌ریزی 2ساله خود را معطوف به آن زمان کرده، بنابراین نه تمایلی به حضور در انتخابات مجلس دارد و نه اهمیتی می‌دهد که تندروها در قم فهرست انتخاباتی خود را چگونه می‌بندند و از او دعوت می‌کنند یا نه.

اما آنچه درباره علی لاریجانی نباید از یاد برد این است که او 12 سال ریاست پارلمان ایران را بر عهده داشته و بازی‌های سیاسی و لابی را خوب می‌شناسد، به همین دلیل هم فعلاً سکوت کرده و فقط نظاره‌گر عملکرد جریان‌های سیاسی است. او پیش از این نیز در جریان انتخابات مجلس دهم روشی غیرمنتظره را برای پیروزی در انتخابات در پیش گرفته است؛ همان زمان که با اصلاح‌طلبان و اعتدالیون تعامل کرد و بسیاری از چهره‌های نزدیک به او که احتمال رأی‌آوری‌شان تقریباً صفر بود با قرار گرفتن در لیست امید وارد مجلس شدند.

شاید به همین خاطر است که چهره‌های نزدیک به او هم، گرچه شایعاتی درباره شرکت نکردن او در انتخابات باشدت دست به دست می‌شود، این موضوع را کتمان می‌کنند و تاکید دارند که او هنوز تصمیمی درباره انتخابات مجلس یازدهم نگرفته است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی اعتمادآنلاین،تاریخ انتشار:22آبان 1398،کد خبر: 358877،etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین