پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۰۰۷
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۱
تصمیم درباره کاهش یک ساعته زمان اجرای طرح ترافیک در چهار ماه پایانی سال جاری در حالی از ابتدای آذر ماه اجرایی شده که برخی از کارشناسان ترافیکی معتقدند استدلال مدافعان این طرح درباره اثر این اقدام در کاهش بار ترافیک در پیک عصرگاهی ضعیف و اثر آن هنوز نامشخص است.

شعار سال:تصمیم درباره کاهش یک ساعته زمان اجرای طرح ترافیک در چهار ماه پایانی سال جاری در حالی از ابتدای آذر ماه اجرایی شده که برخی از کارشناسان ترافیکی معتقدند استدلال مدافعان این طرح درباره اثر این اقدام در کاهش بار ترافیک در پیک عصرگاهی ضعیف و اثر آن هنوز نامشخص است.


 کاهش زمان اجرای طرح ترافیک در حلقه اول و دوم شامل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد سابق، یکی از پیشنهادهایی بود که پلیس در مکاتبه شهریور ماه خود با شهردار تهران پیشنهاد داد. هر چند این پیشنهاد به باور مدیران شهری اثری بر تغییر بار ترافیک ندارد، اما در نهایت پس از گذشت بیش از دو ماه، مدیریت شهری به اعمال این پیشنهاد تن داد و به این ترتیب زمان پایان طرح ترافیک در حلقه اول و دوم ابتدای آذر ماه با یک ساعت کاهش از ۱۹ به ۱۸ تغییر یافت.

در اطلاع‌رسانی درباره علت اعمال این تغییر به این نکته اشاره شد که این تصمیم با توجه به کوتاه شدن طول روز و به منظور تخلیه سریع‌تر ترافیک بزرگراه‌های شهر در ساعات شبانگاهی، برابر اختیارات قانونی شهرداری تهران و بر اساس هماهنگی صورت‌گرفته با پلیس راهور تهران اتخاذ شده است. این استدلال در حالی مطرح شده که بسیاری از کارشناسان و مدیران ترافیکی معتقدند ارتباط چندانی بین کوتاه شدن طول روز با محدوده زمانی اوج ترافیک وجود ندارد. ساده‌ترین دلیل که در رد این ارتباط قابل طرح است، این است که با کوتاه شدن طول روز نه امسال و نه در هیچ زمان دیگری تغییری در ساعت کار شاغلان و حتی ساعات برگزاری کلاس‌های دانشجویان ایجاد نمی‌شود. بنابراین با توجه به اینکه عمده بار ترافیک ناشی از سفرهای شغلی و تحصیلی است، عملا با کوتاه شدن طول روز در ایام پاییز، نباید انتظار داشت تغییری در بازه پیک ترافیک عصرگاهی رخ دهد.

از سوی دیگر این احتمال نیز مطرح است که کاهش یک ساعته زمان طرح ترافیک اتفاقا به جای اینکه به تخلیه زودتر بار ترافیک بزرگراه‌ها منجر شود، مشوقی برای موکول کردن بخشی از سفرها به ساعت ۱۸ به بعد باشد و عملا بار ترافیک بزرگراهی نه تنها زودتر تخلیه نخواهد شد، بلکه در ساعات بیشتری شاهد ازدحام خودروها در این معابر خواهیم بود. در واقع از آنجا که ساعت ۱۸ به بعد از این پس در فرمول محاسبه عوارض تردد «غیر پیک» منظور خواهد شد، ممکن است تمایل شاغلانی که در ساعت پیک صبحگاهی وارد محدوده‌های مرکزی شهر شده‌اند به خروج از محدوده در این زمان بیشتر شود و در نتیجه بار ترافیک دیرتر از روال همیشه تخلیه شود.

افزون بر این بزرگراه‌هایی که پلیس تلاش دارد با تغییر زمان طرح ترافیک، تخلیه بار تردد خودروها در آنها را تسریع کند در حلقه دوم طرح ترافیک یعنی همان محدوده زوج و فرد سابق واقع شده‌اند که در تمام سال‌های گذشته و زمانی که هنوز طرح کنونی جایگزین زوج و فرد در آن اجرا نشده بود، همواره تا ساعت ۱۹ مشمول طرح قدیمی زوج و فرد بودند و هیچ‌گاه پلیس در سال‌های گذشته تلاشی برای تغییر زمان اجرای آن طرح در نیمه دوم سال نکرده بود. با این همه پافشاری پلیس سبب شد مدیریت شهری با این پیشنهاد موافقت کند، هر چند باید اثر ترافیکی آن در هفته‌های پیش‌رو به دقت ارزیابی و درباره پابرجا ماندن این روال تصمیم‌گیری شود.

روز گذشته پیروز حناچی، شهردار تهران نیز درخصوص کاهش یک ساعته زمان اجرای طرح ترافیک در پایتخت گفت: «پاسخ نامه پلیس به‌صورت کارشناسی داده شده که البته نیازی به انتشار آن نمی‌بینم؛ بحث‌های کارشناسی مشخص است. داده‌های شهرداری نشان می‌دهد کاهش ساعت طرح ترافیک تاثیری در حجم ترافیک و میزان آلودگی هوا ندارد. امیدوارم با کمک رسانه‌ها تصمیمات و اقدامات در این رابطه در فضای کارشناسی صورت گیرد.» این اظهارات نشان می‌دهد اگرچه شهرداری تهران در نهایت در مورد یکی از مشخصات طرح ترافیک جدید در برابر پیشنهادهای پلیس کوتاه آمده است، اما در عین حال استدلال پشت این پیشنهاد را قوی نمی‌داند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دنیای اقتصاد،تاریخ انتشار:6آذر1398،کد خبر:3598446،donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین