پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۰۸۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۷
معاون محیط زیست استان یزد با بیان این که هوبره یک گونه نادر و در معرض خطر انقراض است، اظهار کرد: هم‌اكنون تنها قریب 500 قطعه هوبره در زیستگاه‌های استان یزد وجود دارند.

شعار سال:«حسن اکبری» با اشاره به این که مناطقي از استان یزد به عنوان بهترین زیستگاه‌های پرنده كمياب و در معرض انقراض «هوبره» در كشور شناخته مي‌شود، تصريح مي‌كند: اين گونه در اغلب شهرستان‌هاي يزد به ويژه در شهرستان خاتم پراکنش دارد و در مجموع جميعت كنوني آن در استان قريب 500 قطعه برآورد مي‌شود.

وي با بيان اين كه هوبره یک پرنده بیابانی با جثه‌اي بزرگ است که به دلیل شباهت به بوقلمون، آن را بوقلمون وحشی نیز می‌گویند، اضافه مي‌كند: اين پرنده، زاد‌آوری کمی دارد و در سال فقط یک مرتبه تخم‌گذاری می‌کند كه تعداد تخم‌ها نيز دو يا سه عدد است ولي از آنجايي كه محل زندگي و تخم‌گذاري اين پرنده عمدتاً در دشت‌ها و بدون حفاظ است، معمولاً از سوي دشمنان طبیعی یا انسان‌ها مورد تعرض قرار مي‌گيرد.

البته معاون محیط‌زیست استان از شکار و قاچاق اين گونه به خارج از كشور نيز به عنوان عوامل در معرض انقراض قرار گرفتن اين گونه ياد مي‌كند.

اکبری جمعيت كنوني هوبره در استان را متعلق به دو نوع جمعیت مهاجر و بومي مي‌داند و در اين مورد مي‌گويد: جمعیت مهاجر اين پرنده در پاییز و زمستان به استان مهاجرت مي‌كنند و در فصل تابستان نيز اين منطقه را ترك مي‌كنند.

به گفته وي، اغلب گونه‌هاي مهاجر اين پرنده در مجاورت مزارع کشاورزی ساکن می‌شوند که همین امر باعث شده تا مورد سوء استفاده برخي كشاورزان و شكارچيان قرار بگیرند .

اکبری راجعه به جمعيت بومي اين گونه در استان نيز عنوان مي‌كند: این جمعيت در تمام ايام سال در داخل استان زندگی می‌کند و در بعضی از مناطق حفاظت‌شده زادآوری دارند ولي در مجموع به دلایل مختلف از جمله تغییر کاربری‌های گسترده اراضي طبيعي از سوي انسان‌ها، همچنان در معرض انقراض هستند.

وي چرای بی‌رویه دام، وجود سگ‌های ولگرد در ایستگاه‌های تخم‌گزاری این پرنده و دستكاري زیستگاه‌هاي آن را باعث دشوار شدن ادامه‌ي حیات اين گونه ذكر و ابراز اميدواري مي‌كند با جلوگيري از افزايش اين تعرضات، وضعیت مطلوبی را براي تداوم حيات اين گونه در استان شاهد باشيم.

معاون محیط زیست استان در اين باره مي‌گويد: البته متوليان محیط‌‌ زیست استان سعی دارند با کنترل چرای بی‌رویه دام در مناطق و مدیریت تغییر کاربری زیستگاه‌ها به حفظ شرايط طبیعی زندگي اين پرنده كمك كنند ولي با اين حال با ايجاد يك مركز تحققاتي در شهرستان خاتم به صورت پايلوت، امکان پرورش جوجه‌ها تا مرحله پرواز نيز فراهم شده است.

وي در بخش پاياني سخنانش با تاكيد بر اين موضوع كه نگاه محيط زيست بيشتر به سمت حفظ زیستگاه‌هاي استان است، اظهار مي‌كند: در همين رابطه با تشكيل کمیته داخلی در محيط‌زيست، مشکلات هر کدام از زیستگاه‌هاي استان بررسی و براي رفع آنها تدابیری اندیشیده شده است .

اكبري از جمله این تدابیر را ایجاد محدوده‌هایی با کشت‌هاي مشخص برای تمرکز این گونه در بعضی از مناطق عنوان و بيان مي‌كند: اين اقدام در مناطق برخوردار از چاه‌هاي آب و با کشت گیاهان مورد علاقه هوبره انجام شده تا اين گونه را بتوان بيشتر در اين مناطق متمركز و مواظبت كرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 21خرداد 1396، کدخبر: 55042، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین