پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۴۵۹۸۴
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۹
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۹۳ تا ۹۴ درصد معلمان دارای سابقه کاری بیش از ۲ سال هستند که مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند. علی الهیار‌ترکمن در گفتگو با فارس، درباره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد..
شعار سال: حاجی بابایی: مجلس هیچ اطلاعی از جزئیات طرح دولت برای رتبه‌بندی ندارد

[۹۴ درصد معلمان مشمول طرح رتبه‌بندی]
 
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ۹۳ تا ۹۴ درصد معلمان دارای سابقه کاری بیش از ۲ سال هستند که مشمول طرح رتبه‌بندی می‌شوند. علی الهیار‌ترکمن در گفتگو با فارس، درباره آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: تمام فرهنگیانی که از ۲ سال به بالا سابقه خدمت دارند، بر اساس طرحی که تهیه شده است، مشمول می‌شوند و می‌توانند در ممیزی، ارزیابی و اختصاص رتبه قرار بگیرند. وی در پاسخ به این پرسش که «این طرح چه تعداد از معلمان را شامل می‌شود؟» گفت: بالای ۹۳ درصد معلمان بیش از ۲ سال سابقه دارند و تحت پوشش قرار می‌گیرند و تعداد کمی هستند که دارای سابقه کار کمتر از ۲ سال هستند. الهیار‌ترکمن درباره میزان پرداختی به معلمان بر اساس طرح رتبه‌بندی گفت: خواهش می‌کنم درباره رتبه‌بندی، افزایش حقوق را نبینیم؛ رتبه‌بندی یک فرآیند و سازوکار برای ارتقای کیفیت است که شامل ارتقای کیفیت تدریس و ارتقای کیفیت فعالیت‌های آموزشی است، به‌گونه‌ای که معلم دائما در حال ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای خودش باشد. وی تصریح کرد: مواردی مثل افزایش حقوق، فرع قضیه است، یعنی مشوقی است که معلمان به‌عنوان کارکنان اصلی وزارت آموزش و پرورش بتوانند خود را ارتقا دهند. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌وپرورش گفت: فعلا بنای ما بر سازوکار‌های ارتقای کیفیت است که ان‌شاءالله که طرح ابلاغ شد و جداول به تصویب نهایی دولت رسید، می‌توانیم درباره افزایش حقوق‌ها صحبت کنیم.

***

اسدالله خسروی*: طرح رتبه‌بندی معلمان که قرار بود از مهرماه سال جاری عملیاتی شود، پس از گذشت سال‌ها انتظار، بالاخره در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسید. به گزارش «وطن‌امروز»، فشار نمایندگان به دولت برای ارسال لایحه رتبه‌بندی معلمان به مجلس، جواب داد. طرحی که ۶ سال از تصویب آن در مجلس می‌گذرد و برای عملیاتی شدن از مهر ماه سال جاری حتی اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان را نیز برایش در نظر گرفته شده، حالا تبدیل به لایحه‌ای شده که آینده نامعلومی دارد. گذشته از خلف وعده دولت در اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی معلمان، زوایای چنین طرحی توسط دولت نیز مورد انتقاد است. نمایندگان مجلس معتقدند کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید از جزئیات چنین طرح مهمی مطلع باشند تا روند بررسی آن در صحن علنی مجلس بخوبی انجام شود.

وزیر اسبق آموزش‌وپرورش و عضو کنونی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره تعلل دولت روحانی در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان گفت: طرح نظام رتبه‌بندی معلمان در سال ۹۲ پس از انجام کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی در دولت تصویب و آماده اجر شد. با استقرار دولت روحانی، اما هیچ توجهی به عملیاتی شدن چنین طرحی نشد و به نوعی این طرح متوقف شد. این در حالی است که در برنامه ششم توسعه ماده ۶۳ بر اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان تاکید شده است و دولت باید این لایحه را به مجلس بیاورد و مجلس نیز آن را تصویب کند. حمیدرضا حاجی‌بابایی با بیان اینکه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار از بودجه سنواتی برای اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شده است، اما مشخص نیست دولت چگونه می‌خواهد این طرح را تصویب کند، افزود: مجلس نیز از زوایای چنین طرحی در دولت بی‌خبر است. در واقع دولت بدون توجه به نظر کمیسیون‌های تخصصی مجلس در حال تصویب طرح رتبه‌بندی معلمان و آماده کردن آن برای تقدیم به مجلس است.

وی با بیان اینکه دولت باید در بررسی زوایای طرح رتبه‌بندی معلمان از نظرات کارشناسان و نمایندگان مجلس استفاده کند، افزود: هر چند اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات و نیز کمیسیون فرهنگی مجلس برای همکاری و همراهی در تصویب این طرح با نمایندگان دولت صحبت کرده‌اند، اما دولت در بررسی جزئیات طرح رتبه‌بندی معلمان به تنهایی عمل می‌کند و ما هیچ اطلاعی از چگونگی رسیدگی به جزئیات چنین طرحی که دولت در حال بررسی آن است نداریم و نمی‌دانیم دولت در این طرح به چه موضوعاتی می‌پردازد.

حاجی‌بابایی تصریح کرد: آنچه مدنظر مجلس است، رعایت حقوق معلمان در این طرح است که باید در راستای عدالت بخوبی مورد توجه قرار گیرد. اگر دولت قصد دارد فقط تغییراتی را در حقوق ماهانه معلمان در این مصوبه ایجاد کند، بی‌شک چنین رویکردی نمی‌تواند اثربخش شود، چرا که افزایش حقوق برای معلمان در لایحه خدمات کشوری و بودجه سنواتی دیده می‌شود که البته چنین موضوعی نباید با این طرح آمیخته شود. اصل بررسی زوایای طرح رتبه‌بندی معلمان توجه و تمرکز ویژه به جایگاه و شأن آن‌ها در کنار مهندسی نیروی انسانی آموزش‌وپرورش است که باید دنبال شود. وزیر اسبق آموزش‌وپرورش تصریح کرد: بر اساس سند تحول بنیادی نظام رتبه‌بندی معلمان، تمرکز باید بر حفظ جایگاه آموزش‌وپرورش باشد. باید شأن معلمان تعریف و مشخص شود. در این طرح آمده معلمان باید جایگاهی همچون هیات علمی دانشگاه‌ها داشته باشند. در این طرح معلمان به ۴ گروه رتبه‌بندی شده‌اند؛ مربی، استادیار، دانشیار و استاد. دریافتی آن‌ها نیز مطابق سنوات، مدرک تحصیلی و جایگاهی که دارند باید از ۸۰ درصد دریافتی هم‌رتبه خود در دانشگاه برخوردار شوند. متاسفانه الان از زوایای مصوبه طرح رتبه‌بندی که در دولت در حال بررسی است بی‌خبریم و نمی‌دانیم چه می‌گذرد و قرار است چه اتفاقی بیفتد و اینکه جایگاه معلمان چگونه تعریف شده است. وی افزود: در نظام رتبه‌بندی معلمان، جایگاه معلم بخوبی تعریف شده است. ارتقا و ترفیع معلمان باید از مسیر یک هیأت ممیزی که اکنون در ادارات نظیر دانشگاه‌هاست مشخص شود. این ویژگی‌ها درنظام رتبه‌بندی معلمان در ۵۰ صفحه تعریف شده است.

* بی‌توجهی دولت نسبت به اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز، درباره بی‌توجهی دولت به اجرای لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: از آنجایی که لایحه رتبه‌بندی معلمان دارای بار مالی است، بنابراین دولت نسبت به اجرای آن بی‌توجه است. علیرضا سلیمی با بیان اینکه در بودجه سال ۹۸ مبلغ ۲‌هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح تعیین شده بود تا از مهرماه امسال شکل اجرایی به خود گیرد، گفت: متاسفانه دولت در این زمینه کوتاهی می‌کند، چرا که هر سال وعده اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان را می‌دهد، اما به آن عمل نمی‌کند. وی با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور مبنی بر اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان در اسرع وقت و نیز تاکید وزرای آموزش‌وپرورش در چند سال اخیر بر عملی شدن این موضوع تصریح کرد: متاسفانه همه وزرای آموزش‌وپرورش دولت روحانی در اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان تاکنون وعده توخالی داده‌اند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بودجه آموزش‌وپرورش در دولت روحانی به نصف تقلیل یافته است، افزود: بی‌توجهی دولت به وزارت آموزش‌وپرورش باعث شده سهم این وزارتخانه از تولید ناخالص ملی از ۳ درصد قبل این دولت، به ۲ درصد برسد. سلیمی تصریح کرد: شخص رئیس‌جمهور متاسفانه به جای توجه ویژه به بخش آموزش، دنبال خصوصی کردن وزارت آموزش‌وپرورش است که نتیجه آن بازماندن فرزندان ضعفا و قشر کم‌درآمد جامعه از تحصیل است.

* تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در تشریح آخرین روند اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان که قرار بود از ابتدای مهر عملیاتی شود، گفت: دولت کوتاهی زیادی در بحث رتبه‌بندی فرهنگیان کرده و ۶ سال است با مجلس و فرهنگیان بازی می‌کند. محمد‌مهدی زاهدی با بیان اینکه از ۶ سال قبل قرار بود دولت لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان را به مجلس بدهد، اما چند سالی است که امروز و فردا می‌کند، افزود: بلاتکلیفی مجلس و فرهنگیان اقدام درستی نیست و بهتر است دولت لایحه رتبه‌بندی فرهنگیان را تعیین تکلیف کند. رئیس کمیسیون آموزش با بیان اینکه در جلسه اخیر این کمیسیون با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، عملکرد این وزارتخانه در حوزه رتبه‌بندی معلمان مندرج در مفاد قانون برنامه ششم توسعه بررسی شد، ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه کل کشور قید شده که نظام رتبه‌بندی معلمان در بودجه سنواتی دیده و اجرایی شود، اما متأسفانه این موضوع تاکنون اجرای نشده است. زاهدی اضافه کرد: در این جلسه درخواست اعضای کمیسیون آموزش از آقای حاجی‌میرزایی این بود که لایحه رتبه‌بندی معلمان به صورت ۲ فوریتی به مجلس ارائه شود تا لایحه مذکور با اولویت در جلسه علنی پارلمان بررسی شود. رئیس کمیسیون آموزش مجلس در پایان از تصویب لایحه رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون اجتماعی دولت خبر داد و گفت: قرار است این لایحه بزودی در صحن علنی دولت بررسی شود. بنا به این گزارش، رتبه‌بندی معلمان که بر اساس یکسری مولفه‌ها و شاخص‌هایی نظیر توانمندی، کیفیت کار و عملکرد مطلوب فرهنگیان تعریف شده است، کمک می‌کند سطح کیفیت آموزش در کشور ارتقا یابد و عدالت آموزشی برقرار شود و از طرفی معلمان متناسب با عملکردشان از مزایای لازم این طرح بهره‌مند شوند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: 2 آذر 1398، کدخبر: 212978 ، www.vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین