پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۳۸۴۵
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
استان خراسان رضوی با دارا بودن بیش از دهها منطقه حفاظت شده، شکار ممنوع و پناهگاه حیات وحش و شمار انبوهی از گونه های جانوری و گیاهی از تنوع زیستی بالا و ارزش ژنتیکی فراوانی برخوردار است.

شعار سال: سه منطقه پارک ملی تندوره، اثر ملی طبیعی دریاچه بزنگان و پناهگاه حیات وحش شیر احمد سه منطقه برجسته به لحاظ تنوع زیستی و جذابیت گردشگری در استان خراسان رضوی محسوب می شوند.
مناطق حفاظت شده هزارمسجد، حیدریه، منطقه گردشگری سلامی در خواف، منطقه حفاظت شده خواجه، ارس، باغ کشمیر، منطقه در بادام و نیز منطقه حفاظت شده قرچقه از دیگر مناطقی هستند که از طبیعت بکر و دست نخورده ای برخوردارند.
وجود گونه های جانوری مختلف و متنوع در این مناطق بسیار مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار دارد و از این منظر خراسان رضوی ظرفیت های بسیار فراوانی در این زمینه داراست.

*
حضور 38 درصد مهره داران کشور در خراسان رضوی
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی گفت: کشور ایران جزو 20 کشور اول جهان به لحاظ تنوع زیستی و دارای یک هزار و 163 گونه جانوران مهره دار است.
محمد عرفانی افزود: در این بین استان خراسان رضوی با دارا بودن 435 گونه مهره دار از کل گونه های مذکور در کشور حدود 38 درصد این تنوع را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار کرد: به طور تفکیکی این استان دارای 69 گونه پستاندار ،286 گونه پرنده، 66 خزنده، 12 گونه ماهی و دو گونه دو زیست است.
وی با بیان اینکه این استان میزبان همه گونه های گربه سان شناخته شده در کشور است، افزود: ایران 10 گونه از گربه سان را میزبانی می کرده که در 40 سال قبل دو گونه شامل ببر مازندران و شیر ایرانی منقرض شده اند ولی هنوز هشت گونه گربه سان در کشور شناخته شده و زندگی می کنند که هر هشت گونها در خراسان رضوی زیست دارند.
عرفانی بیان کرد: این هشت گونه،‌ یوزپلنگ آسیایی، پلنگ،گربه سیاه گوش، گربه کاراکال، گربه شنی، گربه جنگلی، گربه پالاس و گربه وحشی را شامل می شود .
این مسوول گفت:آمار دقیقی از شمار این گونه ها نمی توان در استان داد و علت آن فعالیت شبانه، مخفیانه و سبک زندگی ویژه آنان است اما ارائه آمار اعلام موجودیت آنان بر اساس میزان مشاهدات صورت می گیرد.

*
رتبه اول تعداد مناطق تحت حفاظت کشور برای خراسان رضوی
معاون نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی با بیان اینکه این استان دارای 41 منطقه تحت حفاظت است، اظهار کرد: وسعت این مناطق معادل دو و نیم میلیون هکتار است که از این منظر و به لحاظ تعداد مناطق زیستی تحت حفاظت این استان رتبه اول کشور را داراست.
عرفانی تنوع بالای زیستی در خطه خراسان رضوی را ناشی از زیستگاه ها دانست و اظهار کرد: ادامه رشته کوه البرز در این استان، وجود قله بینیالود، دشت سرخس ،همجواری با صحرای قره قوم، نزدیکی با رودخانه هریرود و مجاورت با کویر مرکزی ایران از جمله شرایط جغرافیایی و زیستگاهی متنوعی است که این استان را جزو استانهای برتر کشور در زمینه تنوع زیستی قرارداده است.
وی با اشاره به فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی( ICUC) اظهار کرد: از میان مجموع مهره داران کشور ایران تعداد 74 مهره دار در این فهرست در رده های مختلف خطر و انتقراض قرار دارند.
عرفانی افزود: همچنین از مجموع گونه های جانوری استان تعداد 33 گونه در فهرست سرخ این اتحادیه قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه آهو شاخص گونه های جانوری استان خراسان رضوی محسوب می شود، افزود: هم اکنون بالغ بر 2500 راس آهو در استان طبق سرشماری ها وجود دارد، ضمن اینکه کل و بز، قوچ و میش نیز در استان زیست دارند

*
سیاست های دولت احیاء گونه های حیات وحش استان را رقم زد
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی هم گفت: سیاست های دولت تدبیر و امید در زمینه حفاظت از حیات وحش در سه سال گذشته زیستگاه های این استان را احیا کرد.
حمید صالحی با اشاره به اینکه به دلیل سیاست های غلط گذشته زیستگاه های استان به صورت غیر طبیعی مدیریت می شد، اظهار کرد:با برنامه ریزی صحیح دولت یازدهم، حیوانات در 43 زیستگاه و منطقه حفاظت شده در این استان به صورت طبیعی تغذیه و حفاظت می شوند.
وی گفت: کمبود نیرو در بخش حفاظت از مشکلات اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی است که با تصویب لایحه حمایت از محیط بانان این مشکل حل خواهد شد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: اعمال قوانین و فرهنگ سازی دو راهکاری است که در حوزه نظارت پیگیری می شود.
وی با اشاره به ضرورت حمایت از گونه های مختلف جانوری و گیاهی به منظور حفاظت و صیانت از تنوع زیستی گفت: گونه هایی مانند پلنگ آسیایی و جبیر از جمله پستاندارانی هستند که در تهدید انقراض قرار دارند.
وی اظهار کرد: پرندگان دانه خوار مانند هوبره، کبک دری، قرقاول بال سفید و انواع پرندگان شکاری مانند شاهین، بالابان، طرلان، بحری، دال، و همانیزاز گونه هایی شاخصی هستند که در خطر انقراض قرار دارند.
او افزود: همچنین افعی(کفچه مار) و بزمجه از خزندگان در خطر استان محسوب می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: افزایش ضریب ایمنی مناطق مستعد برای رشد و توسعه گونه های در خطر انقراض استان، در اولویت برنامه های اجرایی است.

*
سهم ناچیز خراسان رضوی از گردشگران طبیعت
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به شعار روز جهانی تنوع زیستی بنام' تنوع زیستی و گردشگری پایدار' گفت: این استان ظرفیت ها و جاذبه ها بسیاری نسبت به سایر نقاط کشور دارد.
عرفانی افزود: گردشگران طبیعت یا طبیعت گردان هنوز هم سهم و حضور کمی در این عرصه در استان دارند اگه چه معرفی و اطلاع رسانی در خصوص این جذابیت ها می تواند در هدایت گردشگران برای حضور در استان؛ موثر باشد..
وی بیان کرد: ایران جزو 20 کشور برتر دنیا به لحاظ تنوع زیستی محسوب می شود اما در بحث گردشگری به ویژه گردشگری طبیعی جزو 100 کشور اول جهان هم نیست در حالی که با وجود این میزان تنوع زیستی می تواند سهم بسیار زیادی در این عرصه داشته باشد.
این مسئول با اشاره به اینکه تنوع زیستی و عرصه های طبیعی در تحقق گردشگری پایدار نقش بسیار زیادی دارد، افزود: ایجاد اقتصاد پایدار در پی تحقق گردشگری پایدار محقق می شود زیرا ایجاد فرصت های شغلی، فراهم شدن مشاغل و افزایش تولیدات و نیز درآمد ارزی همه و همه در تحقق اقتصاد پایدار نقش آفرینی انکار ناپذیری دارند.

*
کمیته طبیعت گردی خراسان رضوی گامی رو به جلو
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این رابطه اظهار کرد: این استان دارای آب و هوا و اقلیمی متنوع است که جاذبه های متعدد طبیعی ایجاد شده در آن از جمله آبشارهای زیبا،مناطق ییلاقی و جنگل های طبیعی برای هر بیننده ای چشم نواز است.
حسین زارع صفت با اشاره به اینکه در زمینه معرفی و اطلاع رسانی در خصوص جاذبه های طبیعت گردی هنوز آن طور که باید و شاید کار نشده است، بیان کرد: با هدف انجام اقدامات موثر در این رابطه و نیز ساماندهی طبیعت گردی در استان، کمیته طبیعت گردی خراسان رضوی از آذر ماه پارسال تشکیل شد.
وی اظهارکرد :هدف از ایجاد این کمیته با توجه به ظرفیت های استان خراسان رضوی در بخش کویر، طبیعت ، کوهستان و وجود تنوع آب و هوایی؛ توسعه گردشگری داخلی و نیز جلب مشارکت مردمی و سازمان های مردم نهاد در این زمینه است.
زارع صفت افزود: این کمیته می تواند خراسان رضوی را به عنوان مقصد خاص گردشگری مطرح کند و در نهایت به جذب گردشگر خارجی به این استان کمک شایانی نماید.
اول خرداد مصادف با 22 ماه می روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده و شعار امسال این روز'تنوع زیستی و گردشگری پایدار' اعلام شده است.
حفاظت از تنوع زیستی شرط ادامه حیات در کره زمین محسوب می گردد و نقش گونه های جانوری، گیاهی و محیط های طبیعی و جنگلها در چرخه طبیعت حساس، تاثیر گذار و محوری است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار 1 خرداد 96، کد مطلب: 82540878: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین