پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۶۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴
مهرداد مسیبی رئیس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تولید سالانه بذر مرتعی در کشور در ۲ دهه گذشته ۷۰۰ تُن بود اما با استانی شدن اعتبارات این بخش، اکنون تولید به کمتر از ۷۰ تُن رسیده است.

شعار سال: رئیس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تولید سالانه بذر مرتعی در کشور در ۲ دهه گذشته ۷۰۰ تُن بود اما با استانی شدن اعتبارات این بخش، اکنون تولید به کمتر از ۷۰ تُن رسیده است.

مهرداد مسیبی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از طرح بیولوژیک مراتع کردستان در گفت و گوی اختصاصی اظهار داشت: در سال‌های گذشته به جز ۲ سال اخیر که اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی به منظور توجه به منابع طبیعی تخصیص یافت، منابع طبیعی و بخش مرتع اعتبارات متناسب با اهمیت دریافت نکرده است.

تولید سالانه بذر مرتعی در کشور به کمتر از ۷۰ تُن رسید

وی اضافه کرد: سال گذشته با تخصیص اعتبارات از محل صندوق توسعه بالغ بر ۵۰۰ تُن بذور مرتعی و زراعی تهیه و در برنامه های بیولوژیک و تبدیل دیم‌زارهای کم بازده مصرف شد و در سال جاری نیز همین میزان جهت برنامه های بیولوژیک تدارک دیده شده است.

رئیس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود: در ۲ دهه گذشته بیش از ۷۰۰ تُن بذر در ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی سالیانه تولید و صرف انجام عملیات اصلاح و احیای مراتع می‌شد.

وی یادآور شد: پس از استانی شدن اعتبارات و تخصیص سلیقه‌ای اعتبار توسط استانداری‌ها، به حدی اعتبار ایستگاه ها کاهش یافت که منجر به تعطیلی بسیاری از ایستگاه های تولید بذور مرتعی شد تا تولید بذر به کمتر از ۷۰ تن در سال برسد.

مسیبی با بیان اینکه حرکت های سینوسی متناسب با فعالیت های منابع طبیعی نیست، تاکید کرد: منابع طبیعی که بیشتر سطح کشور را شامل می شود، نیازمند اعتبارات مستمر است تا به نحو شایسته ای حفظ آب و خاک و اجرای سیاست های خرد و کلان آن انجام پذیرد و اگر اعتبار کلانی تزریق می‌شود باید بخشی از آن صرف اصلاح و بازسازی زیر ساخت های از دست رفته شود.

رئیس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: اعتبارات منابع طبیعی باید متناسب با اهمیت بخش های مختلف آن برای تامین نهاده بذر و نهال و جلب مشارکت بهره برداران به صورت مستمر و باهدف انجام مطالعات طرح‌های منابع طبیعی تخصیص یابد.

مسیبی گفت: اگر منابع طبیعی و حفظ مرتع به عنوان سرمایه ملی مهم است باید بهای حفظ، اصلاح، احیا، توسعه و بهره بهره بردای پایدار آنها نیز پرداخت شود.

وی تاکید کرد: فشارهای وارد شده به منابع طبیعی با هدف تغییر کاربری و تبدیل به باغ و بوستان در قالب توسعه باغات دیم به عنوان یکی از آفات تعرض به مراتع در حال پیگیری است.

مسیبی افزود: بارش نزولات آسمانی به اندازه متوسط بلند مدت، دلیلی بر تغییر اقلیم به سمت ترسالی مستمر نیست و بخاطر قرار گرفتن کشورمان بر روی کمربند خشک و نیمه‌خشک با متوسط بارش ۲۵۰ میلیمتر، کشت درخت مثمر در اراضی مرتعی توصیه نمی شود.

رئیس گروه اصلاح و احیا دفتر امور مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: با این کار در بلند مدت نه تنها اراضی مرتعی را بدلیل تغییر کاربری از دست خواهیم داد بلکه در طی دوران خشکسالی درختان کاشته شده خشک خواهد شد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:29آبان1398،کد خبر:83562517،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین