پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۸۱۳۶
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
بحث محافظت از منابع طبیعی کشور همواره مورد تاکید فعالان محیط زیست و مسئولین و مردم قرار داشته است.منطقه ییلاقی «لار» در حالی از قدیم الایام مقصد ییلاقی دامداران در استان تهران بوده که استفاده بیش از ظرفیت مجاز از این منطقه، آینده آن را با مخاطراتی مواجه ساخته است.
شعار سال:منطقه ییلاقی «لار» در حالی از قدیم الایام مقصد ییلاقی دامداران در استان تهران بوده که استفاده بیش از ظرفیت مجاز از این منطقه، آینده آن را با مخاطراتی مواجه ساخته است.
استفاده بیش از ظرفیت «لار»را تهدید می کند/اخراج ۵هزار دام غیرمجاز
منابع طبیعی از سرمایه‌های ملی تمام کشورها محسوب می‌شود و در جهان امروز هر کشور سعی دارد، با برنامه ریزی های بهتر و مناسب‌تر این ثروت ملی را بهتر حفاظت کرده و از ورود آسیب به آن جلوگیری کند.

ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و بحث محافظت از منابع طبیعی کشور همواره مورد تاکید فعالان محیط زیست و مسئولین و مردم قرار داشته است.

اما در استان تهران با توجه به وسعت کم، رشد شهرنشینی و تراکم جمعیتی بالا حفظ منابع طبیعی اهمیت مضاعف می‌یابد.

یکی از منابع طبیعی مهم این استان که هرساله برای چرا مورد استفاده دامداران قرار می‌گیرد، منطقه ییلاقی «لار» است، که هم زمان با آغاز فصل چرای دام در مراتع ییلاقی لار شاهد هجوم گسترده دام از سراسر استان تهران به ویژه مناطق جنوبی و جنوب شرقی این استان به این منطقه ییلاقی هستیم، که اجرای پروژه مدیریت چرا و کنترل دام در این منطقه را بیش از پیش پر اهمیت کرده است.

لار تنها ظرفیت چرا ۹۰ هزار واحد دامی را دارد

یک کارشناس کشاورزی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: مراتع لار دارای وسعت حدود ۷۰ هزار هکتار است که ظرفیت چرای مجاز برای این مراتع حدود ۹۰ هزار واحد دامی است.

حمید محمدی اضافه کرد: اما متأسفانه هرسال شاهد چرای تعداد دام بیش از حد مجاز در مراتع ییلاقی لار هستیم.

وی مراتع لار را از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری منحصر به فرد دانست و یادآور شد: مراتع لار از لحاظ زیست محیطی و اقتصادی بسیار ارزشمند بوده که حفظ آن از اهمیت زیادی برخوردار است که برای تحقق بخشیدن به این امر مهم حمایت همه جانبه مسئولان و دست اندرکاران را می‌طلبد تا با تأمین اعتبارات مورد نیاز پروژه‌های احیایی و حفاظتی با سرعت بیشتری در سطح این مراتع اجرا شود.

این کارشناس دامداری و کشاورزی تاکید کرد: البته خوب است، بدانیم، در مراتعی که اصلاً چرا نشده باشد، رشد گیاهان کمتر از مراتعی خواهد بود که به مقدار کمتری مورد چرا واقع شده اند.

وی گفت: گیاهان در حالتی که چرا صورت گیرد، گیاهان قوی‌تر از حالت بدون چرا خواهند بود و در صورتی که چرا صورت نگرفته باشد، قطر تاج گیاه کمتر خواهد بود، اما باید چرا حساب شده و در حد طرفیت مرتع باشد و چرا بی حساب و کتاب و چند برابر ظرفیت صدمات جبران ناپذیری به منابع طبیعی وارد می‌کند.
استفاده بیش از ظرفیت «لار»را تهدید می کند/اخراج ۵هزار دام غیرمجاز
۵ هزار دام غیرمجاز از منطقه ییلاقی لار اخراج شده اند

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شمیرانات در پاسخ به سوال که چه طرح‌هایی برای کنترل چرا دام در منطقه ییلاقی لار اجرایی می‌شود، گفت: طرح‌های بسیاری در این زمینه اجرا می‌شود، که تاکنون نیز در راستای اجرای این پروژه تاکنون ۵ هزار دام غیر مجاز از این مراتع اخراج شده اند.

حسن شکری اجرای پروژه مدیریت چرا را بسیار حائز اهمیت بر شمرد و افزود: با توجه به اهمیت حفظ پوشش گیاهی و حفظ منابع پایه آب و خاک و همچنین فراهم کردن بستر مناسب جهت تجدید حیات گیاهان مرتعی، پروژه مدیریت چرا و کنترل دام به عنوان یکی از اقدامات حفاظتی مهم در ایجاد تعادل دام و مرتع در عرصه‌های مرتعی لار اجرا شده است.

وی یکی از دغدغه‌های اصلی مجموعه منابع طبیعی را جلوگیری از ورود دام غیرمجاز به این مراتع دانست و در همین ارتباط اظهار داشت: با توجه به اینکه سد لار به عنوان یکی از منابع تأمین کننده آب شرب تهران در این منطقه واقع شده است، اجرای پروژه مدیریت چرا و جلوگیری از ورود دام غیر مجاز به منطقه از اهمیت زیادی برخوردار بوده که بر همین اساس مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی به همراه کارشناسان مربوطه در قالب اکیپ‌های گشت و مراقبت منطقه را تحت نظارت و کنترل داشته و ضمن جلوگیری از ورود دام غیر مجاز با افراد متخلف نیز برخورد قانونی خواهند داشت.

چرای دام در منطقه ییلاقی لار پیشینه‌ای طولانی دارد، اما همه باید بدانیم، برای حفظ این سرمایه ملی برای آیندگان باید در مصرف آن دقت داشت.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر،تاریخ انتشار:13تیر1398،کدخبر:4656760،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین