پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۳
تاریخ انتشار : ۱۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۲
شهرستان خاتم درجنوبی ترین نقطه استان یزد و همجواری با دو استان کرمان و فارس و همچجنین قرار گرفتن در نقطه پایانی رشته کوه زاگرس ظرفیتهای نهفته ای برای توسعه دارد.
شعارسال : محمد زاده رحمانی با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز یزد و ضمن بازدید از این رسانه نطام به بیان ظرفیت ها و موانع توسعه شهرستان خاتم پرداخت .

*خاتم قطب اصلی تولید پسته کشور می شود

فرماندار خاتم گفت : این شهرستان رتبه دوم تولید پسته کشور را در اختیار دارد و در صورت بارورشدن نهال های موجود، به قطب اصلی و رتبه نخست تولید این محصول در کشور تبدیل می شود.
به گفته این مسئول ، شهرستان خاتم 22 هزار هکتار باغ پسته دارد که 10 هزار هکتار آن بارور و بقیه نهال است که میانگین تولید پسته در هکتار از باغ های خاتم دو تن اما کشاورز نمونه این شهرستان از هکتار 12 تن پسته برداشت کرده است.

وی اضافه کرد: باوجود به صرفه های اقتصادی تولید پسته در خاتم، این محصول نتوانسه چرخه مالی مناسبی در شهرستان ایجاد کند و از این رو باهمکاری شرکت شهرکهای صنعتی در صدد فعال کردن صنایع جانبی در این خصوص هستیم.

* تلاش رسانه ای برای معرفی ظرفیت های خاتم

این مسئول با بیان اینکه ناشناخته بودن ظرفیت ها و دور ماندن خاتم از توجه رسانه ها مانع رشد این شهرستان در سال های گذشته شده است، گفت: در دو سال اخیر تلاش شد این توانمندی ها با اقدام هایی از جمله فعال کردن پایگاه های اطلاع رسانی ادارات، اخذ مجوز نخستین نشریه محلی شهرستان، دعوت از اصحاب رسانه و میزبانی نخستین تور خبرنگاران مرکز استان معرفی شود.

زاده رحمانی خاطر نشان کرد: خاتم اصلی ترین تولید کننده گندم و ذرت در استان است و 80 درصدحبوبات استان در این شهرستان تولید می شود.

وی با اشاره به وجود 750 منبع آبی در این شهرستان گفت: از این تعداد، 145 منبع را چشمه و قنات و 605 را چاهها تشکیل می دهند.

فرماندار خاتم با بیان اینکه شهرستان خاتم از گذشته به عنوان قطب کشاورزی استان مطرح بوده، افزود: با توجه به جدی بودن بحران آب در خاورمیانه و ایران و ضرورت پرهیز از وابستگی به اقتصاد تک قطبی، توجه به موضوع صنعت را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 30 تا 90 درصدی هفت طرح بزرگ صنعتی در خاتم اظهار امیدواری کرد: تا پایان سالجاری دو واحد صنعتی این شهرستان شامل کارخانه فولاد و کربن فعال به بهره برداری برسد.

* خاتم، قطب گردشگری طبیعی

فرماندار خاتم همچنین با اشاره ظرفیت های گردشگری و میراث فرهنگی این شهرستان گفت: این خطه به دلیل داشتن قلعه های متعدد از گذشته به دارالکلات (سرزمین قلعه ها) مشهور است.

زاده رحمانی افزود: باوجود تخریب برخی از این قلعه ها توسط عوامل انسانی و طبیعی، اکنون افزون بر 90 قلعه با قابلیت مرمت و بازسازی در شهرستان موجود است.

وی، بافت تاریخی مروست و دست کند روستای ترکان، خانه باغ ها و کاروانسراها را از دیگر جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری خاتم برشمرد و گفت: وجود آثار مختلف از همه دوره های تاریخی در این شهرستان قابل توجه است.

این مسئول با بیان اینکه خاتم با داشتن غارهای طبیعی، جنگل های زاگرسی منحصر به فرد و جاذبه های زمین شناسی و جغرافیایی قطب گردشگری طبیعی استان یزد محسوب می شود، افزود: پایانه رشته کوههای زاگرس جنوبی به نهر مسیح خاتم ختم می شود.

زاده رحمانی ادامه داد: شهرستان خاتم در یک سال گذشته برای نخستین بار پذیرای توریست خارجی در قالب سه تور گردشگری بوده است.

فرماندار خاتم نرخ بیکاری در این شهرستان را 9.6 دهم اعلام کرد و افزود: خاتم بالاترین نرخ بیکاری استان را دارد و عمده بیکاران آن را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند.

* هوبره، نماد حیات وحش یزد

فرماندار خاتم خاطر نشان کرد: منطقه قره تپه هرات زیسگاه بومی پرنده ارزشمند و در معرض انقراض هوبره است که به عنوان گونه ای حمایت شده مورد حفاظت قرار می ‏گیرد؛ هوبره به عنوان گونه ای آسیب پذیر در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت IUCN به ثبت رسیده است.

زاده رحمانی با بیان اینکه هوبره سال گذشته به عنوان نماد حیات وحش استان انتخاب شده و دیگر یوزپلنگ نماد حیات وحش استان یزد نیست، افزود: علاقه شیوخ کشورهای حوزه خلیج فارس به هوبره، فرصتی برای سرمایه گذاری در این بخش است.

وی ادامه داد: البته شکار و قاچاق این پرنده نیز تهدیدی است که باید به آن توجه داشت؛ مردم شهرستان خاتم دوستدار محیط زیست هستند و حتی با وجود آسیب رساندن هوبره به مزارع ذرت آنها، به شکار این پرنده روی نمی آورند.

* توجه به راه های ارتباطی

فرماندار خاتم در خصوص راه های ارتباطی این شهرستان نیز گفت: بزرگراه هرات - شهربابک با پیشرفت فیزیکی خوبی درحال اجرا است که خاتم را به منطقه آزاد سیرجان و بندرعباس وصل می کند.
زاده رحمانی افزود: 73 کیلومتر از بزرگراه یزد - خاتم 2 سال پیش به بهره برداری رسید و قطعه بعدی از تنگ چنار به علی آباد نیز به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: احداث راه ابرکوه - مروست در حوزه خاتم به پایان رسیده و با تکمیل چند کیلومتر دیگر از آن در حوزه ابرکوه، مسیر بین اصفهان و بندرعباس را کوتاه می کند.

وی خاطر نشان کرد: بر این اساس شهرستان خاتم در آینده نقش قابل توجهی در ترانزیت کالا و مسافر در جنوب استان یزد خواهد داشت.

* آغاز فعالیت ها برای برگزاری مطلوب انتخابات

زاده رحمانی در خصوص تدارک خاتم برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری گفت: ستاد انتخابات شهرستان تشکیل شده و همواره بر بی طرفی دست اندرکاران تاکید داریم و حتی برای جلوگیری از بروز هرگونه شایبه اعلام کردیم از همراهی نامزدهای احتمالی خودداری کنند.
وی با اشاره به همکاری مطلوب مسئولان شهرستان خاتم با هیات نظارت بر انتخابات افزود: درصد مشارکت مردم این شهرستان در انتخابات بطور معمول بالا است.

شهرستان خاتم با 45 هزار نفر جمعیت به مرکزیت شهر هرات در 24 کیلومتری جنوب یزد واقع است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت تابناک یزد ، تاریخ انتشار چهار شنبه 13 آبان 1394 ، کد مطلب : 123470 : www.ostanha.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین