پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۲۴۶۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۴
در پنجمین روز از طرح مقابله با گران‌فروشی بنزینی، براساس پیام‌های دریافتی مربوط به گران‌فروشی از سوی مردم، چندین بازار پر رفت و آمد لوازم خانگی مشهد، به‌عنوان مقصد انتخاب شدند. روز قبل، خبرنگار روزنامه خراسان در قالب مشتری به این بازار‌ها مراجعه و گران‌فروشی کاذب ناشی از بالارفتن قیمت بنزین را در حوزه لوازم خانگی رصد کرد.
شعار سال: در پنجمین روز از طرح مقابله با گران‌فروشی بنزینی، براساس پیام‌های دریافتی مربوط به گران‌فروشی از سوی مردم، چندین بازار پر رفت و آمد لوازم خانگی مشهد، به‌عنوان مقصد انتخاب شدند. روز قبل، خبرنگار روزنامه خراسان در قالب مشتری به این بازار‌ها مراجعه و گران‌فروشی کاذب ناشی از بالارفتن قیمت بنزین را در حوزه لوازم خانگی رصد کرد. بررسی میــدانی خبرنگار ما در بازار امیر، بازار اطلس و سرای بلور در خیابان دانش غربی، از افزایش قیمت سلیقه‌ای و بی‌دلیل برخی فروشگاه‌ها درباره کالا‌هایی مثل جاروبرقی پاناسونیک و بوش با ۱۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان افزایش، تلویزیون ۴۳ اینچ سامسونگ و ال‌جی با ۵۰۰ هزارتومان افزایش، یخچال ساید بای ساید ال‌جی با ۴ میلیون افزایش، مایکروفر ال‌جی با ۵۰۰ هزارتومان افزایش و... خبر می‌داد. روی همین حساب، با تیمی متشکل از بازرسان سازمان صمت: «حسین سالاری» و «مهران بیک» و روابط‌عمومی این سازمان «بهمن بهرامی» و البته «قاضی امید جلیلی» قاضی شعبه سیار تعزیرات حکومتی و خبرنگار و عکاس روزنامه خراسان، راهی دو بازار اطلس و امیــر می‌شویم.

فروشنده‌ها مشتری را از افزایش قیمت‌های آینده می‌ترسانند

در اطلس، یکی از مشتریانی که برای خرید جهیزیه به این بازار مراجعه کرده، می‌گوید: «در گشت و گذار‌های روز‌های اخیر، به چندین فروشگاه در این بازار سر زدیم و فروشنده‌ها مدام جوّ می‌دهند و اعلام می‌کنند اگر امروز وسیله مدنظرتان را نخرید، فردا باید همان را با قیمتی بالاتر بخرید. روی همین حساب، هر کسی جای ما باشد، از ترسش به قیمت‌های موجود که بالاتر از قیمت‌های یک هفته، ۱۰ روز قبل است تن می‌دهد و سریع و بی‌چون و چــرا خرید می‌کند.» مشتری دیگری می‌گوید: «شما اگر در کل این بازار بگردید، کمتر فروشگاهی می‌بینید که روی کالاهایش، چه ایرانی و چه خارجی، برچسب قیمت نصب کرده باشد و متاسفانه با این ترفند، هر روز و حتی هر ساعت، ممکن است قیمت‌ها را به هر بهانه‌ای از جمله افزایش قیمت بنزین، بالاتر ببرند. جالب است که حتی بعضی فروشگاه‌ها هم هستند که کلا از فروش کالا خودداری می‌کنند و دست نگه داشته‌اند تا قیمت‌ها به اوج برسد، بعدا اقدام به فروش کنند.»

پلمب ۲ فروشگاه در بازار اطلس

تنها چند دقیقه بعد از حضور تیم طرح «گران نمی‌خریم» در بازار، تعدادی از فروشنده‌ها به تعطیلی فروشگاه‌شان اقدام می‌کنند و تعدادی دیگر با عجله روی کالاها، برچسب قیمت درج می‌کنند. وقتی به پلاک‌هایی که گران‌فروشی‌شان راستی آزمایی شده می‌رویم، لحظه به لحظه به تعداد افرادی که از گران فروشی‌های کاذب بنزینی شاکی هستند، اضافه می‌شود. یکی از مشتریان اعلام می‌کند: «هفته قبل برای خرید جارو برقی بوش به این مغازه مراجعه کردم و جاروبرقی یک میلیون و هشتصدهزارتومانی را سه و نیم میلیون تومان به بهانه افزایش قیمت بنزین می‌فروخت.» بعد از بررسی‌های دقیق بازرسان سازمان صمت و محرز شدن گران فروشی، دستور پلمب دو واحد صنفی این بازار، توسط قاضی صادر شد و در ادامه به مسئولان بازار، تذکراتی مبنی بر افزایش نظارت دقیق بر نصب برچسب قیمت روی کالا و قیمت عرضه محصولات، داده شد.

یک پلمب و ۲ اخطار، در بازار امیر

در ادامه به بازار امیر مشهد سر می‌زنیم. زن و مرد جوانی که برای خرید جهیزیه از شهرستان به مشهد آمده‌اند، می‌گویند: «در شهرستان‌ها وضعیت تغییر قیمت همه چیز، از جمله لوازم خانگی، نسبت به قبل از گرانی بنزین به شدت بالاتر از تغییر قیمتی است که در مشهد اتفاق افتاده است. چرا که فروشنده‌های لوازم خانگی در شهرستان می‌گویندباید لوازم خانگی را از مشهد بیاورند و کرایه‌ها به دلیل قیمت بنزین بالا رفته و همین، بر همه چیز تاثیر می‌گذارد، اما یک نفر نیست بگوید افزایش سه میلیون تومانی یک کالا به دلیل گرانی بنزین، معقول نیست.» خانم سالمندی هم که برای خرید جهیزیه دخترش به این بازار آمده، می‌گوید: «شمارا به خدا این بازرسی‌ها را ادامه دهید. بعضی از فروشنده‌ها دمار از روزگار مردم درآورده‌اند. من نمی‌فهمم گران شدن بنزین، چه ارتباطی به قیمت کالا‌هایی دارد که یک ماه است در مغازه‌های شان خاک می‌خورد؟» پس از گپ و گفت مردمی، بازرسان صمت به بررسی دقیق شرایط فروشگاه‌های بازار امیر می‌پردازند و یک فروشگاه دیگر که گران‌فروشی و تخلفش براساس رسید‌های خرید و فروش اثبات گشت، پلمب می‌شود و دو واحد به واسطه نصب نکردن برچسب قیمت روی کالاها، اخطار می‌گیرند.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار: 3 آذر 1398، کدخبر: 678661 ، www.khorasannews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۳
0
0
چند تارو میخایین مامور بفرستین یا برین کم نیستن تو کشور همه جا هست از کرایه ها بگیر تا فروشنده ها و مغازه دارها و میوه فروش ها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین